Diplomová práce pojednává o problematice dětí s rizikovým chováním na základních školách a možné prevenci. Tato práce je rozdělena na dvě části. V teoretickém zpracování jsou uvedené typy rizikového chování, jejich příčiny a prevence této problematiky. Také informuje o preventivních programech na základních školách. Praktická část pak představuje výsledky smíšeného výzkumu dotazníkového šetření a rozhovorů. Cílem kvantitativního šetření je zjistit, jaké typy rizikového chování se nejčastěji objevují na 1. stupni základních škol, jak se na tuto problematiku dívají učitele a jak s takovým žákem pracují. Kvalitativní výzkumné šetření blíže informuje o konkrétních problémech dětí s rizikovým chováním a přináší detailnější výsledky o výskytu preventivních programů na 1. stupni základních škol. Diplomová práce vznikla jako součást projektu GAJU (GAJU 154/2016/S) "Připravenost studentů a čerstvých absolventů PF JU na řešení výchovných problémů žáků."
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with problematics of children with risk behavior in elementary schools and possible means of prevention. The thesis is divided into two main parts. Theoretical part lists types of risk behavior, their causes and prevention of these problems. It also informs about prevention programs in elementary schools. The practical part then presents the results of hybrid research - questionnaire surveys and interviews. The target of the quantitative survey is to find out what types of risk behavior are most common in elementary schools, what is the techers' point of view at this issue and how they work with such a student. The qualitative research further informs about specific problems of children with risk behavior and offers more detailed results about occurrence of preventive programs in primary schools. The thesis was created as a part of GAJU Project (GAJU 154/2016/S) "Preparedness of students and fresh graduates of PF JU to solve educational problems of pupils."
Klíčová slova
rizikové chování, prevence, preventivní programy
Klíčová slova v angličtině
Risk behavior, Prevention, Preventive programs
Rozsah průvodní práce
83 s. (148 603 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o problematice dětí s rizikovým chováním na základních školách a možné prevenci. Tato práce je rozdělena na dvě části. V teoretickém zpracování jsou uvedené typy rizikového chování, jejich příčiny a prevence této problematiky. Také informuje o preventivních programech na základních školách. Praktická část pak představuje výsledky smíšeného výzkumu dotazníkového šetření a rozhovorů. Cílem kvantitativního šetření je zjistit, jaké typy rizikového chování se nejčastěji objevují na 1. stupni základních škol, jak se na tuto problematiku dívají učitele a jak s takovým žákem pracují. Kvalitativní výzkumné šetření blíže informuje o konkrétních problémech dětí s rizikovým chováním a přináší detailnější výsledky o výskytu preventivních programů na 1. stupni základních škol. Diplomová práce vznikla jako součást projektu GAJU (GAJU 154/2016/S) "Připravenost studentů a čerstvých absolventů PF JU na řešení výchovných problémů žáků."
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with problematics of children with risk behavior in elementary schools and possible means of prevention. The thesis is divided into two main parts. Theoretical part lists types of risk behavior, their causes and prevention of these problems. It also informs about prevention programs in elementary schools. The practical part then presents the results of hybrid research - questionnaire surveys and interviews. The target of the quantitative survey is to find out what types of risk behavior are most common in elementary schools, what is the techers' point of view at this issue and how they work with such a student. The qualitative research further informs about specific problems of children with risk behavior and offers more detailed results about occurrence of preventive programs in primary schools. The thesis was created as a part of GAJU Project (GAJU 154/2016/S) "Preparedness of students and fresh graduates of PF JU to solve educational problems of pupils."
Klíčová slova
rizikové chování, prevence, preventivní programy
Klíčová slova v angličtině
Risk behavior, Prevention, Preventive programs
Zásady pro vypracování
Autorka ve své diplomové práci postihne, jakým způsobem je v rámci výchovně vzdělávací činnosti na 1. stupni ZŠ řešena problematika primární prevence rizikového chování a popíše problémy, které a úkoly, které v této souvislosti řeší učitelé v praxi.\\
V teoretické části práce autorka shromáždí pohledy na výchovné a koncepční přístupy k prevenci rizikového chování, zmapuje názory na povahu prevence ve školním prostředí a popíše systém, který směřuje k uplatňování prevence v rámci ŠVP.\\
V praktické části autorka zmapuje, jakým způsobem školy prevenci na 1. stupni ZŠ realizují a navrhne jednoduchý edukační materiál, který by bylo možné v rámci konkrétního tematického celku minimálního preventivního programu ve škole použít. Zpracované pracovní listy budou využity při přípravě budoucích učitelů i při kurzech dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.\\
Diplomová práce Kristýny Špačkové bude identifikovat výchovné problémy, které řeší učitelé na 1. stupni základní školy a přispěje k integraci výchovných a výchovně preventivních témat do vzdělávací činnosti učitele.
Zásady pro vypracování
Autorka ve své diplomové práci postihne, jakým způsobem je v rámci výchovně vzdělávací činnosti na 1. stupni ZŠ řešena problematika primární prevence rizikového chování a popíše problémy, které a úkoly, které v této souvislosti řeší učitelé v praxi.\\
V teoretické části práce autorka shromáždí pohledy na výchovné a koncepční přístupy k prevenci rizikového chování, zmapuje názory na povahu prevence ve školním prostředí a popíše systém, který směřuje k uplatňování prevence v rámci ŠVP.\\
V praktické části autorka zmapuje, jakým způsobem školy prevenci na 1. stupni ZŠ realizují a navrhne jednoduchý edukační materiál, který by bylo možné v rámci konkrétního tematického celku minimálního preventivního programu ve škole použít. Zpracované pracovní listy budou využity při přípravě budoucích učitelů i při kurzech dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.\\
Diplomová práce Kristýny Špačkové bude identifikovat výchovné problémy, které řeší učitelé na 1. stupni základní školy a přispěje k integraci výchovných a výchovně preventivních témat do vzdělávací činnosti učitele.
Seznam doporučené literatury
Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P. (Eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga. (2010)\\
Miovský, M., Adámková, T., Barták, M., Čablová, L., Čech, T., Doležalová, P. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. (2015)\\
Miovský, M., Aujezká, A., Burešová, I., Čablová, L., Červenková, E., Jírová Exnerová, M. et al. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. (2015)\\
Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L. & Pavlas Martanová, V. .Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. (2015)\\
Navrátil, S. a Mattioli, J. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3672-3. (2011)\\
Širůčková, M., Miovský, M., Skácelová, L., Gabrhelík, R. a kol. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. (2012)
Seznam doporučené literatury
Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P. (Eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga. (2010)\\
Miovský, M., Adámková, T., Barták, M., Čablová, L., Čech, T., Doležalová, P. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. (2015)\\
Miovský, M., Aujezká, A., Burešová, I., Čablová, L., Červenková, E., Jírová Exnerová, M. et al. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. (2015)\\
Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L. & Pavlas Martanová, V. .Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. (2015)\\
Navrátil, S. a Mattioli, J. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3672-3. (2011)\\
Širůčková, M., Miovský, M., Skácelová, L., Gabrhelík, R. a kol. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. (2012)