Diplomová práce na téma Náměty na badatelsky orientované vyučování biogeografie ve vzdělávacích programech pro ZOO Ohrada v Hluboké nad Vltavou se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část je tvořena rešerší literatury, ve které autorka diskutuje o pročtené, odborné literatuře, ze které čerpala informace pro zpracování své práce. Rovněž práce obsahuje metodiku tvorby teoretické části práce a vlastního výukového materiálu. Autorka popisuje rovněž význam mimoškolního vzdělávání v ZOO Ohrada Hluboká nad Vltavou a věnuje se charakteristice a významu badatelsky orientovaného vyučování. Praktická část se zaměřuje na samotný popis a realizaci vlastních vzdělávacích programů. Celkem byly vytvořeny tři návrhy vzdělávacích programů. Tematické zaměření programů vychází ze vzdělávací koncepce Vzdělávacího centra při ZOO Ohrada v Hluboké nad Vltavou a charakterizuje tak především zástupce ze skupiny hadů, ptáků a šelem. Každý výukový program má čtyři části prezentaci v programu SMART notebook, vlastní aktivitu žáků, soutěž pro žáky a pracovní list "na doma".
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic of Subject Matters for Inquiry Based Education of Biogeography in Educational Programmes for ZOO Ohrada in Hluboká nad Vltavou consists of two parts theoretical and practical. The theoretical part is formed by research of literature, in which the author of the thesis discusses literature which was used as a source of information for further processing. The diploma thesis also describes methods used in the theoretical part and for creation of own teaching materials. The author describes importance of extracurricular teaching in ZOO Ohrada Hluboká nad Vltavou and characterizes Inquiry Based Education. The practical part focuses on description and realization of the educational programme as such. Three subject matters of educational programme were made in total. Topics of the programmes are based on the concept of Educational programme in ZOO Ohrada in Hluboká nad Vltavou and characterize representatives of animal groups of snakes, birds and predators. Concept of all the programmes is the same. Each programme includes four parts presentation, practical activity of pupils, competition and working sheets for home.
Inquiry Based Education, educational program, Biogeography, extracurricular teaching, SMART notebook
Rozsah průvodní práce
103 s. práce + 123 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Náměty na badatelsky orientované vyučování biogeografie ve vzdělávacích programech pro ZOO Ohrada v Hluboké nad Vltavou se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část je tvořena rešerší literatury, ve které autorka diskutuje o pročtené, odborné literatuře, ze které čerpala informace pro zpracování své práce. Rovněž práce obsahuje metodiku tvorby teoretické části práce a vlastního výukového materiálu. Autorka popisuje rovněž význam mimoškolního vzdělávání v ZOO Ohrada Hluboká nad Vltavou a věnuje se charakteristice a významu badatelsky orientovaného vyučování. Praktická část se zaměřuje na samotný popis a realizaci vlastních vzdělávacích programů. Celkem byly vytvořeny tři návrhy vzdělávacích programů. Tematické zaměření programů vychází ze vzdělávací koncepce Vzdělávacího centra při ZOO Ohrada v Hluboké nad Vltavou a charakterizuje tak především zástupce ze skupiny hadů, ptáků a šelem. Každý výukový program má čtyři části prezentaci v programu SMART notebook, vlastní aktivitu žáků, soutěž pro žáky a pracovní list "na doma".
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic of Subject Matters for Inquiry Based Education of Biogeography in Educational Programmes for ZOO Ohrada in Hluboká nad Vltavou consists of two parts theoretical and practical. The theoretical part is formed by research of literature, in which the author of the thesis discusses literature which was used as a source of information for further processing. The diploma thesis also describes methods used in the theoretical part and for creation of own teaching materials. The author describes importance of extracurricular teaching in ZOO Ohrada Hluboká nad Vltavou and characterizes Inquiry Based Education. The practical part focuses on description and realization of the educational programme as such. Three subject matters of educational programme were made in total. Topics of the programmes are based on the concept of Educational programme in ZOO Ohrada in Hluboká nad Vltavou and characterize representatives of animal groups of snakes, birds and predators. Concept of all the programmes is the same. Each programme includes four parts presentation, practical activity of pupils, competition and working sheets for home.
Inquiry Based Education, educational program, Biogeography, extracurricular teaching, SMART notebook
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je vypracování vlastního portfolia úloh s biogeografickou tématikou pro žáky II. stupně ZŠ využívajících principu badatelsky orientovaného vyučování (BOV). Praktické výstupy (úlohy, náměty) práce budou konkrétně zacíleny na možnost jejich využití v rámci vzdělávacího centra při ZOO Ohrada v Hluboké nad Vltavou.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor české i zahraniční literatury a internetových materiálů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude mít charakter teoreticko-metodologického rozpracování témata (hlavní principy BOV, postavení a význam BOV v rámci RVP ZV ve vazbě k zeměpisu, resp. biogeografii atd.).
2. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických pramenů vytvoří vlastní návrhy portfolia úloh využívajících principů BOV při výuce biogeografie, včetně podrobných pokynů, pracovních listů a jejich možných modifikací.
3. Součástí práce by mělo být rovněž otestování vybraných úloh v praxi a zhodnocení vlivu BOV na znalosti žáků a jejich zájem o sledovanou tématiku.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je vypracování vlastního portfolia úloh s biogeografickou tématikou pro žáky II. stupně ZŠ využívajících principu badatelsky orientovaného vyučování (BOV). Praktické výstupy (úlohy, náměty) práce budou konkrétně zacíleny na možnost jejich využití v rámci vzdělávacího centra při ZOO Ohrada v Hluboké nad Vltavou.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor české i zahraniční literatury a internetových materiálů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude mít charakter teoreticko-metodologického rozpracování témata (hlavní principy BOV, postavení a význam BOV v rámci RVP ZV ve vazbě k zeměpisu, resp. biogeografii atd.).
2. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických pramenů vytvoří vlastní návrhy portfolia úloh využívajících principů BOV při výuce biogeografie, včetně podrobných pokynů, pracovních listů a jejich možných modifikací.
3. Součástí práce by mělo být rovněž otestování vybraných úloh v praxi a zhodnocení vlivu BOV na znalosti žáků a jejich zájem o sledovanou tématiku.
Seznam doporučené literatury
EASTWELL, P. (2009): Inquiry learning: Elements of confusion and frustration. The American biology teacher. Vol. 71, No. 5, p. 263-264.
KAŠOVÁ, J. (1995): Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Iuventa, Kroměříž. 81 s.
KOLAJOVÁ, L., PLUCKOVÁ, I. (2007): Projektové vyučování na 1. stupni ZŠ. Diplomová práce. MU PF v Brně, Brno, 106 s.
KOTEN, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most, 285 s.
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky. Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011 - 2015. MZV, Praha, 28 s.
PAPÁČEK, M., ed. (2010a): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 165 s. [online] 2010a [cit. 2012-10-10]
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha, 380 s.
STUCHLÍKOVÁ, I. (2010): O badatelsky orientovaném vyučovaní. In PAPÁČEK, M. (ed.). Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26.března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, s. 129-135. [online] 2010 [cit. 2012-10-05].
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
EASTWELL, P. (2009): Inquiry learning: Elements of confusion and frustration. The American biology teacher. Vol. 71, No. 5, p. 263-264.
KAŠOVÁ, J. (1995): Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Iuventa, Kroměříž. 81 s.
KOLAJOVÁ, L., PLUCKOVÁ, I. (2007): Projektové vyučování na 1. stupni ZŠ. Diplomová práce. MU PF v Brně, Brno, 106 s.
KOTEN, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most, 285 s.
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky. Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011 - 2015. MZV, Praha, 28 s.
PAPÁČEK, M., ed. (2010a): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 165 s. [online] 2010a [cit. 2012-10-10]
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha, 380 s.
STUCHLÍKOVÁ, I. (2010): O badatelsky orientovaném vyučovaní. In PAPÁČEK, M. (ed.). Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26.března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, s. 129-135. [online] 2010 [cit. 2012-10-05].
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Přílohy volně vložené
CD ROM - prezentace vytvořené v programu SMART notebook