Bakalářská práce Využití jógy v mateřských školách v Jihočeském regionu se zabývá možnostmi zavádění a rozšiřování cvičení jógy mezi děti předškolního věku. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jsou v mateřských školách Jihočeského regionu využívána jógová cvičení, která slouží jako prostředek k rozvoji motorických a psychických schopností dítěte. Práce je zaměřena nejen na teoretické poznatky z oblasti vývoje dítěte v předškolním věku, cvičení jógy a dále na možnosti praktického využití jógy v mateřských školách. Praktická část bakalářské práce pak slouží jako pomůcka pro učitelky mateřských škol. Je zde obsažena řada námětů a inspirací, se kterými lze pracovat při pohybové výchově v mateřské škole v průběhu celého školního roku. Praktická část dále mapuje četnost a způsoby využívání jógy v mateřských školách v jihočeském regionu a navrhuje způsoby, jakými lze podporovat zavádění cvičení jógy do mateřských škol. Bylo zjištěno, že jógová cvičení jsou v mateřských školách Jihočeského regionu nedílnou součástí metod k zajištění psychomotorického rozvoje předškolních dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis Use Yoga in kindergartens in the South Bohemian region deals with the ways of implementation and dissemination of yoga exercises among preschool children. The aim of the thesis is to find out whether they are in nursery schools of the South Bohemian region used yoga exercises, which serves as a means to develop motor and mental abilities of the child. Work focuses on theoretical knowledge of child development at preschool age, yoga exercises and on the practical usefulness of yoga in kindergartens. The practical part then serves as a guide for kindergarten teachers. There is contained a number of ideas and inspiration with which you can work in physical education in kindergarten throughout the school year. The practical part maps the frequency and ways of using yoga in kindergartens in the South Bohemian region and suggests ways you can support the introduction of yoga exercises in kindergarten. It was found that yoga exercises are at kindergartens South Bohemian region an integral part of methods to ensure the psychomotor development of preschool children.
Klíčová slova
Předškolní věk, pohybová výchova, jógové cvičení, zdravý životní styl
Bakalářská práce Využití jógy v mateřských školách v Jihočeském regionu se zabývá možnostmi zavádění a rozšiřování cvičení jógy mezi děti předškolního věku. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jsou v mateřských školách Jihočeského regionu využívána jógová cvičení, která slouží jako prostředek k rozvoji motorických a psychických schopností dítěte. Práce je zaměřena nejen na teoretické poznatky z oblasti vývoje dítěte v předškolním věku, cvičení jógy a dále na možnosti praktického využití jógy v mateřských školách. Praktická část bakalářské práce pak slouží jako pomůcka pro učitelky mateřských škol. Je zde obsažena řada námětů a inspirací, se kterými lze pracovat při pohybové výchově v mateřské škole v průběhu celého školního roku. Praktická část dále mapuje četnost a způsoby využívání jógy v mateřských školách v jihočeském regionu a navrhuje způsoby, jakými lze podporovat zavádění cvičení jógy do mateřských škol. Bylo zjištěno, že jógová cvičení jsou v mateřských školách Jihočeského regionu nedílnou součástí metod k zajištění psychomotorického rozvoje předškolních dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis Use Yoga in kindergartens in the South Bohemian region deals with the ways of implementation and dissemination of yoga exercises among preschool children. The aim of the thesis is to find out whether they are in nursery schools of the South Bohemian region used yoga exercises, which serves as a means to develop motor and mental abilities of the child. Work focuses on theoretical knowledge of child development at preschool age, yoga exercises and on the practical usefulness of yoga in kindergartens. The practical part then serves as a guide for kindergarten teachers. There is contained a number of ideas and inspiration with which you can work in physical education in kindergarten throughout the school year. The practical part maps the frequency and ways of using yoga in kindergartens in the South Bohemian region and suggests ways you can support the introduction of yoga exercises in kindergarten. It was found that yoga exercises are at kindergartens South Bohemian region an integral part of methods to ensure the psychomotor development of preschool children.
Klíčová slova
Předškolní věk, pohybová výchova, jógové cvičení, zdravý životní styl
1. Smyslem práce studentky, bude zjistit, zda učitelky cvičí s dětmi v mateřských školách jógu a jaký názor na cvičení dětské jógy mají odborníci. Důvodem je její přesvědčení, že již předškolní děti trpí v dnešní době nedostatkem pohybu a různými tělesnými disbalancemi, které může cvičení jógy kladně ovlivnit.\\
2. Myslí si, že v mateřských školách se relaxační cvičení využívá velmi málo a při tom, pravidelné cvičení může velice efektivně ovlivnit správné držení těla a psychické uvolnění i u takto malých dětí, které bývají stejně jako dospělí vystaveni psychické zátěži a stresu.\\
3. V teoretické části by si chtěla ujasnit jaký názor na cvičení jógy s předškolními dětmi mají učitelky mateřských škol, jestli si myslí, že je cvičení vhodné či prospěšné. Ze strany odborníků, by jí zajímalo, jaký názor zastávají na tento druh cvičení oni a jak může cvičení ovlivnit zdraví dítěte, ať už kladně, nebo záporně.\\
4. Praktickou část bude realizovat rozhovory s otevřenými otázkami jak ze stran dotazovaných učitelek, tak odborníků z řad dětských lékařů, fyzioterapeutů a dětských psychologů a uváděním příkladů vhodného cvičení, které lze v mateřské škole uplatnit i s dětmi nejmladšího věku.
Zásady pro vypracování
1. Smyslem práce studentky, bude zjistit, zda učitelky cvičí s dětmi v mateřských školách jógu a jaký názor na cvičení dětské jógy mají odborníci. Důvodem je její přesvědčení, že již předškolní děti trpí v dnešní době nedostatkem pohybu a různými tělesnými disbalancemi, které může cvičení jógy kladně ovlivnit.\\
2. Myslí si, že v mateřských školách se relaxační cvičení využívá velmi málo a při tom, pravidelné cvičení může velice efektivně ovlivnit správné držení těla a psychické uvolnění i u takto malých dětí, které bývají stejně jako dospělí vystaveni psychické zátěži a stresu.\\
3. V teoretické části by si chtěla ujasnit jaký názor na cvičení jógy s předškolními dětmi mají učitelky mateřských škol, jestli si myslí, že je cvičení vhodné či prospěšné. Ze strany odborníků, by jí zajímalo, jaký názor zastávají na tento druh cvičení oni a jak může cvičení ovlivnit zdraví dítěte, ať už kladně, nebo záporně.\\
4. Praktickou část bude realizovat rozhovory s otevřenými otázkami jak ze stran dotazovaných učitelek, tak odborníků z řad dětských lékařů, fyzioterapeutů a dětských psychologů a uváděním příkladů vhodného cvičení, které lze v mateřské škole uplatnit i s dětmi nejmladšího věku.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Věra. Jóga pomáhá léčit. Praha: Stratos, 1993. s. 74. ISBN 80-
901472-0-8.\\
KREJČÍ, Milada. Jóga v praxi pedagoga. Č. Budějovice: PF JČU Č. Budějovice, 1995.
s. 111. ISBN 80-7040.129-X.\\
KREJČÍ, Milada. Krok k výchově, krok ke zdraví. I. díl Výchova ke zdraví a prevence
obezity. Č. Budějovice: PF JČU Č. Budějovice, 2008. s. 24. ISBN 978-80-7394-082-9.\\
KREJČÍ, Milada. Setkání s jógou. Vydání druhé. Č. Budějovice: EM Grafika Č. Budějovice, 2003. s. 115. ISBN 80-239-2052-9.\\
KREJČÍ, Milada. Uplatnění jógy v resocializačním procesu dětí a mládeže. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích, 1998. s. 205. ISBN 80-7040-311-X.\\
MAHÉŠVARÁNANDA. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. s. 272. ISBN 978-80-204-2914-8.\\
MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Bála jóga-jóga pro děti, juniory a rodiče. Liberec: Santal, 2008. s. 200. ISBN 978-80-85965-57-5.\\
NEŠPOR, K. Jóga pro děti, relaxace, cvičení, příběhy. Praha: Velryby, 1998. ISBN 80-85860-09-0.\\
ROJOVÁ, V. Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-240-9.\\
LUHANOVÁ, H. Jak se zdraví sluníčko. Praha: Lali jóga, 2012. ISBN 978-80-905140-0-3.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Věra. Jóga pomáhá léčit. Praha: Stratos, 1993. s. 74. ISBN 80-
901472-0-8.\\
KREJČÍ, Milada. Jóga v praxi pedagoga. Č. Budějovice: PF JČU Č. Budějovice, 1995.
s. 111. ISBN 80-7040.129-X.\\
KREJČÍ, Milada. Krok k výchově, krok ke zdraví. I. díl Výchova ke zdraví a prevence
obezity. Č. Budějovice: PF JČU Č. Budějovice, 2008. s. 24. ISBN 978-80-7394-082-9.\\
KREJČÍ, Milada. Setkání s jógou. Vydání druhé. Č. Budějovice: EM Grafika Č. Budějovice, 2003. s. 115. ISBN 80-239-2052-9.\\
KREJČÍ, Milada. Uplatnění jógy v resocializačním procesu dětí a mládeže. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích, 1998. s. 205. ISBN 80-7040-311-X.\\
MAHÉŠVARÁNANDA. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. s. 272. ISBN 978-80-204-2914-8.\\
MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Bála jóga-jóga pro děti, juniory a rodiče. Liberec: Santal, 2008. s. 200. ISBN 978-80-85965-57-5.\\
NEŠPOR, K. Jóga pro děti, relaxace, cvičení, příběhy. Praha: Velryby, 1998. ISBN 80-85860-09-0.\\
ROJOVÁ, V. Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-240-9.\\
LUHANOVÁ, H. Jak se zdraví sluníčko. Praha: Lali jóga, 2012. ISBN 978-80-905140-0-3.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.