Diplomová práce "Volný čas dětí v kontextu rodinného prostředí" se zaměřuje na trávení volného času dětí v problémových rodinách ve srovnání s funkčními rodinami. V práci se pracuje s pojmy volný čas a rodina, respektive rodinné prostředí, je zapojen pohled pedagogický, sociologický i psychologický.
Cílem práce je naznačit rozdíly volného času dětí z různého prostředí rodin. Jedná se o rodiny problémové a rodiny funkční. Pro uvedené typy rodinného prostředí byla stanovena kritéria. Kritérium funkčnosti rodiny jsou adaptabilita, soudržnost, komunikace v rodině a absence rizikového chování. Kritériem funkčnosti je tedy vyloučení výše uvedených kritérií problémového prostředí. Problematika je zpracována prostřednictvím teoretických poznatků a empirických metod. Zvolené metody jsou pozorování a polo-strukturovaný rozhovor.
Anotace v angličtině
Diploma thesis of "The leisure time of children in the context of the family world" focuses on the leisure of children in troubled families, compared with functional families. In thesis is working with the concepts of free time and the family, and the family environment, is involved view the educational, sociological and psychological.
The aim is to indicate differences in leisure time activities for children from different backgrounds families. This is problematic families and functional family. For these types of family environment that criteria. Criterion family functioning are adaptability, cohesion, family communication and absence of risky behavior. Functional criteria will therefore exclude the above criteria problematic environment. I will work through the issues of theoretical knowledge and empirical methods. The chosen method is observation and semi-structured interview.
Klíčová slova
volný čas, dítě, prostředí, rodina
Klíčová slova v angličtině
leisure time, child, world, family.
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Volný čas dětí v kontextu rodinného prostředí" se zaměřuje na trávení volného času dětí v problémových rodinách ve srovnání s funkčními rodinami. V práci se pracuje s pojmy volný čas a rodina, respektive rodinné prostředí, je zapojen pohled pedagogický, sociologický i psychologický.
Cílem práce je naznačit rozdíly volného času dětí z různého prostředí rodin. Jedná se o rodiny problémové a rodiny funkční. Pro uvedené typy rodinného prostředí byla stanovena kritéria. Kritérium funkčnosti rodiny jsou adaptabilita, soudržnost, komunikace v rodině a absence rizikového chování. Kritériem funkčnosti je tedy vyloučení výše uvedených kritérií problémového prostředí. Problematika je zpracována prostřednictvím teoretických poznatků a empirických metod. Zvolené metody jsou pozorování a polo-strukturovaný rozhovor.
Anotace v angličtině
Diploma thesis of "The leisure time of children in the context of the family world" focuses on the leisure of children in troubled families, compared with functional families. In thesis is working with the concepts of free time and the family, and the family environment, is involved view the educational, sociological and psychological.
The aim is to indicate differences in leisure time activities for children from different backgrounds families. This is problematic families and functional family. For these types of family environment that criteria. Criterion family functioning are adaptability, cohesion, family communication and absence of risky behavior. Functional criteria will therefore exclude the above criteria problematic environment. I will work through the issues of theoretical knowledge and empirical methods. The chosen method is observation and semi-structured interview.
Klíčová slova
volný čas, dítě, prostředí, rodina
Klíčová slova v angličtině
leisure time, child, world, family.
Zásady pro vypracování
Půjde o teoreticko-empirický přístup k problematice.
Práce s literaturou, stanovení metodiky, charakteristika výzkumného prostředí a souboru, výzkumné šetření, interpretace, hodnocení, závěr.
Zásady pro vypracování
Půjde o teoreticko-empirický přístup k problematice.
Práce s literaturou, stanovení metodiky, charakteristika výzkumného prostředí a souboru, výzkumné šetření, interpretace, hodnocení, závěr.
Seznam doporučené literatury
FILIPCOVÁ, B. Člověk, práce, volný čas. Praha : Nakladatelství svoboda, 1967.
JANIŠ, K. Úvod do problematiky volného času. Opava : Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy. Praha: Portál, 2012. ISBN 978 -80-262-0450-3.
NĚMEC, J. A KOL. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno : Paido, 2002. ISBN 80 -7315 - 012 -3..
PÁVKOVÁ, J., B. HOFBAUER (ET AL.). Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
SAK, P. Mroměny české mládeže. Praha : Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8..
SPOUSTA, V. A KOL. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno : Masarykova Univerzita, 1996.. ISBN 80-210-1274-9..
ŠVIGOVÁ, M. Volný čas a my. Praha : Svobodné slovo, 1997.
SÝKORA, J. Výchova a volný čas. Praha: Gaudeamus, 2008
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno:Paido 2002. ISBN 80-7315-012-3
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85850-24-9.
MATĚJÍČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. ISBN X
KRAUS, B. POLÁČKOVÁ,V. et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky.Brno: Paido, 2001. ISBN 80 -7315 -004 -2.
KNOTOVÁ, D. Prostředí a výchova. Brno: ÚPV, 2002. ISBN X
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
SOBOTKOVÁ,I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
Fázik, A, Štenberk, J.(Eds.). 2013 Aktuální problémy volného času a cestovního ruchu. Praha: VŠO
Seznam doporučené literatury
FILIPCOVÁ, B. Člověk, práce, volný čas. Praha : Nakladatelství svoboda, 1967.
JANIŠ, K. Úvod do problematiky volného času. Opava : Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy. Praha: Portál, 2012. ISBN 978 -80-262-0450-3.
NĚMEC, J. A KOL. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno : Paido, 2002. ISBN 80 -7315 - 012 -3..
PÁVKOVÁ, J., B. HOFBAUER (ET AL.). Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
SAK, P. Mroměny české mládeže. Praha : Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8..
SPOUSTA, V. A KOL. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno : Masarykova Univerzita, 1996.. ISBN 80-210-1274-9..
ŠVIGOVÁ, M. Volný čas a my. Praha : Svobodné slovo, 1997.
SÝKORA, J. Výchova a volný čas. Praha: Gaudeamus, 2008
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno:Paido 2002. ISBN 80-7315-012-3
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85850-24-9.
MATĚJÍČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. ISBN X
KRAUS, B. POLÁČKOVÁ,V. et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky.Brno: Paido, 2001. ISBN 80 -7315 -004 -2.
KNOTOVÁ, D. Prostředí a výchova. Brno: ÚPV, 2002. ISBN X
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
SOBOTKOVÁ,I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
Fázik, A, Štenberk, J.(Eds.). 2013 Aktuální problémy volného času a cestovního ruchu. Praha: VŠO