Diplomová práce se zabývá obrazem genderu v učebnicích němčiny pro 2. stupeň základní školy. Stěžejní část práce spočívá v genderovém rozboru dvou řad učebnic němčiny, přičemž jedna z nich byla vytvořena převážně českým a druhá německým autorským týmem. Práce ověřuje hypotézu, že se české učebnice oproti učebnicím německým vyznačují výrazně konzervativnějším pojetím mužské a ženské role.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the gender presentation in textbooks of German used by pupils at Czech grammar schools. The main part of this thesis consists of a gender analysis of two textbook series; one of them was created by mainly Czech authors, another one was created by German authors. The aim of the thesis is to verify the hypothesis that Czech textbooks are more conservative in the conception of male and female image than the German textbooks.
Klíčová slova
obraz genderu, učebnice němčiny, genderový rozbor, genderová analýza
Klíčová slova v angličtině
gender presentation, textbooks of German, gender analysis
Rozsah průvodní práce
79
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá obrazem genderu v učebnicích němčiny pro 2. stupeň základní školy. Stěžejní část práce spočívá v genderovém rozboru dvou řad učebnic němčiny, přičemž jedna z nich byla vytvořena převážně českým a druhá německým autorským týmem. Práce ověřuje hypotézu, že se české učebnice oproti učebnicím německým vyznačují výrazně konzervativnějším pojetím mužské a ženské role.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the gender presentation in textbooks of German used by pupils at Czech grammar schools. The main part of this thesis consists of a gender analysis of two textbook series; one of them was created by mainly Czech authors, another one was created by German authors. The aim of the thesis is to verify the hypothesis that Czech textbooks are more conservative in the conception of male and female image than the German textbooks.
Klíčová slova
obraz genderu, učebnice němčiny, genderový rozbor, genderová analýza
Klíčová slova v angličtině
gender presentation, textbooks of German, gender analysis
Zásady pro vypracování
Diplomantka zvolí dvě řady učebnic německého jazyka pro základní školu, přičemž jedna je vytvořena převážně českým a druhá převážně německým autorským týmem. Srovnávací metodou bude zkoumat obraz genderu v nich a ověřovat hypotézu, přijatou českou odbornou obcí, že české učebnice se vyznačují výrazně konzervativním pojetím ženské a mužské role. Ze svých zjištění vyvodí diplomantka závěry a doporučení pro práci s učebnicí ve vlastní výuce.
Zásady pro vypracování
Diplomantka zvolí dvě řady učebnic německého jazyka pro základní školu, přičemž jedna je vytvořena převážně českým a druhá převážně německým autorským týmem. Srovnávací metodou bude zkoumat obraz genderu v nich a ověřovat hypotézu, přijatou českou odbornou obcí, že české učebnice se vyznačují výrazně konzervativním pojetím ženské a mužské role. Ze svých zjištění vyvodí diplomantka závěry a doporučení pro práci s učebnicí ve vlastní výuce.
Seznam doporučené literatury
-Cviková, Jana - Juráňová, Jana 2003. Ružový a modrý svet. Rodové stereotypy a jejich dôsledky. Aspekt, Bratislava.
-Focks, Petra 2002. Starke Mädchen, starke Jungs. Leitfaden für eine geschlechtsbewusste Pädagogik. Herder, Freiburg - Basel - Wien.
-Koedukation in der Schule reflektieren, weiterentwickeln, neu gestalten. Landesinstitut für Schule und Weiterbildung, DruckVerlag Kettler, Bönen, 2002.
-Valdrová, Jana / Irena Smetáčková-Moravcová / Blanka Knotková-Čapková, 2005. Příručka k posuzování generové korektnosti učebnic. Ročenka FHS UK.
-www.genderkompetenz.info/genderkompetenz/sachgebiete/bildung/schule/
-www.bmbwk.gv.at/schulen/unterricht/ba/Gleichbehandlung_Sprach12036.xml
Seznam doporučené literatury
-Cviková, Jana - Juráňová, Jana 2003. Ružový a modrý svet. Rodové stereotypy a jejich dôsledky. Aspekt, Bratislava.
-Focks, Petra 2002. Starke Mädchen, starke Jungs. Leitfaden für eine geschlechtsbewusste Pädagogik. Herder, Freiburg - Basel - Wien.
-Koedukation in der Schule reflektieren, weiterentwickeln, neu gestalten. Landesinstitut für Schule und Weiterbildung, DruckVerlag Kettler, Bönen, 2002.
-Valdrová, Jana / Irena Smetáčková-Moravcová / Blanka Knotková-Čapková, 2005. Příručka k posuzování generové korektnosti učebnic. Ročenka FHS UK.
-www.genderkompetenz.info/genderkompetenz/sachgebiete/bildung/schule/
-www.bmbwk.gv.at/schulen/unterricht/ba/Gleichbehandlung_Sprach12036.xml