Tato bakalářská práce zpracovává téma Metodik školní prevence a jeho role na základní škole praktické a speciální. Teoretická část je rozdělena na čtyři hlavní kapitoly, které se zabývají vzděláváním v ČR se zaměřením na děti se speciálními vzdělávacími potřebami, definováním sociálně patologických jevů a rizikového chování a prevencí rizikového chování. Poslední kapitola je věnována primární prevenci na školách se zaměřením na minimální preventivní program a metodika školní prevence včetně jeho činností.
V praktické části jsem využila kvalitativní typ výzkumu za použití polostrukturovaných rozhovorů s metodiky školní prevence na vybraných praktických a speciálních základních školách. Prvním cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké poradenské služby nejčastěji využívají rodiče na základní škole praktické a speciální. Dalším cílem bylo zjistit, jaká specifika musí zohlednit metodik školní prevence při tvorbě minimálního preventivního programu. Výzkumné otázky jsem zkonstruovala tak, abych zjistila, jak probíhá spolupráce mezi rodiči a školou v oblasti prevence na základní škole praktické a speciální a kdo další ze zaměstnanců školy se kromě metodika školní prevence podílí na tvorbě a realizaci minimálního preventivního programu.
Pro potřeby rozhovoru jsem oslovila šestnáct základních škol praktických a speciálních z Jihočeského kraje. Odpověď na svou žádost jsem obdržela od deseti škol, z toho šest škol souhlasilo s účastí v mém výzkumu. Dvě školy, které byly ochotny spolupracovat, byly z krajského města, další čtyři z menších měst o přibližně stejné velikosti. Rozhovory probíhaly s metodiky školní prevence a otázky byly zaměřeny především na spolupráci rodičů a školy v oblasti prevence a možná specifika lokality školy, která by mohla být zohledněna v minimálním preventivním programu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses at a theme of Methodology of school prevention and its role at the specialised primary school. The theoretical part is split into four main chapters which refers to the education system of children with need of special educative care in the Czech Republic. It defines socially pathological aspects including risk behaviour with its prevention. The last chapter describes primary prevention at schools using a minimal preventive program and work of a methodologist of school prevention.
The practical part contains a quality-type research based on semistructural interviews with methodologists of school prevention at chosen specialised primary schools. The first task of my diploma thesis is to find out what advise parents need and ask for the most. The other task is to find out what aspects a methodologist of school prevention has to take into consideration during issuing a minimal preventive program. The questions have been asked in the way to find out how cooperation at the level of prevention between parents and specialised primary school works, and who else among school staff except of a methodologist participates in the issuing a minimal prevention program.
I have contacted sixteen specialised primary schools in the South Bohemia region for the interview. Ten have replied, but only six of them were willing to cooperate further. Two of the schools are located in the regional city, the other four are from smaller cities of similar sizes. Interviews were carried out with methodologists of school prevention and questions were focused at the cooperation at the level of prevention between parents and specialised primary school, and possible influence of location of the school which could be reflected in the minimal prevention program.
Risk behaviour, Prevention, Minimal preventive program, Methodologist of school prevention
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zpracovává téma Metodik školní prevence a jeho role na základní škole praktické a speciální. Teoretická část je rozdělena na čtyři hlavní kapitoly, které se zabývají vzděláváním v ČR se zaměřením na děti se speciálními vzdělávacími potřebami, definováním sociálně patologických jevů a rizikového chování a prevencí rizikového chování. Poslední kapitola je věnována primární prevenci na školách se zaměřením na minimální preventivní program a metodika školní prevence včetně jeho činností.
V praktické části jsem využila kvalitativní typ výzkumu za použití polostrukturovaných rozhovorů s metodiky školní prevence na vybraných praktických a speciálních základních školách. Prvním cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké poradenské služby nejčastěji využívají rodiče na základní škole praktické a speciální. Dalším cílem bylo zjistit, jaká specifika musí zohlednit metodik školní prevence při tvorbě minimálního preventivního programu. Výzkumné otázky jsem zkonstruovala tak, abych zjistila, jak probíhá spolupráce mezi rodiči a školou v oblasti prevence na základní škole praktické a speciální a kdo další ze zaměstnanců školy se kromě metodika školní prevence podílí na tvorbě a realizaci minimálního preventivního programu.
Pro potřeby rozhovoru jsem oslovila šestnáct základních škol praktických a speciálních z Jihočeského kraje. Odpověď na svou žádost jsem obdržela od deseti škol, z toho šest škol souhlasilo s účastí v mém výzkumu. Dvě školy, které byly ochotny spolupracovat, byly z krajského města, další čtyři z menších měst o přibližně stejné velikosti. Rozhovory probíhaly s metodiky školní prevence a otázky byly zaměřeny především na spolupráci rodičů a školy v oblasti prevence a možná specifika lokality školy, která by mohla být zohledněna v minimálním preventivním programu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses at a theme of Methodology of school prevention and its role at the specialised primary school. The theoretical part is split into four main chapters which refers to the education system of children with need of special educative care in the Czech Republic. It defines socially pathological aspects including risk behaviour with its prevention. The last chapter describes primary prevention at schools using a minimal preventive program and work of a methodologist of school prevention.
The practical part contains a quality-type research based on semistructural interviews with methodologists of school prevention at chosen specialised primary schools. The first task of my diploma thesis is to find out what advise parents need and ask for the most. The other task is to find out what aspects a methodologist of school prevention has to take into consideration during issuing a minimal preventive program. The questions have been asked in the way to find out how cooperation at the level of prevention between parents and specialised primary school works, and who else among school staff except of a methodologist participates in the issuing a minimal prevention program.
I have contacted sixteen specialised primary schools in the South Bohemia region for the interview. Ten have replied, but only six of them were willing to cooperate further. Two of the schools are located in the regional city, the other four are from smaller cities of similar sizes. Interviews were carried out with methodologists of school prevention and questions were focused at the cooperation at the level of prevention between parents and specialised primary school, and possible influence of location of the school which could be reflected in the minimal prevention program.
Risk behaviour, Prevention, Minimal preventive program, Methodologist of school prevention
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Páteř systému prevence v resortu školství, mládeže a tělovýchovy tvoří: odborný pracovník Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, krajský školský koordinátor prevence, okresní metodik prevence a školní metodik prevence. Metodik prevence působí na škole jako poskytovatel poradenských služeb spolu s výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem/školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy. Standardní činnosti školního metodika prevence jsou vymezeny právním předpisem - vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. Školní metodik prevence svou činnosti vykonává jako stávající učitel při svém plném úvazku (plné výši počtu hodin přímé pedagogické činnosti). Kvalifikační standardy školního metodika prevence jako i dalších poradenských pracovníků jsou specifikovány zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
2. Cíl bakalářské práce
1) Zjistit, jaké poradenské služby nejčastěji využívají rodiče na základní škole praktické a speciální.
2) Zjistit jaká specifika musí zohlednit metodik školní prevenci při tvorbě minimálního preventivního programu.
3. Výzkumné otázky
1) Jak probíhá spolupráce mezi rodiči a školou v oblasti prevence na základní škole praktické a speciální?
2) Kdo další ze zaměstnanců školy se podílí na tvorbě a realizaci minimálního preventivního programu?
4. Popis metodiky:
V této práci bude realizován kvalitativní typ výzkumu. Zvolenou metodou je dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor bude tvořen metodiky školní prevence na základní škole praktické a speciální.
5. Využití v praxi
Práce by mohla být vhodným informačním materiálem pro rodiče a širokou veřejnost o specifikách činností metodika školní prevence na základní škole praktické a speciální.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Páteř systému prevence v resortu školství, mládeže a tělovýchovy tvoří: odborný pracovník Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, krajský školský koordinátor prevence, okresní metodik prevence a školní metodik prevence. Metodik prevence působí na škole jako poskytovatel poradenských služeb spolu s výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem/školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy. Standardní činnosti školního metodika prevence jsou vymezeny právním předpisem - vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. Školní metodik prevence svou činnosti vykonává jako stávající učitel při svém plném úvazku (plné výši počtu hodin přímé pedagogické činnosti). Kvalifikační standardy školního metodika prevence jako i dalších poradenských pracovníků jsou specifikovány zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
2. Cíl bakalářské práce
1) Zjistit, jaké poradenské služby nejčastěji využívají rodiče na základní škole praktické a speciální.
2) Zjistit jaká specifika musí zohlednit metodik školní prevenci při tvorbě minimálního preventivního programu.
3. Výzkumné otázky
1) Jak probíhá spolupráce mezi rodiči a školou v oblasti prevence na základní škole praktické a speciální?
2) Kdo další ze zaměstnanců školy se podílí na tvorbě a realizaci minimálního preventivního programu?
4. Popis metodiky:
V této práci bude realizován kvalitativní typ výzkumu. Zvolenou metodou je dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor bude tvořen metodiky školní prevence na základní škole praktické a speciální.
5. Využití v praxi
Práce by mohla být vhodným informačním materiálem pro rodiče a širokou veřejnost o specifikách činností metodika školní prevence na základní škole praktické a speciální.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 218 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
GALLA, M. a kol., Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Nizozemsko: TRIMBOS INSTITUTE, 2002. ISBN 80-86734-38-2.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 182 s. ISBN 80-7367-013-5.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 256 s. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. 128 s. ISBN 80-7178-409-5.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Vyd.1. Praha: Portál, 2005. 151 s. ISBN 80-7178-945-3.
SOCHŮREK, Jan. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. II. díl, Sociálně patologické jevy. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2001. 47 s. Studijní texty pro distanční studium. ISBN 80-7083-495-1.
MŠMT: Vyhláška č. 73 ze dne 9. února 2005 o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí,žáků a studentů mimořádně nadaných.
MŠMT: Vyhláška č. 147 ze dne 25.května 2011,kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí,žáků a studentů mimořádně nadaných.
MŠMT: Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004.
MŠMT: Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 218 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
GALLA, M. a kol., Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Nizozemsko: TRIMBOS INSTITUTE, 2002. ISBN 80-86734-38-2.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 182 s. ISBN 80-7367-013-5.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 256 s. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. 128 s. ISBN 80-7178-409-5.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Vyd.1. Praha: Portál, 2005. 151 s. ISBN 80-7178-945-3.
SOCHŮREK, Jan. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. II. díl, Sociálně patologické jevy. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2001. 47 s. Studijní texty pro distanční studium. ISBN 80-7083-495-1.
MŠMT: Vyhláška č. 73 ze dne 9. února 2005 o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí,žáků a studentů mimořádně nadaných.
MŠMT: Vyhláška č. 147 ze dne 25.května 2011,kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí,žáků a studentů mimořádně nadaných.
MŠMT: Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004.
MŠMT: Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.