Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku syndromu CAN. Téma jsem
si zvolila, abych jistila, zda se pedagogové v mateřských školách v Českých Budějovicích s touto problematikou setkávají, a zda o ní mají patřičné znalosti. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je složena ze čtyř hlavních kapitol. V první kapitole je definován syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte a pohled do historie této problematiky. V druhé kapitole jsou podrobně popsány jednotlivé formy syndromu CAN, se kterými se můžeme setkat. Třetí kapitola je věnována důsledkům špatného zacházení s dětmi. Charakterizuji zde psychickou deprivaci, posttraumatickou stresovou poruchu a transgenerační přenos. Důležitou roli hraje v prevence, proto je jí věnována čtvrtá kapitola. Vysvětluji, co spočívá v primární, sekundární a terciární prevenci. V praktické části je cílem zjistit informovanost pedagogů mateřských škol v Českých Budějovicích o syndromu CAN. Zjistit jejich postoj k dané problematice, a četnost setkávání s tímto problémem. Dále jsem si určila hypotézu, ve které předpokládám, že vysokoškolsky vzdělaný pedagog má vyšší informovanost o syndromu CAN než pedagog se středoškolským vzděláním. Po statistickém vyhodnocení dat se ukázalo, že tomu tak opravdu je. Hypotéza je vyhodnocena pomocí chí kvadrát testu v programu Microsoft Excel. Dále jsem v praktické části popsala metodiku práce. Realizace výzkumu byla prováděna kvantitativní strategií. Potřebná data jsem získala metodou dotazování. Sestavila jsem si vlastní dotazník, zcela anonymní obsahující 11 otázek zaměřených na znalosti respondentů o syndromu CAN. Dotazník se skládal z uzavřených, polouzavřených a otevřených otázek.
Sběr dat probíhal v mateřských školách v Českých Budějovicích. Rozdáno bylo 63 dotazníků, z toho návratnost činila 84 %. Z výsledků je patrné, že vysokoškolsky vzdělaní mají větší informovanost o syndromu CAN než středoškolsky vzdělaní lidé. Vyplynulo to především z otázky, kde měli respondenti definovat tento syndrom. Vysokoškolsky vzdělaní měli také větší povědomí o formách syndromu. Co se týče postoje k problematice, žádný vysokoškolsky vzdělaný pedagog neuvedl, že by o této situaci nikoho neinformoval, což středoškolsky vzdělaný uvedl. Práce by mohla sloužit pedagogům k získání více odborných informací o syndromu CAN. Pomohla by jim ke zkvalitnění prevence násilí na dětech či k včasnému odhalení problému. Práce by mohla být vhodným zdrojem informací též široké veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concetrates on the problem of the CAN syndrome. I chose this topic to find out if the kindergarten teachers in České Budějovice are faced with this problem and if they have sufficient knowledge about it.
The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part has got four main chapters. The first chapter defines the Child Abuse and Neglect syndrome and looks into its history. The second chapter describes in detail the various forms of the CAN syndrome we can encounter. The third chapter concentrates on the consequences of child abuse. Here I describe the mental deprivation, the post-traumatic stress disorder and the trans-generational transfer. Prevention plays an important role, so the fourth chapter concentrates on it. I explain what constitutes primary, secondary and tertiary prevention.
The goal of the practical part is to find out how informed the kindergarten teachers in České Budějovice are about the CAN syndrome; what is their attitude to this problem and how often do they encounter it. I also postulated a hypothesis, wherein I assume that a college educated person is more informed about the CAN syndrome than a person with high school education. The statistical evaluation has shown that to be the case. The hypothesis was evaluated using the chi quadrate test in Microsoft Excel. The practical part also describes my work method. The research used quantitative strategy. I gathered the needed data by questioning. I prepared my own questionnaire, fully anonymous, consisting of eleven questions focused on the respondents' knowledge of the CAN syndrome. The questionnaire consisted of closed, semi-closed and open questions. The data collecting took place in kindergartens in České Budějovice. 63 questionnaires were handed out, with a return of 84%. It is clear from the results that people with college education are more informed about the CAN syndrome than people with high school education. This became obvious mainly when the respondents were asked to define the syndrome. College educated people were also more familiar with the various forms of the syndrome. As for the attitude to the problem, no teacher with college education had said they would not inform anyone about such a situation, while someone with a high school education had. The thesis could be used by the teachers to gain more scientific information about the CAN syndrome. It could help them prevent violence on children or to recognize the problem sooner. The thesis could also be a good source of information for the general public.
Klíčová slova
pedagog, prevence, syndrom CAN, týrání, zanedbávání, zneužívání
Klíčová slova v angličtině
Teacher, prevention, CAN syndrome, violence, neglect, abuse
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku syndromu CAN. Téma jsem
si zvolila, abych jistila, zda se pedagogové v mateřských školách v Českých Budějovicích s touto problematikou setkávají, a zda o ní mají patřičné znalosti. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je složena ze čtyř hlavních kapitol. V první kapitole je definován syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte a pohled do historie této problematiky. V druhé kapitole jsou podrobně popsány jednotlivé formy syndromu CAN, se kterými se můžeme setkat. Třetí kapitola je věnována důsledkům špatného zacházení s dětmi. Charakterizuji zde psychickou deprivaci, posttraumatickou stresovou poruchu a transgenerační přenos. Důležitou roli hraje v prevence, proto je jí věnována čtvrtá kapitola. Vysvětluji, co spočívá v primární, sekundární a terciární prevenci. V praktické části je cílem zjistit informovanost pedagogů mateřských škol v Českých Budějovicích o syndromu CAN. Zjistit jejich postoj k dané problematice, a četnost setkávání s tímto problémem. Dále jsem si určila hypotézu, ve které předpokládám, že vysokoškolsky vzdělaný pedagog má vyšší informovanost o syndromu CAN než pedagog se středoškolským vzděláním. Po statistickém vyhodnocení dat se ukázalo, že tomu tak opravdu je. Hypotéza je vyhodnocena pomocí chí kvadrát testu v programu Microsoft Excel. Dále jsem v praktické části popsala metodiku práce. Realizace výzkumu byla prováděna kvantitativní strategií. Potřebná data jsem získala metodou dotazování. Sestavila jsem si vlastní dotazník, zcela anonymní obsahující 11 otázek zaměřených na znalosti respondentů o syndromu CAN. Dotazník se skládal z uzavřených, polouzavřených a otevřených otázek.
Sběr dat probíhal v mateřských školách v Českých Budějovicích. Rozdáno bylo 63 dotazníků, z toho návratnost činila 84 %. Z výsledků je patrné, že vysokoškolsky vzdělaní mají větší informovanost o syndromu CAN než středoškolsky vzdělaní lidé. Vyplynulo to především z otázky, kde měli respondenti definovat tento syndrom. Vysokoškolsky vzdělaní měli také větší povědomí o formách syndromu. Co se týče postoje k problematice, žádný vysokoškolsky vzdělaný pedagog neuvedl, že by o této situaci nikoho neinformoval, což středoškolsky vzdělaný uvedl. Práce by mohla sloužit pedagogům k získání více odborných informací o syndromu CAN. Pomohla by jim ke zkvalitnění prevence násilí na dětech či k včasnému odhalení problému. Práce by mohla být vhodným zdrojem informací též široké veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concetrates on the problem of the CAN syndrome. I chose this topic to find out if the kindergarten teachers in České Budějovice are faced with this problem and if they have sufficient knowledge about it.
The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part has got four main chapters. The first chapter defines the Child Abuse and Neglect syndrome and looks into its history. The second chapter describes in detail the various forms of the CAN syndrome we can encounter. The third chapter concentrates on the consequences of child abuse. Here I describe the mental deprivation, the post-traumatic stress disorder and the trans-generational transfer. Prevention plays an important role, so the fourth chapter concentrates on it. I explain what constitutes primary, secondary and tertiary prevention.
The goal of the practical part is to find out how informed the kindergarten teachers in České Budějovice are about the CAN syndrome; what is their attitude to this problem and how often do they encounter it. I also postulated a hypothesis, wherein I assume that a college educated person is more informed about the CAN syndrome than a person with high school education. The statistical evaluation has shown that to be the case. The hypothesis was evaluated using the chi quadrate test in Microsoft Excel. The practical part also describes my work method. The research used quantitative strategy. I gathered the needed data by questioning. I prepared my own questionnaire, fully anonymous, consisting of eleven questions focused on the respondents' knowledge of the CAN syndrome. The questionnaire consisted of closed, semi-closed and open questions. The data collecting took place in kindergartens in České Budějovice. 63 questionnaires were handed out, with a return of 84%. It is clear from the results that people with college education are more informed about the CAN syndrome than people with high school education. This became obvious mainly when the respondents were asked to define the syndrome. College educated people were also more familiar with the various forms of the syndrome. As for the attitude to the problem, no teacher with college education had said they would not inform anyone about such a situation, while someone with a high school education had. The thesis could be used by the teachers to gain more scientific information about the CAN syndrome. It could help them prevent violence on children or to recognize the problem sooner. The thesis could also be a good source of information for the general public.
Klíčová slova
pedagog, prevence, syndrom CAN, týrání, zanedbávání, zneužívání
Klíčová slova v angličtině
Teacher, prevention, CAN syndrome, violence, neglect, abuse
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Problematika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte je velmi závažným tématem. V naší zemi se odborníci začali tímto problémem zabývat až v sedmdesátých letech. Teprve v roce 1990 byla u nás poprvé zavedena evidence případů CAN. A ačkoli se dnes této problematice věnuje velká pozornost, jak mezi odborníky, tak v médiích, počet případů násilí na dětech narůstá. Například v roce 2012 se stalo obětmi násilí v České republice 7 252 dětí. Z tohoto počtu 28 dětí násilí nepřežilo. Vzhledem ke statistice z roku 2011 se jednalo o nárůst 13 procent. Zanedbáváním a týráním jsou ve stejné míře postiženi chlapci i dívky.
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit informovanost pedagogů mateřských škol v Českých Budějovicích o syndromu CAN, jejich postoj k této problematice, a zda se s tímto problémem setkávají.
Hypotézy:
H1: Vysokoškolsky vzdělaný pedagog má vyšší informovanost o syndromu CAN než pedagog se středoškolským vzděláním.
Popis metodiky:
Na základě kvantitativního výzkumu, pomocí dotazníkového šetření, bude proveden sběr dat od pedagogů mateřských škol. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami pro třídění I. a II. stupně.
Výběrový soubor:
Základní soubor tvoří pedagogové mateřských škol v Českých Budějovicích, kteří budou vybráni na základě dat z ČSÚ tak, aby byl vzorek reprezentativní.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Práce může být použita k získání více odborných informací o syndromu CAN. Mohla by pomoci pedagogům ke zkvalitnění prevence násilí na dětech, k včasnému odhalení problému či následnému postupu řešení.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Problematika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte je velmi závažným tématem. V naší zemi se odborníci začali tímto problémem zabývat až v sedmdesátých letech. Teprve v roce 1990 byla u nás poprvé zavedena evidence případů CAN. A ačkoli se dnes této problematice věnuje velká pozornost, jak mezi odborníky, tak v médiích, počet případů násilí na dětech narůstá. Například v roce 2012 se stalo obětmi násilí v České republice 7 252 dětí. Z tohoto počtu 28 dětí násilí nepřežilo. Vzhledem ke statistice z roku 2011 se jednalo o nárůst 13 procent. Zanedbáváním a týráním jsou ve stejné míře postiženi chlapci i dívky.
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit informovanost pedagogů mateřských škol v Českých Budějovicích o syndromu CAN, jejich postoj k této problematice, a zda se s tímto problémem setkávají.
Hypotézy:
H1: Vysokoškolsky vzdělaný pedagog má vyšší informovanost o syndromu CAN než pedagog se středoškolským vzděláním.
Popis metodiky:
Na základě kvantitativního výzkumu, pomocí dotazníkového šetření, bude proveden sběr dat od pedagogů mateřských škol. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami pro třídění I. a II. stupně.
Výběrový soubor:
Základní soubor tvoří pedagogové mateřských škol v Českých Budějovicích, kteří budou vybráni na základě dat z ČSÚ tak, aby byl vzorek reprezentativní.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Práce může být použita k získání více odborných informací o syndromu CAN. Mohla by pomoci pedagogům ke zkvalitnění prevence násilí na dětech, k včasnému odhalení problému či následnému postupu řešení.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-802-4619-835
ČECH, O. Domácí násilí z pohledu pracovníků v oblasti sociálních služeb. 1.vyd. České Budějovice: Theia, 2011.
ISBN 978-80-904854-0-2
FISCHER, S. a ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-802-4727-813.
NOVOTNÁ, V. a FEJT, V. Sociálně-právní ochrana dětí. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8
SNOWMAN, J., McCOWN, R., BIEHLER, R. Psychology Applied to Teaching. 13th Edition. Wadsworth: CENGAGE Learning, 2011.ISBN-13: 9781111298111.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-802-4619-835
ČECH, O. Domácí násilí z pohledu pracovníků v oblasti sociálních služeb. 1.vyd. České Budějovice: Theia, 2011.
ISBN 978-80-904854-0-2
FISCHER, S. a ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-802-4727-813.
NOVOTNÁ, V. a FEJT, V. Sociálně-právní ochrana dětí. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8
SNOWMAN, J., McCOWN, R., BIEHLER, R. Psychology Applied to Teaching. 13th Edition. Wadsworth: CENGAGE Learning, 2011.ISBN-13: 9781111298111.