Tématem bakalářské práce je Středisko rané péče v Českých Budějovicích, aktivity a aktuální problémy. Tato práce je deskriptivním výzkumem fenoménu rané péče. Úvodní část je zaměřena jednak na objasnění základních pojmů, které souvisí s danou problematikou, dále na problematiku rané péče u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením s důrazem na sociální aspekty a představení organizace Střediska rané péče v Českých Budějovicích, se zaměřením na poskytované služby, aktivity a cíle. V závěru této části jsou uvedeny některé příklady dobré praxe.
Anotace v angličtině
The Bachelor's Thesis deals with the Early Care Centre in České Budějovice, its activities and prevailing challenges. This Thesis is a descriptive survey of the phenomenon of early care. Its introductory section focuses on clarifying the basic concepts relating to the issue at hand and on the issue of early care in children with visual impairments and multiple disabilities, with an emphasis on social aspects and introduction of the Early Care Centre in České Budějovice, including a closer description of the provided services, activities and goals. Some examples of good practice are added at the end of this section.
early care; family; early care centre; visual impairment; multiple disabilities
Rozsah průvodní práce
64 s. (84 970 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je Středisko rané péče v Českých Budějovicích, aktivity a aktuální problémy. Tato práce je deskriptivním výzkumem fenoménu rané péče. Úvodní část je zaměřena jednak na objasnění základních pojmů, které souvisí s danou problematikou, dále na problematiku rané péče u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením s důrazem na sociální aspekty a představení organizace Střediska rané péče v Českých Budějovicích, se zaměřením na poskytované služby, aktivity a cíle. V závěru této části jsou uvedeny některé příklady dobré praxe.
Anotace v angličtině
The Bachelor's Thesis deals with the Early Care Centre in České Budějovice, its activities and prevailing challenges. This Thesis is a descriptive survey of the phenomenon of early care. Its introductory section focuses on clarifying the basic concepts relating to the issue at hand and on the issue of early care in children with visual impairments and multiple disabilities, with an emphasis on social aspects and introduction of the Early Care Centre in České Budějovice, including a closer description of the provided services, activities and goals. Some examples of good practice are added at the end of this section.
early care; family; early care centre; visual impairment; multiple disabilities
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Raná péče funguje v České republice od devadesátých let, od roku 2007 je oficiálně registrovaná jako sociální služba podle zákona č. 108/2006, o sociálních službách. Na území České republiky v současné době působí celá řada organizací, které poskytují odborné služby rané péče. V budově Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích sídlí instituce provozovaná Společností pro ranou péči, a to Středisko rané péče České Budějovice (www.ranapece.cz). Poskytuje služby rodinám dětí s postižením zraku a rodinám dětí s kombinovaným postižením (zrakovým a dalším). Jedná se zejména o provázení a podporu rodičů v prvních letech života dítěte s postižením, psychologické, pedagogické a sociální poradenství, posouzení aktuální úrovně zrakového vnímání dítětem pomoc při výběru vhodných hraček a pomůcek, pomoc při výběru vhodného předškolního zařízení.
2.Cíl práce
Cílem bakalářské práce je zmapovat spektrum činností Střediska a zjistit, s kterými problémy se aktuálně potýká. Na tomto základě pak formulovat příslušná optimalizační doporučení. Přispět tím k sebereflexi pracovníků Střediska, případně i ke zlepšení jejich aktivit. V neposlední řadě si autorka práce ujasní své postoje k možnostem vlastní profesní orientace, a to zvláště v sociálních aspektech této oblasti.
3. Osnova a práce
Úvod
1. Současný stav
1.1. Problematika rané péče u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením s důrazem na sociální aspekty
1.2. Středisko rané péče České Budějovice
1.3. Příklady dobré praxe
2. Cíl práce a výzkumné otázky
3. Metodika
4. Výsledky
5. Diskuse
Závěr
Literatura/Internetové zdroje
Klíčová slova
Přílohy
4. Metodika
V deskriptivním výzkumu se autorka zaměří na důkladný popis pojednávaného fenoménu s akcentem na sociální aspekty poskytované rané péče. Dále provede kvalitativní výzkum s využitím techniky strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Tímto způsobem zjistí, které aktuální problémy doprovázejí rozvoj rané péče v konkrétním zařízení a rovněž jaké jsou možnosti řešení těchto problémů z pohledu respondentů, tj. pracovníků Střediska a rodičů, kteří služeb využívají.
5.Výzkumné otázky
I. Které nejzávažnější problémy brání dalšímu rozvíjení služeb rané péče ve Středisku rané péče v Českých Budějovicích?
II. Jaká řešení stávajících problémů respondenti výzkumu doporučují?
6. Specifikace cílového souboru výzkumu
Všichni pracovníci zkoumané instituce (tzv. totální výběr - z důvodu počtu objektů) a deset rodičů využívajících služeb Střediska.
7. Předpokládaný přínos pro praxi
Umožnění a usnadnění sebereflexe pracovníkům Střediska, popularizace jejich práce mezi zainteresovanou veřejností (např. formou časopiseckého článku, případně na webových stránkách www.ranapece.cz), přínos pro vlastní profesní orientaci autorky práce.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Raná péče funguje v České republice od devadesátých let, od roku 2007 je oficiálně registrovaná jako sociální služba podle zákona č. 108/2006, o sociálních službách. Na území České republiky v současné době působí celá řada organizací, které poskytují odborné služby rané péče. V budově Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích sídlí instituce provozovaná Společností pro ranou péči, a to Středisko rané péče České Budějovice (www.ranapece.cz). Poskytuje služby rodinám dětí s postižením zraku a rodinám dětí s kombinovaným postižením (zrakovým a dalším). Jedná se zejména o provázení a podporu rodičů v prvních letech života dítěte s postižením, psychologické, pedagogické a sociální poradenství, posouzení aktuální úrovně zrakového vnímání dítětem pomoc při výběru vhodných hraček a pomůcek, pomoc při výběru vhodného předškolního zařízení.
2.Cíl práce
Cílem bakalářské práce je zmapovat spektrum činností Střediska a zjistit, s kterými problémy se aktuálně potýká. Na tomto základě pak formulovat příslušná optimalizační doporučení. Přispět tím k sebereflexi pracovníků Střediska, případně i ke zlepšení jejich aktivit. V neposlední řadě si autorka práce ujasní své postoje k možnostem vlastní profesní orientace, a to zvláště v sociálních aspektech této oblasti.
3. Osnova a práce
Úvod
1. Současný stav
1.1. Problematika rané péče u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením s důrazem na sociální aspekty
1.2. Středisko rané péče České Budějovice
1.3. Příklady dobré praxe
2. Cíl práce a výzkumné otázky
3. Metodika
4. Výsledky
5. Diskuse
Závěr
Literatura/Internetové zdroje
Klíčová slova
Přílohy
4. Metodika
V deskriptivním výzkumu se autorka zaměří na důkladný popis pojednávaného fenoménu s akcentem na sociální aspekty poskytované rané péče. Dále provede kvalitativní výzkum s využitím techniky strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Tímto způsobem zjistí, které aktuální problémy doprovázejí rozvoj rané péče v konkrétním zařízení a rovněž jaké jsou možnosti řešení těchto problémů z pohledu respondentů, tj. pracovníků Střediska a rodičů, kteří služeb využívají.
5.Výzkumné otázky
I. Které nejzávažnější problémy brání dalšímu rozvíjení služeb rané péče ve Středisku rané péče v Českých Budějovicích?
II. Jaká řešení stávajících problémů respondenti výzkumu doporučují?
6. Specifikace cílového souboru výzkumu
Všichni pracovníci zkoumané instituce (tzv. totální výběr - z důvodu počtu objektů) a deset rodičů využívajících služeb Střediska.
7. Předpokládaný přínos pro praxi
Umožnění a usnadnění sebereflexe pracovníkům Střediska, popularizace jejich práce mezi zainteresovanou veřejností (např. formou časopiseckého článku, případně na webových stránkách www.ranapece.cz), přínos pro vlastní profesní orientaci autorky práce.
Seznam doporučené literatury
DOSKOČILOVÁ, Kateřina. Naše cesta: metody práce s rodinou v rané péči. České Budějovice: Středisko rané péče SPRP, 2012, 55 s. ISBN 978-80-87510-20-9.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. 1. vyd. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 299 s. Učebnice pro studenty učitelství (Triton). ISBN 978-807-3877-927.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 9788026202196.
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006, 173 s.ISBN 80-725-4730-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přepracované vyd. Jinočany: Nakl. H, 2001, 147 s. ISBN 80-860-2292-7.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 2. rozšířené a přepracované vyd. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
OPATŘILOVÁ, Dagmar, Zita NOVÁKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 159 s. ISBN 978-80-7315-240-6.
PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1216-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené a přepracované vyd. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
www.ranapece.cz
Seznam doporučené literatury
DOSKOČILOVÁ, Kateřina. Naše cesta: metody práce s rodinou v rané péči. České Budějovice: Středisko rané péče SPRP, 2012, 55 s. ISBN 978-80-87510-20-9.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. 1. vyd. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 299 s. Učebnice pro studenty učitelství (Triton). ISBN 978-807-3877-927.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 9788026202196.
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006, 173 s.ISBN 80-725-4730-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přepracované vyd. Jinočany: Nakl. H, 2001, 147 s. ISBN 80-860-2292-7.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 2. rozšířené a přepracované vyd. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
OPATŘILOVÁ, Dagmar, Zita NOVÁKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 159 s. ISBN 978-80-7315-240-6.
PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1216-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené a přepracované vyd. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
www.ranapece.cz