Práce se věnuje osobnosti pedagoga v souvislosti s realizací primární prevence šikany na 1. stupni základní školy. První část práce se zabývá charakteristikou období dítěte mladšího školního věku pohledem vývojové psychologie se zaměřením především na kognitivní a emocionální vývoj a na vývoj morálního vědomí. Druhá část předkládá pohled na dvě základní tendence výchovy a vzdělávání, které se objevují v pedagogickém prostředí. Je zde popsáno soudobé pojetí výchovy a vzdělávání v našem prostředí včetně názorů kritiků tohoto pojetí. Třetí část se týká problematiky šikany a možností primární prevence. Poslední část je věnována osobnosti pedagoga z psychologického a pedagogického hlediska s přesahem do oblasti filosofie.
Anotace v angličtině
This graduation thesis is dedicated to the personality of the pedagogue in relation to the primary bullying prevention realisation at the primary level of the schools. The first part deals with the characteristics of the young learner period of the child development through the perspective of the developmental psychology aimed primarily at the cognitive and emotional development as well as the moral awareness. The second part views two basic tendencies of the upbringing and the education that appear in the pedagogical environment. It offers a description of the contemporary idea of upbringing and education in our background including its critics' opinions. The third part concerns the problematics of bullying and the primary prevention options. The last part is dedicated to the personality of the pedagogue from a psychological and pedagogical point of view with a philosophical overlap.
Klíčová slova
primární prevence, šikana, výchova, vzdělávání, osobnost, pedagog, etická výchova, hodnoty, sociální učení, vývoj, škola, fenomenologie, positivismus
Práce se věnuje osobnosti pedagoga v souvislosti s realizací primární prevence šikany na 1. stupni základní školy. První část práce se zabývá charakteristikou období dítěte mladšího školního věku pohledem vývojové psychologie se zaměřením především na kognitivní a emocionální vývoj a na vývoj morálního vědomí. Druhá část předkládá pohled na dvě základní tendence výchovy a vzdělávání, které se objevují v pedagogickém prostředí. Je zde popsáno soudobé pojetí výchovy a vzdělávání v našem prostředí včetně názorů kritiků tohoto pojetí. Třetí část se týká problematiky šikany a možností primární prevence. Poslední část je věnována osobnosti pedagoga z psychologického a pedagogického hlediska s přesahem do oblasti filosofie.
Anotace v angličtině
This graduation thesis is dedicated to the personality of the pedagogue in relation to the primary bullying prevention realisation at the primary level of the schools. The first part deals with the characteristics of the young learner period of the child development through the perspective of the developmental psychology aimed primarily at the cognitive and emotional development as well as the moral awareness. The second part views two basic tendencies of the upbringing and the education that appear in the pedagogical environment. It offers a description of the contemporary idea of upbringing and education in our background including its critics' opinions. The third part concerns the problematics of bullying and the primary prevention options. The last part is dedicated to the personality of the pedagogue from a psychological and pedagogical point of view with a philosophical overlap.
Klíčová slova
primární prevence, šikana, výchova, vzdělávání, osobnost, pedagog, etická výchova, hodnoty, sociální učení, vývoj, škola, fenomenologie, positivismus
Diplomová práce bude zpracována dle zásad uvedených v metodické pomůcce ke zpracování závěrečných prací.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zpracována dle zásad uvedených v metodické pomůcce ke zpracování závěrečných prací.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
BUDINSKÁ, M. Prevence nadstandardní služba školy. In Chráska, M., Tomanová, D., Holoušová, D. (ed.) Klima současné české školy. Sborník příspěvku z 11. konference CPdS. Brno: Konvoj, 2003, s. 6369. ISBN 80-7203-064-5.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
GILLERNOVÁ, I, ŠTETOVSKÁ, I. Sociální dovednosti učitele možnosti ovlivnění školního klimatu. In Chráska, M., Tomanová, D., Holoušová, D. (ed.) Klima současné české školy. Sborník příspěvku z 11. konference CPdS. Brno: Konvoj, 2003, s. 283292. ISBN 80-7203-064-5.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, s. r. o., 1997. ISBN 80-7178-123-1.
KOLÁŘ, M. Školní program proti šikanování [online]. 2015 MŠMT [cit. 2015-04-14]. Dostup-né z WWW: http://aplikace.msmt.cz/htm/KTSkolniprogramprotisikanovani.htm>
KOUKOLÍK, F.; DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů: nestvůry, nástroje, obrana. nové, přeprac. vyd. Praha: Galén, ?2006. ISBN 80-7262-410-5.
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008. Pedagogic-ká praxe. ISBN 978-80-7367-434-2.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
MUCHOVÁ, L.; KOHOUT, J.; PALOUŠ, R.; SVOBODOVÁ, Z. K etické výchově. Praha: Karez, 2011. ISBN 978-80-905117-0-5.
NOVÁKOVÁ, M. et al. Učíme etickou výchovu: manuál etické výchovy pro základní a střední školy. Praha: Vydalo Etické fórum v nakl. Luxpress, [2006]. ISBN 80-7130-126-4.
ROGERS, V. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŘÍČAN, P.; JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
STRAUSS, A, L.; CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN; 2. ISBN 80-85834-60-X.
ŠTECH, S.; ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014.377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
BUDINSKÁ, M. Prevence nadstandardní služba školy. In Chráska, M., Tomanová, D., Holoušová, D. (ed.) Klima současné české školy. Sborník příspěvku z 11. konference CPdS. Brno: Konvoj, 2003, s. 6369. ISBN 80-7203-064-5.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
GILLERNOVÁ, I, ŠTETOVSKÁ, I. Sociální dovednosti učitele možnosti ovlivnění školního klimatu. In Chráska, M., Tomanová, D., Holoušová, D. (ed.) Klima současné české školy. Sborník příspěvku z 11. konference CPdS. Brno: Konvoj, 2003, s. 283292. ISBN 80-7203-064-5.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, s. r. o., 1997. ISBN 80-7178-123-1.
KOLÁŘ, M. Školní program proti šikanování [online]. 2015 MŠMT [cit. 2015-04-14]. Dostup-né z WWW: http://aplikace.msmt.cz/htm/KTSkolniprogramprotisikanovani.htm>
KOUKOLÍK, F.; DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů: nestvůry, nástroje, obrana. nové, přeprac. vyd. Praha: Galén, ?2006. ISBN 80-7262-410-5.
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008. Pedagogic-ká praxe. ISBN 978-80-7367-434-2.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
MUCHOVÁ, L.; KOHOUT, J.; PALOUŠ, R.; SVOBODOVÁ, Z. K etické výchově. Praha: Karez, 2011. ISBN 978-80-905117-0-5.
NOVÁKOVÁ, M. et al. Učíme etickou výchovu: manuál etické výchovy pro základní a střední školy. Praha: Vydalo Etické fórum v nakl. Luxpress, [2006]. ISBN 80-7130-126-4.
ROGERS, V. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŘÍČAN, P.; JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
STRAUSS, A, L.; CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN; 2. ISBN 80-85834-60-X.
ŠTECH, S.; ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014.377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.