Tato diplomová práce se zabývá rozborem pojmových, myšlenkových map a jejich dalších podob. Za cíl si klade rozlišit pojmové a myšlenkové mapy. Dalšími cíli jsou vytvoření souboru těchto map a jejich ověření při výuce fyziky na druhém stupni Základních škol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the analysis of concept, mind maps and their other forms. The aim is to distinguish concept and mind maps. The other objectives are to create a set of these maps and to verify them in the teaching of physics course on second stage of secondary schools.
Klíčová slova
Pojmové mapy, Myšlenkové mapy, Konceptuální mapy, mapy mysli, Kognitivní mapy, J. D. Novak, Tony Buzan
Klíčová slova v angličtině
Concept maps, Mental maps, Conceptual maps, Mind maps, Cognitive maps, J. D. Novak, Tony Buzan
Rozsah průvodní práce
101; 30 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá rozborem pojmových, myšlenkových map a jejich dalších podob. Za cíl si klade rozlišit pojmové a myšlenkové mapy. Dalšími cíli jsou vytvoření souboru těchto map a jejich ověření při výuce fyziky na druhém stupni Základních škol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the analysis of concept, mind maps and their other forms. The aim is to distinguish concept and mind maps. The other objectives are to create a set of these maps and to verify them in the teaching of physics course on second stage of secondary schools.
Klíčová slova
Pojmové mapy, Myšlenkové mapy, Konceptuální mapy, mapy mysli, Kognitivní mapy, J. D. Novak, Tony Buzan
Klíčová slova v angličtině
Concept maps, Mental maps, Conceptual maps, Mind maps, Cognitive maps, J. D. Novak, Tony Buzan
Zásady pro vypracování
Teoretický rozbor - tvořivost, mentální a pojmové mapy
Didaktický rozbor vybraného tématu z hlediska možnosti využití mentálních map
Vytvoření pojmových map pro výuku fyziky na ZŠ
Didaktické začlenění vytvořených pojmových map do výuky
Metodika postupného zařazování myšlenkových map do výuky
Ověření vytvořených pojmových map při výuce fyziky na ZŠ
Zásady pro vypracování
Teoretický rozbor - tvořivost, mentální a pojmové mapy
Didaktický rozbor vybraného tématu z hlediska možnosti využití mentálních map
Vytvoření pojmových map pro výuku fyziky na ZŠ
Didaktické začlenění vytvořených pojmových map do výuky
Metodika postupného zařazování myšlenkových map do výuky
Ověření vytvořených pojmových map při výuce fyziky na ZŠ
Seznam doporučené literatury
Buzan, T.: Mentální mapování. 1. vyd., Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3
Halliday, D., Resnick, R., Walker, J.: Fyzika, část 2 Mechanika - Termodynamika. VUT Brno, Prometheus, VUTIUM, 2001.
Javorskij, B. M.: Přehled elementární fyziky. SNTL, 1989.
Kašpar, E.: Didaktika fyziky. SPN Praha, 1978.
Hniličková, J. a kol.: Didaktické testy a jejich statistické zpracování. SPN Praha, 1972.
Janás, J., Trna, J.: Konkrétní didaktika fyziky I. MU Brno, 1996.
Janás, J., Trna, J.: Konkrétní didaktika fyziky II. MU Brno,2005
Svoboda, E., Kolářová, R.: Didaktika fyziky základní a střední školy. MFF UK Praha, 2006.
Kašpar, E.: Problémové úlohy ve vyučování fyzice. SPN Praha, 1981.
Kolektiv autorů: Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. 1. vyd., Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-47-8
Šimon, M.: Slovník pojmů z fyziky pro ZŠ. Prometheus Praha, 2009.
Pretty, G.: Moderní vyučování. Portál Praha, 1996.
Lokšová, I., Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. 1. vyd., Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X
Učebnice fyziky pro ZŠ v ČR
Zahraniční učebnice fyziky pro ZŠ
Časopisy: \\
Matematika a fyzika ve škole\\
Školská fyzika
Seznam doporučené literatury
Buzan, T.: Mentální mapování. 1. vyd., Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3
Halliday, D., Resnick, R., Walker, J.: Fyzika, část 2 Mechanika - Termodynamika. VUT Brno, Prometheus, VUTIUM, 2001.
Javorskij, B. M.: Přehled elementární fyziky. SNTL, 1989.
Kašpar, E.: Didaktika fyziky. SPN Praha, 1978.
Hniličková, J. a kol.: Didaktické testy a jejich statistické zpracování. SPN Praha, 1972.
Janás, J., Trna, J.: Konkrétní didaktika fyziky I. MU Brno, 1996.
Janás, J., Trna, J.: Konkrétní didaktika fyziky II. MU Brno,2005
Svoboda, E., Kolářová, R.: Didaktika fyziky základní a střední školy. MFF UK Praha, 2006.
Kašpar, E.: Problémové úlohy ve vyučování fyzice. SPN Praha, 1981.
Kolektiv autorů: Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. 1. vyd., Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-47-8
Šimon, M.: Slovník pojmů z fyziky pro ZŠ. Prometheus Praha, 2009.
Pretty, G.: Moderní vyučování. Portál Praha, 1996.
Lokšová, I., Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. 1. vyd., Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X
Učebnice fyziky pro ZŠ v ČR
Zahraniční učebnice fyziky pro ZŠ
Časopisy: \\
Matematika a fyzika ve škole\\
Školská fyzika