Diplomová práce osvětluje problematiku specifických poruch učení, které se projevují zejména v českém jazyce, a to dyslexie, dysgrafie a dysortografie.
V teoretické části se zabýváme osobností žáka se specifikou poruchou učení. Vysvětlujeme pojem specifické poruchy učení. Výše zmíněné poruchy definujeme a uvádíme jejich projevy. Stručně se zabýváme etiologií specifických poruch učení. Zmiňujeme se také o diagnostice specifických poruch učení a reedukačních zásadách. Uvádíme i krátkou kapitolu o smyslovém vnímání, které s reedukací specifických poruch úzce souvisí.
V praktické části práce nabízíme přehled reedukačních pomůcek, metod a aktivit pro reedukaci dyslexie, dysgrafie a dysortografie. Přehled je doplněn sadou pracovních listů, které lze použít např. při nápravách specifických poruch učení.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the problems of Specific Learning Difficulties such as dyslexia, dysgraphia and dysorthography that show especially in the Czech language.
The theoretical part concentrates on the personality of the student with Specific Learning Difficulties. It explains the term "Specific Learning Difficulties". The difficulties (mentioned above) and their symptoms are defined there too. It focuses on the aetiology of Specific Learning Difficulties, their diagnostics and re-educational principles. It also contains a short chapter about sense perception which is closely related to the re-education of Specific Learning Difficulties.
The practical part offers the list of re-educational tools, methods and activities for the re-education of dyslexia, dysgraphia and dysorthography. This list is supplemented by the set of worksheets that can be used for example during the correction of Specific Learning Difficulties.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, reedukace
Klíčová slova v angličtině
Specific Learning Difficulties, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, re-education
Rozsah průvodní práce
87 s. (20 494), přílohy 10 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce osvětluje problematiku specifických poruch učení, které se projevují zejména v českém jazyce, a to dyslexie, dysgrafie a dysortografie.
V teoretické části se zabýváme osobností žáka se specifikou poruchou učení. Vysvětlujeme pojem specifické poruchy učení. Výše zmíněné poruchy definujeme a uvádíme jejich projevy. Stručně se zabýváme etiologií specifických poruch učení. Zmiňujeme se také o diagnostice specifických poruch učení a reedukačních zásadách. Uvádíme i krátkou kapitolu o smyslovém vnímání, které s reedukací specifických poruch úzce souvisí.
V praktické části práce nabízíme přehled reedukačních pomůcek, metod a aktivit pro reedukaci dyslexie, dysgrafie a dysortografie. Přehled je doplněn sadou pracovních listů, které lze použít např. při nápravách specifických poruch učení.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the problems of Specific Learning Difficulties such as dyslexia, dysgraphia and dysorthography that show especially in the Czech language.
The theoretical part concentrates on the personality of the student with Specific Learning Difficulties. It explains the term "Specific Learning Difficulties". The difficulties (mentioned above) and their symptoms are defined there too. It focuses on the aetiology of Specific Learning Difficulties, their diagnostics and re-educational principles. It also contains a short chapter about sense perception which is closely related to the re-education of Specific Learning Difficulties.
The practical part offers the list of re-educational tools, methods and activities for the re-education of dyslexia, dysgraphia and dysorthography. This list is supplemented by the set of worksheets that can be used for example during the correction of Specific Learning Difficulties.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, reedukace
Klíčová slova v angličtině
Specific Learning Difficulties, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, re-education
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na problematiku specifických poruch učení, zvláště při čtení a psaní - dyslexii, dysgrafii a dysortografii. Základem práce bude dobrá orientace v odborné literatuře a schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
V teoretické části práce bude analyzována problematika čtení a psaní a specifikovány otázky vyučování se zaměřením na žáky dyslektické, dysgrafické a dysortografické. Práce bude zaměřena na etiologii, diagnostiku, reedukaci a kompenzaci těchto specifických poruch.
Dále bude analyzováno současné pojetí práce s těmito žáky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ, budou nastíněny různé formy a metody práce, modelové přístupy i efektivní metodická řízení vyučovacího procesu.
Cílem diplomové práce bude vytvoření zásobníku námětů, cvičení a pomůcek pro práci s žáky dyslektickými, dysgrafickými a dysortografickými. Zásobník bude nápomocen vyučujícím na 1. stupni při výuce těchto žáků.
Práce bude doložena rozsáhlým návodným přílohovým materiálem.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na problematiku specifických poruch učení, zvláště při čtení a psaní - dyslexii, dysgrafii a dysortografii. Základem práce bude dobrá orientace v odborné literatuře a schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
V teoretické části práce bude analyzována problematika čtení a psaní a specifikovány otázky vyučování se zaměřením na žáky dyslektické, dysgrafické a dysortografické. Práce bude zaměřena na etiologii, diagnostiku, reedukaci a kompenzaci těchto specifických poruch.
Dále bude analyzováno současné pojetí práce s těmito žáky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ, budou nastíněny různé formy a metody práce, modelové přístupy i efektivní metodická řízení vyučovacího procesu.
Cílem diplomové práce bude vytvoření zásobníku námětů, cvičení a pomůcek pro práci s žáky dyslektickými, dysgrafickými a dysortografickými. Zásobník bude nápomocen vyučujícím na 1. stupni při výuce těchto žáků.
Práce bude doložena rozsáhlým návodným přílohovým materiálem.
Seznam doporučené literatury
KUCHARSKÁ, Anna. Specifické poruchy učení a chování: sborník 2000. Vyd. 1. Praha:
Portál, 2000, 166 s. ISBN 80-717-8389-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, 1995.
MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.
MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno, Paido 1998.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido 1998.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr.
Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 80-717-8151-7.
SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1996.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v
praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. ISBN
978-80-247-4369-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha, Portál 2000.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje
pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011, 207 s. ISBN 978-80-
262-0044-4.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
KUCHARSKÁ, Anna. Specifické poruchy učení a chování: sborník 2000. Vyd. 1. Praha:
Portál, 2000, 166 s. ISBN 80-717-8389-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, 1995.
MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.
MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno, Paido 1998.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido 1998.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr.
Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 80-717-8151-7.
SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1996.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v
praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. ISBN
978-80-247-4369-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha, Portál 2000.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje
pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011, 207 s. ISBN 978-80-
262-0044-4.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.