Úvodní matematické kurzy bakalářského studia přinášejí výraznou změnu do studijních návyků řady studentů. Musí se vyrovnat s vyšším tempem přísunu nových informací, nutností samostatného studia a mnohdy také s nedostatky ve svých středoškolských matematických znalostech. Při překonání tohoto období by mohl být, kromě standardních studijních opor, nápomocný i neformální průvodce studiem, vytvořený samotnými studenty.
Cílem práce je vytvoření souboru online materiálů, instruktážních videí, počítačových apletů apod., zaměřených na ukázkové řešení vybraných úloh, které představují klíčové dovednosti z úvodních kurzů bakalářského studia matematiky. Účelem těchto úloh bude jednak uživateli zprostředkovat příslušné matematické znalosti, jednak mu ukázat, jak lze při řešení problémů a při studiu matematiky vhodně využívat informační technologie spolu s volně dostupným softwarem.
Studentka vybere témata a úlohy a provede výběr vhodných volně stažitelných programů pro podporu studia matematiky. Pro ukázkové řešení každé úlohy zvolí vhodnou reprezentaci (text, video, aplet, počítačový program, ...). Řešení zpracuje a umístí do vhodného prostředí (webová stránka, CD).
Zásady pro vypracování
Úvodní matematické kurzy bakalářského studia přinášejí výraznou změnu do studijních návyků řady studentů. Musí se vyrovnat s vyšším tempem přísunu nových informací, nutností samostatného studia a mnohdy také s nedostatky ve svých středoškolských matematických znalostech. Při překonání tohoto období by mohl být, kromě standardních studijních opor, nápomocný i neformální průvodce studiem, vytvořený samotnými studenty.
Cílem práce je vytvoření souboru online materiálů, instruktážních videí, počítačových apletů apod., zaměřených na ukázkové řešení vybraných úloh, které představují klíčové dovednosti z úvodních kurzů bakalářského studia matematiky. Účelem těchto úloh bude jednak uživateli zprostředkovat příslušné matematické znalosti, jednak mu ukázat, jak lze při řešení problémů a při studiu matematiky vhodně využívat informační technologie spolu s volně dostupným softwarem.
Studentka vybere témata a úlohy a provede výběr vhodných volně stažitelných programů pro podporu studia matematiky. Pro ukázkové řešení každé úlohy zvolí vhodnou reprezentaci (text, video, aplet, počítačový program, ...). Řešení zpracuje a umístí do vhodného prostředí (webová stránka, CD).
Seznam doporučené literatury
BARTSCH, H. J., Matematické vzorce. Mladá fronta, Praha, 1996.
BUŠA, J., MAXIMA Open source systém počítačovej algebry, Fakulta elektrotechniky a informatiky, TU v Košicích, 2006.
HAŠEK, R., Užití Derive ve výuce matematiky, Europeon a.s., České Budějovice, 2007.
JIRÁSEK, F., KRIEGELSTEIN, E., TICHÝ, Z., Sbírka řešených příkladů z matematiky. SNTL, Praha, 1982.
KUŘINA, František. 10 pohledů na geometrii. Praha: MÚ AV ČR, 1996.
KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1990.
LEYDOLD, J., PETRY, M., Introduction to Maxima for Economics. Institute for Statistics and-Mathematics, WUWien. 2011.
NAIDU, S., E-Learning. A Guidebook of Principles, Procedures and Practices [online]. www.cemca.org/e-learning_guidebook.pdf.
POLÁK, J. Přehled středoškolské matematiky. 8. vydání Praha:Prometheus, 2005. 608 s.
REKTORYS, K., Přehled užité matematiky.
URROZ, E. G., Introduction to Maxima [online], http://math.stanford.edu/ paquin/MaximaBook.pdf.