Bakalářská práce se zaměřuje na obecné otázky ontogeneze řeči, podává přehled o ontogenezi jako dílčí vědní disciplíně a popisuje vývoj řeči u jednotlivce. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a výzkumnou. Teoretická část přináší obecné pojednání o ontogenezi řeči a vědách souvisejících. Dále je její součástí přehled vývojových stadií řeči. Práce poukazuje na biologické faktory, sociální prostředí a prostředí rodiny, které jsou důležité při vzniku řeči. Také se zabývá problematikou slovní zásoby, jež s vývojem řeči souvisí. Výzkumná část popisuje souvislost mezi čtenářstvím a rozsahem slovní zásoby se zaměřením na žáky druhého stupně základních škol ve věkové hranici 12-14 let.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on general questions of speech ontogeny, it presents an overview of the ontogeny as a sub-discipline and describes the development of speech and language of an individual. The thesis is divided into two parts: theoretical part and research. The theoretical part provides a general description of speech ontogeny and related sciences. It also includes the outline of stages of speech and language development. The thesis deals with biological factors, social environment and family environment important for speech and language development. It also deals with vocabulary related with speech and language development. The research part describes the relationship between reading and the extent of vocabulary, focusing on pupils of secondary schools, aged 12-14.
Klíčová slova
ontogeneze, řeč, vývoj řeči, slovní zásoba, čtenářství
Klíčová slova v angličtině
ontogeny, speech, speech and language development, vocabulary, reading
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na obecné otázky ontogeneze řeči, podává přehled o ontogenezi jako dílčí vědní disciplíně a popisuje vývoj řeči u jednotlivce. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a výzkumnou. Teoretická část přináší obecné pojednání o ontogenezi řeči a vědách souvisejících. Dále je její součástí přehled vývojových stadií řeči. Práce poukazuje na biologické faktory, sociální prostředí a prostředí rodiny, které jsou důležité při vzniku řeči. Také se zabývá problematikou slovní zásoby, jež s vývojem řeči souvisí. Výzkumná část popisuje souvislost mezi čtenářstvím a rozsahem slovní zásoby se zaměřením na žáky druhého stupně základních škol ve věkové hranici 12-14 let.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on general questions of speech ontogeny, it presents an overview of the ontogeny as a sub-discipline and describes the development of speech and language of an individual. The thesis is divided into two parts: theoretical part and research. The theoretical part provides a general description of speech ontogeny and related sciences. It also includes the outline of stages of speech and language development. The thesis deals with biological factors, social environment and family environment important for speech and language development. It also deals with vocabulary related with speech and language development. The research part describes the relationship between reading and the extent of vocabulary, focusing on pupils of secondary schools, aged 12-14.
Klíčová slova
ontogeneze, řeč, vývoj řeči, slovní zásoba, čtenářství
Klíčová slova v angličtině
ontogeny, speech, speech and language development, vocabulary, reading
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl vymezit obecné otázky lingvistiky, podat přehled o ontogenezi jako samostatné vědní disciplíně a popsat vývoj lidské řeči z hlediska různých autorů a vědeckých publikací. Její součástí je přehled etap ontogeneze řeči. Také se zabývá problematikou logopedie a poruchami řeči, které s ontogenezí souvisejí. Poukazuje na důležitost sociálního prostředí a prostředí rodiny při vývoji řeči.
Praktická část navazuje na poslední stádium etapy řeči se zaměřením na lexikální stránku u žáků druhého stupně základních škol.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl vymezit obecné otázky lingvistiky, podat přehled o ontogenezi jako samostatné vědní disciplíně a popsat vývoj lidské řeči z hlediska různých autorů a vědeckých publikací. Její součástí je přehled etap ontogeneze řeči. Také se zabývá problematikou logopedie a poruchami řeči, které s ontogenezí souvisejí. Poukazuje na důležitost sociálního prostředí a prostředí rodiny při vývoji řeči.
Praktická část navazuje na poslední stádium etapy řeči se zaměřením na lexikální stránku u žáků druhého stupně základních škol.
Seznam doporučené literatury
Kutálková, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Galén, 2009.
Ohnesorg, K. O mluvním vývoji dítěte. Praha: Jednota českých filologů, 1948.
Pačesová, J. Dětská řeč a obecné zákonitosti jazykového vývoje. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1968.
Peutelschmiedová, A. Ontogeneze řeči z pohledu logopeda. ISSSN 1212-9445.
Průcha, J. Dětská řeč a komunikace: Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.
Smolík, F. a kol. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2015.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
Kutálková, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Galén, 2009.
Ohnesorg, K. O mluvním vývoji dítěte. Praha: Jednota českých filologů, 1948.
Pačesová, J. Dětská řeč a obecné zákonitosti jazykového vývoje. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1968.
Peutelschmiedová, A. Ontogeneze řeči z pohledu logopeda. ISSSN 1212-9445.
Průcha, J. Dětská řeč a komunikace: Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.
Smolík, F. a kol. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2015.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.