Práce se zabývá vychovatelskými strategiemi, které vychovatelé používají nebo používali při projevech verbální agrese u dětí. Jsou zde teoreticky shrnuta témata, která se objevovala v realizovaném kvalitativním výzkumu (design zakotvené teorie, rozhovory s 9 respondenty). Jedná se o především o agresi jako pojem, verbální agresi, typy agrese, které respondenti rozlišují. Teoreticky jsou také popsány strategie jak osvědčené, tak neosvědčené, kde se objevují témata jako výchova, rodina, spolupráce rodiny se školou, kázeň, trest. Rozhovory s respondenty byly analyzovány pomocí otevřeného a axiálního kódování. Kategorie jsou zpřehledněny a je vytvořeno schéma, které znázorňuje vztahy mezi těmito kategoriemi. V závěru práce jsou uvedeny výsledky, které z daného kvalitativního výzkumu vyšly.
Anotace v angličtině
The thesis deals with pedagogical strategies that educators use or used when dealing with verbal aggression in children. There are theoretically summarized topics that appeared in my research. This is primarily the concept of aggression, verbal aggression, types of aggression that respondents distinguish. Also the strategies identified as efficient and inefficient are described. The qualitative research was conducted in the design of grounded theory (9 respondents interviewed).
Klíčová slova
agrese, typy agrese, verbální agrese, výchova, kázeň, rodina, strategie
Klíčová slova v angličtině
aggression, types of aggression, verbal aggression, education, discipline, family, strategies
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vychovatelskými strategiemi, které vychovatelé používají nebo používali při projevech verbální agrese u dětí. Jsou zde teoreticky shrnuta témata, která se objevovala v realizovaném kvalitativním výzkumu (design zakotvené teorie, rozhovory s 9 respondenty). Jedná se o především o agresi jako pojem, verbální agresi, typy agrese, které respondenti rozlišují. Teoreticky jsou také popsány strategie jak osvědčené, tak neosvědčené, kde se objevují témata jako výchova, rodina, spolupráce rodiny se školou, kázeň, trest. Rozhovory s respondenty byly analyzovány pomocí otevřeného a axiálního kódování. Kategorie jsou zpřehledněny a je vytvořeno schéma, které znázorňuje vztahy mezi těmito kategoriemi. V závěru práce jsou uvedeny výsledky, které z daného kvalitativního výzkumu vyšly.
Anotace v angličtině
The thesis deals with pedagogical strategies that educators use or used when dealing with verbal aggression in children. There are theoretically summarized topics that appeared in my research. This is primarily the concept of aggression, verbal aggression, types of aggression that respondents distinguish. Also the strategies identified as efficient and inefficient are described. The qualitative research was conducted in the design of grounded theory (9 respondents interviewed).
Klíčová slova
agrese, typy agrese, verbální agrese, výchova, kázeň, rodina, strategie
Klíčová slova v angličtině
aggression, types of aggression, verbal aggression, education, discipline, family, strategies
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude na teoretické rovině shrnout strategie uplatňované vychovateli při zvládání verbální agrese dětí. Dále pak formou rozhovorů s vychovateli hlouběji porozumět tomu, jaké strategie vychovatelé volí a jak uvažují při řešení situace, kdy se mezi dětmi vyskytla verbální agrese. Těžištěm práce bude zkoumání strategií intervenčních (jak vychovatelé zasahují v problematické situaci) a nápravných (jak vychovatelé postupují, chtějí-li výskyt verbální agrese do budoucna eliminovat). Strategiím preventivním bude věnována pozornost jen do té míry, do jaké budou v rozhovorech tematizovány samotnými vychovateli. Důležitou výzkumnou otázkou bude mj. to, jak sami vychovatelé zpětně hodnotí vhodnost či úspěšnost strategií, které využívají nebo v minulosti využívali, případně zda ve svých výpovědích reflektují změnu těchto strategií v souvislosti s vlastní zkušeností. Výzkum bude realizován v podobě kvalitativního šetření v designu zakotvené teorie.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude na teoretické rovině shrnout strategie uplatňované vychovateli při zvládání verbální agrese dětí. Dále pak formou rozhovorů s vychovateli hlouběji porozumět tomu, jaké strategie vychovatelé volí a jak uvažují při řešení situace, kdy se mezi dětmi vyskytla verbální agrese. Těžištěm práce bude zkoumání strategií intervenčních (jak vychovatelé zasahují v problematické situaci) a nápravných (jak vychovatelé postupují, chtějí-li výskyt verbální agrese do budoucna eliminovat). Strategiím preventivním bude věnována pozornost jen do té míry, do jaké budou v rozhovorech tematizovány samotnými vychovateli. Důležitou výzkumnou otázkou bude mj. to, jak sami vychovatelé zpětně hodnotí vhodnost či úspěšnost strategií, které využívají nebo v minulosti využívali, případně zda ve svých výpovědích reflektují změnu těchto strategií v souvislosti s vlastní zkušeností. Výzkum bude realizován v podobě kvalitativního šetření v designu zakotvené teorie.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. 1. vyd. Praha: ISV, 2004. 208 s. ISBN 80-86642-14-3.
ŠTECH, S. Násilí ve škole, násilí proti škole, násilí školy. In KARIKOVÁ, S. (ed.). Násilie na školách. Banská Bystrica: PedF UMB, 2006, s. 317 322. ISBN 80 8083 3125.
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 1. Překlad Kristyna Křížová. Praha: Portál, 2004, 101 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8808-2.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Překlad Milan Koldinský. Praha: Portál, 2000, 289 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8406-0.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. 1. vyd. Praha: ISV, 2004. 208 s. ISBN 80-86642-14-3.
ŠTECH, S. Násilí ve škole, násilí proti škole, násilí školy. In KARIKOVÁ, S. (ed.). Násilie na školách. Banská Bystrica: PedF UMB, 2006, s. 317 322. ISBN 80 8083 3125.
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 1. Překlad Kristyna Křížová. Praha: Portál, 2004, 101 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8808-2.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Překlad Milan Koldinský. Praha: Portál, 2000, 289 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8406-0.