Práce ve své teoretické části odlišuje a popisuje různé formy mezilidské interakce s důrazem na kooperaci a kooperativní chování z pohledu sociologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Zvláštní pozornost věnuje věkové kategorii předškolních dětí, specifikuje zvlášt-nosti tohoto věku, konkrétní metody a formy vhodné pro rozvoj kooperativního chování a popisuje roli pedagoga v tomto procesu. Dokumentuje souvislost kooperativního chování s výchovně-vzdělávacími cíli RVP PV, konfrontuje kooperativní chování ve vztahu k tzv. Čtyřem pilířům vzdělávání. Dále se dotýká proměnných týkajících se osobnostní vybavenosti jedince ve vztahu ke kooperativnímu chování. Praktická část představuje typy aktivit, o kterých se předpokládá, že mají potenciál navo?dit, resp. rozvíjet kooperativní chování u předškolních dětí. Práce dokumentuje realizaci těchto aktivit s dětmi, poté následuje reflexe průběhu a výsledku činnosti. V souvislosti se základní výzkumnou otázkou hledá a nachází odpověď, zda opravdu aktivity kooperativní chování u dětí navodily a jakou podobu toto chování mělo.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents a differentiation and description of various forms of interpersonal interaction with emphasis on cooperation and cooperative behaviour from the perspective of sociology, social psychology and psychology of personality. As the research is focused on preschool children, the characteristic traits of this age are specified, specific methods and forms suitable for the development of cooperative behaviour are described as well as the role of the teacher in this process. Moreover, the aim of fostering cooperative behaviour is linked to the educa?tional purpose outlined in FEP PE and Learning: The Treasure Within (four pillars of education). Furthermore, variables related to individual dispositions in respect to cooperative behaviour are briefly analysed. In the research section of the thesis, activities aiming at fostering cooperative behavior in preschool children are presented and evaluated based on their testing in a pre-school: whether/how they really worked in respect to eliciting cooperative behaviour in children.
Práce ve své teoretické části odlišuje a popisuje různé formy mezilidské interakce s důrazem na kooperaci a kooperativní chování z pohledu sociologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Zvláštní pozornost věnuje věkové kategorii předškolních dětí, specifikuje zvlášt-nosti tohoto věku, konkrétní metody a formy vhodné pro rozvoj kooperativního chování a popisuje roli pedagoga v tomto procesu. Dokumentuje souvislost kooperativního chování s výchovně-vzdělávacími cíli RVP PV, konfrontuje kooperativní chování ve vztahu k tzv. Čtyřem pilířům vzdělávání. Dále se dotýká proměnných týkajících se osobnostní vybavenosti jedince ve vztahu ke kooperativnímu chování. Praktická část představuje typy aktivit, o kterých se předpokládá, že mají potenciál navo?dit, resp. rozvíjet kooperativní chování u předškolních dětí. Práce dokumentuje realizaci těchto aktivit s dětmi, poté následuje reflexe průběhu a výsledku činnosti. V souvislosti se základní výzkumnou otázkou hledá a nachází odpověď, zda opravdu aktivity kooperativní chování u dětí navodily a jakou podobu toto chování mělo.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents a differentiation and description of various forms of interpersonal interaction with emphasis on cooperation and cooperative behaviour from the perspective of sociology, social psychology and psychology of personality. As the research is focused on preschool children, the characteristic traits of this age are specified, specific methods and forms suitable for the development of cooperative behaviour are described as well as the role of the teacher in this process. Moreover, the aim of fostering cooperative behaviour is linked to the educa?tional purpose outlined in FEP PE and Learning: The Treasure Within (four pillars of education). Furthermore, variables related to individual dispositions in respect to cooperative behaviour are briefly analysed. In the research section of the thesis, activities aiming at fostering cooperative behavior in preschool children are presented and evaluated based on their testing in a pre-school: whether/how they really worked in respect to eliciting cooperative behaviour in children.
Cílem práce bude ověřit, zda vybrané aktivity určené pro mateřské školy s cílem navodit kooperativní chování opravdu kooperativní chování navodily, případně jakou podobu takové chování mělo.
Práce bude koncipována jako tvůrčí pedagogický projekt, jehož vyústěním bude odpověď na otázku položenou v cíli práce. V teoretické části představíme teorii kooperativního chování a schopnosti kooperace (z pohledu psychologie osobnosti a sociální psychologie), dále problematiku rozvoje kooperativního chování u dětí předškolního věku. Zvláštní pozornost bude potom věnována diskuzi kooperativního chování jako výchovně vzdělávacího cíle ve vztahu k tzv. čtyřem pilířům vzdělávání a RVP PV, dále představení metod a organizačních forem rozvoje kooperativního chování a diskuzi různých přístupů k chápání role pedagoga ve vztahu k rozvoji kooperativního chování dětí. Dále uvedeme typy aktivit, o kterých se předpokládá, že mají potenciál navozovat, resp. rozvíjet kooperativní chování. Následně vybereme příklady jednotlivých typů takových aktivit, které budeme s konkrétní skupinou předškolních dětí realizovat. Vyhodnotíme, zda tyto aktivity opravdu kooperativní chování navodily, případně jakou podobu takové chování mělo.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude ověřit, zda vybrané aktivity určené pro mateřské školy s cílem navodit kooperativní chování opravdu kooperativní chování navodily, případně jakou podobu takové chování mělo.
Práce bude koncipována jako tvůrčí pedagogický projekt, jehož vyústěním bude odpověď na otázku položenou v cíli práce. V teoretické části představíme teorii kooperativního chování a schopnosti kooperace (z pohledu psychologie osobnosti a sociální psychologie), dále problematiku rozvoje kooperativního chování u dětí předškolního věku. Zvláštní pozornost bude potom věnována diskuzi kooperativního chování jako výchovně vzdělávacího cíle ve vztahu k tzv. čtyřem pilířům vzdělávání a RVP PV, dále představení metod a organizačních forem rozvoje kooperativního chování a diskuzi různých přístupů k chápání role pedagoga ve vztahu k rozvoji kooperativního chování dětí. Dále uvedeme typy aktivit, o kterých se předpokládá, že mají potenciál navozovat, resp. rozvíjet kooperativní chování. Následně vybereme příklady jednotlivých typů takových aktivit, které budeme s konkrétní skupinou předškolních dětí realizovat. Vyhodnotíme, zda tyto aktivity opravdu kooperativní chování navodily, případně jakou podobu takové chování mělo.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-120-7.
GILLERNOVÁ, I. Podpora sociálního a emocionálního vývoje dětí v mateřské škole. In. MERTIN, V.; GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010, s. 132-133. ISBN 80-7178-799-X.
HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.
HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1424-8.
HOSKOVCOVÁ, S., RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada, 2009. ISBN978-80-247-2206-1.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2004. ISBN 978-80-246-0192-2.
KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, S. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-21854-7.
MŠMT ČR. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
NEVIN, A. Kooperativní učení z hlediska výzkumu, učitele i žáka. Pedagogika, 1995., roč. 45, č. 2.
PRUCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika, učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
SEDLÁČKOVÁ, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-2685-4.
SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
SMITH, CH. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-601-2.
ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3.
UNIVERZITA KARLOVA PRAHA. FAKULTA PEDAGOGICKÁ. Učení je skryté bohatství: Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21.století".Praha, Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
SELIGMAN, M. Opravdové štěstí. Praha: Ikar, 2003. ISBN 80-249-0293-1.
SHAPIRO, L. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-648-3.
ZNEBEJÁNEK, F. Mezi konfliktem a kooperací. Praha: Slon, 2013. ISBN 978-80-7419-154-1.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-120-7.
GILLERNOVÁ, I. Podpora sociálního a emocionálního vývoje dětí v mateřské škole. In. MERTIN, V.; GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010, s. 132-133. ISBN 80-7178-799-X.
HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.
HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1424-8.
HOSKOVCOVÁ, S., RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada, 2009. ISBN978-80-247-2206-1.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2004. ISBN 978-80-246-0192-2.
KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, S. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-21854-7.
MŠMT ČR. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
NEVIN, A. Kooperativní učení z hlediska výzkumu, učitele i žáka. Pedagogika, 1995., roč. 45, č. 2.
PRUCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika, učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
SEDLÁČKOVÁ, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-2685-4.
SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
SMITH, CH. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-601-2.
ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3.
UNIVERZITA KARLOVA PRAHA. FAKULTA PEDAGOGICKÁ. Učení je skryté bohatství: Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21.století".Praha, Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
SELIGMAN, M. Opravdové štěstí. Praha: Ikar, 2003. ISBN 80-249-0293-1.
SHAPIRO, L. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-648-3.
ZNEBEJÁNEK, F. Mezi konfliktem a kooperací. Praha: Slon, 2013. ISBN 978-80-7419-154-1.