Cílem této bakalářské práce je představení možností použití videoanalýzy ve výuce fyziky na základních školách a zároveň porovnání a ověření přesností dostupných programů pro provádění videoanalýzy. Součástí práce je také vytvořená sada fyzikálních úloh pro možnost použití při výuce na základních školách. Všechny úlohy jsou vypracované a výsledky porovnány s výsledky vypočtenými pomocí fyzikálních vztahů.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce the possibility of using video analysis in education of physics on primary schools and also comparing and verifying the accuracy of available programs for video analysis. Another element of the thesis is also a set of physical problems for possibility of using in education on primary school. All problems are solved and the results are compared with those calculated using the physical relations.
Klíčová slova
Videoanalýza, výuka, videokamera, Tracker, VianaNET, Logger Pro
Klíčová slova v angličtině
Video analysis, education, video camera, Tracker, VianaNET, Logger Pro
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je představení možností použití videoanalýzy ve výuce fyziky na základních školách a zároveň porovnání a ověření přesností dostupných programů pro provádění videoanalýzy. Součástí práce je také vytvořená sada fyzikálních úloh pro možnost použití při výuce na základních školách. Všechny úlohy jsou vypracované a výsledky porovnány s výsledky vypočtenými pomocí fyzikálních vztahů.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce the possibility of using video analysis in education of physics on primary schools and also comparing and verifying the accuracy of available programs for video analysis. Another element of the thesis is also a set of physical problems for possibility of using in education on primary school. All problems are solved and the results are compared with those calculated using the physical relations.
Klíčová slova
Videoanalýza, výuka, videokamera, Tracker, VianaNET, Logger Pro
Klíčová slova v angličtině
Video analysis, education, video camera, Tracker, VianaNET, Logger Pro
Zásady pro vypracování
Teoretická část:\\
Popsání fyzikální podstaty záznamu videokamerou.
Definice pojmu videoanalýza.
Klasifikace použití videoanalýzy podle děje probíhající rychleji než je pozorovatelné, probíhající dlouhou dobu, nezopakovatelný, realizovaný za podmínek neumožňující účast pozorovatele.
Definice ideálního záznamu - pozadí, osvícení, měřítko ve snímku.
Rešerše programů pro videoanalýzu aktuální k období psaní kvalifikační práce.
Experimentální část:
Porovnání přesnosti měření z programu Tracker a ostatních ze stejného videozáznamu.
Porovnání přesnosti měření automaticky vyhodnoceného experimentu (videozáznamu) pomocí programu Tracker s manuálním vyhodnocením v programu Tracker.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:\\
Popsání fyzikální podstaty záznamu videokamerou.
Definice pojmu videoanalýza.
Klasifikace použití videoanalýzy podle děje probíhající rychleji než je pozorovatelné, probíhající dlouhou dobu, nezopakovatelný, realizovaný za podmínek neumožňující účast pozorovatele.
Definice ideálního záznamu - pozadí, osvícení, měřítko ve snímku.
Rešerše programů pro videoanalýzu aktuální k období psaní kvalifikační práce.
Experimentální část:
Porovnání přesnosti měření z programu Tracker a ostatních ze stejného videozáznamu.
Porovnání přesnosti měření automaticky vyhodnoceného experimentu (videozáznamu) pomocí programu Tracker s manuálním vyhodnocením v programu Tracker.
Seznam doporučené literatury
Video Analysis: Real World Investigations for Physics and Mathematics. Joel A. Bryan, Ph.D. Department of Physics and Astronomy: Ball State University[online]. 2015 [cit. 20150422].
Dostupné z: http://jabryan.iweb.bsu.edu/VideoAnalysis/
TESAŘ, J., VOCHOZKA, V.: Videoanalýza periodických dějů TRACKERem. In: Sborník 18. ročníku konference Veletrh nápadů učitelů fyziky. Hradec Králové, 2013.
TESAŘ, J., VOCHOZKA, V.: Videokamera v projektové výuce fyziky na ZŠ. In: Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 6. Plzeň, 2013.
VOCHOZKA, V.: Studium tlumených kmitů vodního sloupce. Interní studijní text. České Budějovice: Katedra aplikované fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2013 [cit. 20130729].
VOCHOZKA, V.: Videoanalýza matematického kyvadla. In: Sborník 10. ročníku konference Počítač ve škole. Nové Město na Moravě, 2013.
HOCKICKO, P.: Fyzikálna analýza reálných dejov využitím videozáznamov. ZÁKLADY FYZIKY - elektronický materiál k videoanalýze fyzikálnych dejov [online]. 2011 [cit. 20130227].
Dostupné z: http://fyzika.utc.sk/sk/zaklady/publikacie/12.pdf
KOUPIL, J., VÍCHA, V.: FyzWeb články: Rychloběžné video ve škole. Fyzweb [online]. 2011 [cit. 20130227].
Dostupné z: http://fyzweb.cz/clanky/index.php?id=163
HOCKICKO, P.: Rozvoj manuálnych zručností a intelektuálnych sposobilostí študentov použitím videoanalýzy pohybov. Dartfish video software solutions [online]. 2011 [cit. 20130227].
Dostupné z: http://fyzika.utc.sk/sk/zaklady/publikacie/3.pdf
Tracker Video Analysis and Modeling Tool for Physics Education. BROWN, Douglas. What is Tracker?: Tracker Features [online]. 2013 [cit. 20130227].
Dostupné z: http://www.cabrillo.edu/ dbrown/tracker/
Seznam doporučené literatury
Video Analysis: Real World Investigations for Physics and Mathematics. Joel A. Bryan, Ph.D. Department of Physics and Astronomy: Ball State University[online]. 2015 [cit. 20150422].
Dostupné z: http://jabryan.iweb.bsu.edu/VideoAnalysis/
TESAŘ, J., VOCHOZKA, V.: Videoanalýza periodických dějů TRACKERem. In: Sborník 18. ročníku konference Veletrh nápadů učitelů fyziky. Hradec Králové, 2013.
TESAŘ, J., VOCHOZKA, V.: Videokamera v projektové výuce fyziky na ZŠ. In: Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 6. Plzeň, 2013.
VOCHOZKA, V.: Studium tlumených kmitů vodního sloupce. Interní studijní text. České Budějovice: Katedra aplikované fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2013 [cit. 20130729].
VOCHOZKA, V.: Videoanalýza matematického kyvadla. In: Sborník 10. ročníku konference Počítač ve škole. Nové Město na Moravě, 2013.
HOCKICKO, P.: Fyzikálna analýza reálných dejov využitím videozáznamov. ZÁKLADY FYZIKY - elektronický materiál k videoanalýze fyzikálnych dejov [online]. 2011 [cit. 20130227].
Dostupné z: http://fyzika.utc.sk/sk/zaklady/publikacie/12.pdf
KOUPIL, J., VÍCHA, V.: FyzWeb články: Rychloběžné video ve škole. Fyzweb [online]. 2011 [cit. 20130227].
Dostupné z: http://fyzweb.cz/clanky/index.php?id=163
HOCKICKO, P.: Rozvoj manuálnych zručností a intelektuálnych sposobilostí študentov použitím videoanalýzy pohybov. Dartfish video software solutions [online]. 2011 [cit. 20130227].
Dostupné z: http://fyzika.utc.sk/sk/zaklady/publikacie/3.pdf
Tracker Video Analysis and Modeling Tool for Physics Education. BROWN, Douglas. What is Tracker?: Tracker Features [online]. 2013 [cit. 20130227].
Dostupné z: http://www.cabrillo.edu/ dbrown/tracker/