Finanční zabezpečení je důležitým prostředkem pro provedení kvalitních příprav na krizové situace a následné řešení. Základní složku obecního rozpočtu tvoří finanční prostředky ze státního rozpočtu, které obce dále přerozdělují v odvětvové části do skupin, oddílů, pododdílů a paragrafů. Finanční prostředky na krizová opatření a ochranu obyvatelstva tvoří oddíl pět bezpečnosti státu a právní ochrany. Hlavním nástrojem finančního zabezpečení a sestavení rozpočtových výdajů ve skupině pět je zákon o krizovém řízení, zákon o IZS a zákon o rozpočtové skladbě. Současná legislativa pojednává o finančním zabezpečení krizových opatření a finanční rezervě. Množství finančních prostředků není stanoveno právním předpisem. Finanční prostředky jsou určeny k zajištění přípravy krizových situací, řešení a odstraňování následků podle krizového zákona a plnění úkolů stanovených zákonem o integrovaném záchranném systému. Cílem práce je v praktické části analyzovat veškeré příjmy obcí. Dále analyzovat rozpočtové výdaje, které jsou určené na zabezpečení krizových opatření včetně ochrany obyvatelstva. Cílem práce je, jestli podle současné legislativy obce vynakládají finanční prostředky podle rozpočtových kapitol na krizová opatření a zda finanční rezerva je dostačující. Výzkumná otázka, byla položená následovně: "Vytvářejí si obce rezervu finančních prostředků na zabezpečení krizových opatření, jak jim stanoví legislativa České republiky?". Výzkumný soubor tvořily tři obce katastrálního území ORP Tábor. Obce byly podobné svou velikostí a počtem obyvatel. Obec Planá nad Lužnicí byla odlišná v geografickém položení, kde okrají obce protéká řeka Lužnice. Krizový plán ORP Tábor není veřejně publikovatelný, ale z obecných poznatků může na území ORP Tábor vzniknout krizová situace povodně velkého rozsahu, epidemie, epizootie, radiační havárie, narušení dodávek plynu, tepla, a jiné živelné pohromy. Jedná se o rizika nebo možnou mimořádnou událost, která může iniciovat vznik krizové situace. Každá obec je zřizovatelem JPO3 a v obci je jednotka SDH. Možné riziko a vznik krizové situace může postihnout všechny tři zkoumané obce. Při porovnávání výdajů do skupiny pět bezpečnosti státu, bylo porovnání provedeno včetně pododdílu 531, který je v rozpočtových pravidlech veden na obecní policii, kamerový systém apod. Dále byly obcím porovnány výdaje zvlášť do oddílu 52 a oddílu 55. V oddíle 52 byla výše finančních prostředků podle zkoumaného roku například 0%, 0,1%, 0,4%, 2,9%. Oddíl 55 byl znatelně odlišný a to byla výše finančních prostředků například 82%, 97%, 100%. Výjimku tvoří rok 2013, kdy všechny tři obce znatelně navýšily finanční prostředky v oddíle 52. Tyto prostředky dosahovali výše 12,2%, 17,4% a 47,5% výdajů v odvětvové části. Podrobnějším výzkumem bylo zjištěno, že obce ne vždy mají rozpočtové výdaje na krizová opatření, tak jak ukládá zákon. Často nebyl v rozpočtové skladbě ve výdajích skupiny 5 pododdíl ochrany obyvatelstva, pododdíl krizového řízení, anebo pododdíl ostatní složky a činnosti integrovaného záchranného systému. Pododdíl 521 ochrana obyvatelstva byl pouze u obce Mladá Vožice a to ve všech čtyřech zkoumaných rozpočtových obdobích. Ostatní obce neuvedly ve zmíněném pododdíle žádné finanční prostředky. Provedenou analýzou rozpočtových výdajů v odvětvové části do skupiny pět bezpečnost státu lze vyhodnotit, že obce si nevytvářejí finanční rezervu a finanční prostředky tak jak jim ukládá současná legislativa. Zjištěné výsledky budou poskytnuty obcím a krajským úřadům. Práce bude poskytnuta krizovým manažerům, školám s podobným oborem, pro zkvalitnění vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
Financial security is an important means for implementing quality preparation for the crisis and consequent solutions. The basic component of the municipal budget consists of funding from the State, where the municipalities further funds apportioned on the part of the sectoral into groups, sections, subsections and paragraphs. Funding for emergency measures to protect the population constitutes Section five national security and legal protection. The main instrument of financial security and the preparation of budget expenditures in the group of five is a law on crisis management, law on IRS and the law on budgetary composition. Current legislation talks about financial security crisis measures and financial reserves. The amount of funding is not provided by law. The funds are intended to ensure that preparations crisis situations, respond to and remediate according to the emergency act and tasks set by law on integrated rescue systém. The aim of work is to analyze the practical part of any revenues of municipalities. Further analyze budgetary expenditures, which are intended to provide emergency measures, including protection of the population. The aim is to that under the current legislation municipalities spend funds according to budget chapters on crisis measures and whether the financial reserve is sufficient. The research question was posed subsequently: "Do municipalities create a reserve funds for emergency security measures determined to them by the legislation of the Czech republic?". The research sample is consisted of three municipalities of the cadastral area Tabor. Municipalities are similar in size and population. The municipality Planá nad Lužnicí is different in geographic positioning, where on the edge of the village flows the river Lužnice. The crisis plan of Tábor is not publicly publishable, but a general knowledge may arise following crisis situation: flooding in large scale, epidemics, radiation accidents, disruption of gas and heat supplies, and other natural disasters. This is a risk or potential incident, which can initiate an emergency situation. Each municipality is the promoter JPO 3 and in the village is a unit of volunteer firefighters. The potential risk and rise crisis situation can affect all three municipalities surveyed. When comparing expenditures to a group of five national security, a comparison was made including subsection 531, which is according the budgetary rules led to the municipal police, CCTV (closed-circuit television) etc. Furthermore, municipal expenditures were compared separately to section 52 and section 55. In Section 52, the amount of funds according to the surveyed year was for example, 0%, 0.1%, 0.4%, 2.9%. Section 55 was significantly different and the amount of funds was for example 82%, 97%, 100%. The exception is 2013, when all three municipalities have significantly increased funding in Section 52. These funds reached 12.2%, 17.4% and 47.5% of the expenditure of sector part. A more detailed research showed that communities do not always have budgeted expenditure for emergency measures as required by law. Often in the budgetary composition in the expenditure of section 5 is not a subsection protection of population, subsection crisis management or other components and operation of the integrated rescue system. Subsection 521 protection of the population was only in village Mladá Vožice in all four surveyed financial years. Other municipalities in the mentioned subsections did not have any funds. The analysis carried out in the sectoral budgetary expenditure of the group of five - national security can be evaluated that municipalities do not create a financial reserve funds as imposed by current legislation. The results will be made available to municipalities and regional authorities. The work will be provided to crisis managers, schools with a similar field, to improve the educational process.
Klíčová slova
krizová opatření, finanční zabezpečení, finanční prostředky, rozpočet obce, příjmy, výdaje.
Klíčová slova v angličtině
emergency measures, financial security, crisis situation, municipal budget, revenues, expenditure.
Rozsah průvodní práce
61 s. (85 713 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Finanční zabezpečení je důležitým prostředkem pro provedení kvalitních příprav na krizové situace a následné řešení. Základní složku obecního rozpočtu tvoří finanční prostředky ze státního rozpočtu, které obce dále přerozdělují v odvětvové části do skupin, oddílů, pododdílů a paragrafů. Finanční prostředky na krizová opatření a ochranu obyvatelstva tvoří oddíl pět bezpečnosti státu a právní ochrany. Hlavním nástrojem finančního zabezpečení a sestavení rozpočtových výdajů ve skupině pět je zákon o krizovém řízení, zákon o IZS a zákon o rozpočtové skladbě. Současná legislativa pojednává o finančním zabezpečení krizových opatření a finanční rezervě. Množství finančních prostředků není stanoveno právním předpisem. Finanční prostředky jsou určeny k zajištění přípravy krizových situací, řešení a odstraňování následků podle krizového zákona a plnění úkolů stanovených zákonem o integrovaném záchranném systému. Cílem práce je v praktické části analyzovat veškeré příjmy obcí. Dále analyzovat rozpočtové výdaje, které jsou určené na zabezpečení krizových opatření včetně ochrany obyvatelstva. Cílem práce je, jestli podle současné legislativy obce vynakládají finanční prostředky podle rozpočtových kapitol na krizová opatření a zda finanční rezerva je dostačující. Výzkumná otázka, byla položená následovně: "Vytvářejí si obce rezervu finančních prostředků na zabezpečení krizových opatření, jak jim stanoví legislativa České republiky?". Výzkumný soubor tvořily tři obce katastrálního území ORP Tábor. Obce byly podobné svou velikostí a počtem obyvatel. Obec Planá nad Lužnicí byla odlišná v geografickém položení, kde okrají obce protéká řeka Lužnice. Krizový plán ORP Tábor není veřejně publikovatelný, ale z obecných poznatků může na území ORP Tábor vzniknout krizová situace povodně velkého rozsahu, epidemie, epizootie, radiační havárie, narušení dodávek plynu, tepla, a jiné živelné pohromy. Jedná se o rizika nebo možnou mimořádnou událost, která může iniciovat vznik krizové situace. Každá obec je zřizovatelem JPO3 a v obci je jednotka SDH. Možné riziko a vznik krizové situace může postihnout všechny tři zkoumané obce. Při porovnávání výdajů do skupiny pět bezpečnosti státu, bylo porovnání provedeno včetně pododdílu 531, který je v rozpočtových pravidlech veden na obecní policii, kamerový systém apod. Dále byly obcím porovnány výdaje zvlášť do oddílu 52 a oddílu 55. V oddíle 52 byla výše finančních prostředků podle zkoumaného roku například 0%, 0,1%, 0,4%, 2,9%. Oddíl 55 byl znatelně odlišný a to byla výše finančních prostředků například 82%, 97%, 100%. Výjimku tvoří rok 2013, kdy všechny tři obce znatelně navýšily finanční prostředky v oddíle 52. Tyto prostředky dosahovali výše 12,2%, 17,4% a 47,5% výdajů v odvětvové části. Podrobnějším výzkumem bylo zjištěno, že obce ne vždy mají rozpočtové výdaje na krizová opatření, tak jak ukládá zákon. Často nebyl v rozpočtové skladbě ve výdajích skupiny 5 pododdíl ochrany obyvatelstva, pododdíl krizového řízení, anebo pododdíl ostatní složky a činnosti integrovaného záchranného systému. Pododdíl 521 ochrana obyvatelstva byl pouze u obce Mladá Vožice a to ve všech čtyřech zkoumaných rozpočtových obdobích. Ostatní obce neuvedly ve zmíněném pododdíle žádné finanční prostředky. Provedenou analýzou rozpočtových výdajů v odvětvové části do skupiny pět bezpečnost státu lze vyhodnotit, že obce si nevytvářejí finanční rezervu a finanční prostředky tak jak jim ukládá současná legislativa. Zjištěné výsledky budou poskytnuty obcím a krajským úřadům. Práce bude poskytnuta krizovým manažerům, školám s podobným oborem, pro zkvalitnění vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
Financial security is an important means for implementing quality preparation for the crisis and consequent solutions. The basic component of the municipal budget consists of funding from the State, where the municipalities further funds apportioned on the part of the sectoral into groups, sections, subsections and paragraphs. Funding for emergency measures to protect the population constitutes Section five national security and legal protection. The main instrument of financial security and the preparation of budget expenditures in the group of five is a law on crisis management, law on IRS and the law on budgetary composition. Current legislation talks about financial security crisis measures and financial reserves. The amount of funding is not provided by law. The funds are intended to ensure that preparations crisis situations, respond to and remediate according to the emergency act and tasks set by law on integrated rescue systém. The aim of work is to analyze the practical part of any revenues of municipalities. Further analyze budgetary expenditures, which are intended to provide emergency measures, including protection of the population. The aim is to that under the current legislation municipalities spend funds according to budget chapters on crisis measures and whether the financial reserve is sufficient. The research question was posed subsequently: "Do municipalities create a reserve funds for emergency security measures determined to them by the legislation of the Czech republic?". The research sample is consisted of three municipalities of the cadastral area Tabor. Municipalities are similar in size and population. The municipality Planá nad Lužnicí is different in geographic positioning, where on the edge of the village flows the river Lužnice. The crisis plan of Tábor is not publicly publishable, but a general knowledge may arise following crisis situation: flooding in large scale, epidemics, radiation accidents, disruption of gas and heat supplies, and other natural disasters. This is a risk or potential incident, which can initiate an emergency situation. Each municipality is the promoter JPO 3 and in the village is a unit of volunteer firefighters. The potential risk and rise crisis situation can affect all three municipalities surveyed. When comparing expenditures to a group of five national security, a comparison was made including subsection 531, which is according the budgetary rules led to the municipal police, CCTV (closed-circuit television) etc. Furthermore, municipal expenditures were compared separately to section 52 and section 55. In Section 52, the amount of funds according to the surveyed year was for example, 0%, 0.1%, 0.4%, 2.9%. Section 55 was significantly different and the amount of funds was for example 82%, 97%, 100%. The exception is 2013, when all three municipalities have significantly increased funding in Section 52. These funds reached 12.2%, 17.4% and 47.5% of the expenditure of sector part. A more detailed research showed that communities do not always have budgeted expenditure for emergency measures as required by law. Often in the budgetary composition in the expenditure of section 5 is not a subsection protection of population, subsection crisis management or other components and operation of the integrated rescue system. Subsection 521 protection of the population was only in village Mladá Vožice in all four surveyed financial years. Other municipalities in the mentioned subsections did not have any funds. The analysis carried out in the sectoral budgetary expenditure of the group of five - national security can be evaluated that municipalities do not create a financial reserve funds as imposed by current legislation. The results will be made available to municipalities and regional authorities. The work will be provided to crisis managers, schools with a similar field, to improve the educational process.
Klíčová slova
krizová opatření, finanční zabezpečení, finanční prostředky, rozpočet obce, příjmy, výdaje.
Klíčová slova v angličtině
emergency measures, financial security, crisis situation, municipal budget, revenues, expenditure.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Obce ve svých rozpočtech na příslušný rok vyčleňují v rámci finančního zabezpečení krizových opatření objem finančních prostředků potřebný k zajištění prevence a přípravy na krizové situace a účelovou rezervu na její řešení a odstraňování následků. Cílem preventivního opatření je předejít jakékoliv újmě nebo ji alespoň minimalizovat. Za tímto účelem se zpracovávají různé rozbory, studie, analýzy a hodnocení rizik, posuzuje se způsob dostatečného finančního zajištění, stanoví zajištění bezpečnostního, technického a organizačního charakteru, navrhují se reálná popř. i nápravná opatření.
Cíl práce:
Vyhodnocení finančního zabezpečení krizových opatření obce včetně řešení ochrany obyvatelstva.
Výzkumná otázka:
Vytvářejí si obce rezervu finančních prostředků na zabezpečení krizových opatření, jak jim stanoví legislativa České republiky?
Metodika:
Metoda analogie, která bude vyhledávat ze všeobecně platných poznatků finanční zabezpečení krizových opatření předem vybraných obcí.
Metoda deskripce a obsahové analýzy, která bude uplatněna zejména ve vztahu k problematice uváděné v teoretické části bakalářské práce.
Metoda analyticko-syntetickou, která bude využita prakticky v rozsahu celé bakalářské práce.
Metoda komparativní, která bude zaměřena na porovnání rozpočtů vybraných obcí.
Využití práce v praxi:
Zjištěné výsledky budou poskytnuty obcím a krajským úřadům. Práce bude využita ke zkvalitnění vzdělávacího procesu na vysokých školách s podobným oborem.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Obce ve svých rozpočtech na příslušný rok vyčleňují v rámci finančního zabezpečení krizových opatření objem finančních prostředků potřebný k zajištění prevence a přípravy na krizové situace a účelovou rezervu na její řešení a odstraňování následků. Cílem preventivního opatření je předejít jakékoliv újmě nebo ji alespoň minimalizovat. Za tímto účelem se zpracovávají různé rozbory, studie, analýzy a hodnocení rizik, posuzuje se způsob dostatečného finančního zajištění, stanoví zajištění bezpečnostního, technického a organizačního charakteru, navrhují se reálná popř. i nápravná opatření.
Cíl práce:
Vyhodnocení finančního zabezpečení krizových opatření obce včetně řešení ochrany obyvatelstva.
Výzkumná otázka:
Vytvářejí si obce rezervu finančních prostředků na zabezpečení krizových opatření, jak jim stanoví legislativa České republiky?
Metodika:
Metoda analogie, která bude vyhledávat ze všeobecně platných poznatků finanční zabezpečení krizových opatření předem vybraných obcí.
Metoda deskripce a obsahové analýzy, která bude uplatněna zejména ve vztahu k problematice uváděné v teoretické části bakalářské práce.
Metoda analyticko-syntetickou, která bude využita prakticky v rozsahu celé bakalářské práce.
Metoda komparativní, která bude zaměřena na porovnání rozpočtů vybraných obcí.
Využití práce v praxi:
Zjištěné výsledky budou poskytnuty obcím a krajským úřadům. Práce bude využita ke zkvalitnění vzdělávacího procesu na vysokých školách s podobným oborem.
Seznam doporučené literatury
ČESKO. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2000, částka 73, s. 3475-3487. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3461.
ČESKO. Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2000, částka 38, s. 1737-1764. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/SearchResult.aspx?q=128/2000&typeLaw=zakon&what=Cislo_zakona_smlouvy.
ČESKO. Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2000, částka 73, s. 3557-3567. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3461.
ČESKO. Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2002, částka 118, s. 6909-6966. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3937
MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČESKÉ REPUBLIKY. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030 schválená usnesením vlády č. 805 z 23. října 2013. [online]. Praha. 2013. [cit. 2014-03-01]. Dostupné z: www.hzscr.cz/soubor/koncepce-oob-2014-2020-2030-pdf.aspx.
REKTOŘÍK Jaroslav a kolektiv: Krizový management ve veřejné správě, Teorie a praxe. Praha: Ekopress, 2004, 249 s. ISBN 80-86119-83-1.
URBAN, Rudolf, BAKOŠ, Eduard a KUDLÁK, Aleš. Ekonomika a logistika krizových situací v ochraně obyvatelstva II., Brno: Univerzita obrany Brno, Fakulta ekonomiky a managementu, 2012, 109 s., ISBN 978-80-7231-912-1.
Seznam doporučené literatury
ČESKO. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2000, částka 73, s. 3475-3487. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3461.
ČESKO. Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2000, částka 38, s. 1737-1764. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/SearchResult.aspx?q=128/2000&typeLaw=zakon&what=Cislo_zakona_smlouvy.
ČESKO. Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2000, částka 73, s. 3557-3567. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3461.
ČESKO. Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2002, částka 118, s. 6909-6966. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3937
MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČESKÉ REPUBLIKY. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030 schválená usnesením vlády č. 805 z 23. října 2013. [online]. Praha. 2013. [cit. 2014-03-01]. Dostupné z: www.hzscr.cz/soubor/koncepce-oob-2014-2020-2030-pdf.aspx.
REKTOŘÍK Jaroslav a kolektiv: Krizový management ve veřejné správě, Teorie a praxe. Praha: Ekopress, 2004, 249 s. ISBN 80-86119-83-1.
URBAN, Rudolf, BAKOŠ, Eduard a KUDLÁK, Aleš. Ekonomika a logistika krizových situací v ochraně obyvatelstva II., Brno: Univerzita obrany Brno, Fakulta ekonomiky a managementu, 2012, 109 s., ISBN 978-80-7231-912-1.