Tato práce se zaměřuje na vliv zooterapie na děti s mentálním postižením.
V teoretické části jsou popsány jednotlivé druhy zooterapie, především canisterapie, která je u dětí s mentálním postižením využívána nejvíce. Zmíněny jsou také legislativní otázky praktikování zooterapie a popsán její vznik.
Praktická část popisuje metody, kterými je veden výzkum. Samotný výzkum je zaměřen na děti s mentálním postižením, které navštěvují denní stacionáře, ve kterých se účastní zooterapie. Rozhovor byl veden s pěti rodinami těchto dětí a byl zaměřen na to, zda má zooterapie pozitivní vliv na děti s mentálním postižením a na jejich rodiny. Výzkum byl doplněn případovou studií.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the influence of animal-assisted therapy for children with mental disabilities.
The theoretical part describes the different kinds of animal-assisted therapy, especially canistherapy which is of the most used with children with mental disabilities. Furthermore, the legal questions of practicing zootherapy and description of its origin is mentioned.
The practical part describes methods by which research is conducted. The research work is focused on children with mental disabilities who attend day care centers, in which they participate in zootherapy. The interview was conducted with five families of these children and was focused on whether zootherapy treatment has a positive effect on children with mental disabilities and their families. The research was complemented by case studies.
Klíčová slova
zooterapie, canisterapie, mentální postižení, emoční prožívání, vztahy v rodině
Klíčová slova v angličtině
animal-assisted therapy, canistherapy, mental retardation, emotional experiences, family relationships.
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na vliv zooterapie na děti s mentálním postižením.
V teoretické části jsou popsány jednotlivé druhy zooterapie, především canisterapie, která je u dětí s mentálním postižením využívána nejvíce. Zmíněny jsou také legislativní otázky praktikování zooterapie a popsán její vznik.
Praktická část popisuje metody, kterými je veden výzkum. Samotný výzkum je zaměřen na děti s mentálním postižením, které navštěvují denní stacionáře, ve kterých se účastní zooterapie. Rozhovor byl veden s pěti rodinami těchto dětí a byl zaměřen na to, zda má zooterapie pozitivní vliv na děti s mentálním postižením a na jejich rodiny. Výzkum byl doplněn případovou studií.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the influence of animal-assisted therapy for children with mental disabilities.
The theoretical part describes the different kinds of animal-assisted therapy, especially canistherapy which is of the most used with children with mental disabilities. Furthermore, the legal questions of practicing zootherapy and description of its origin is mentioned.
The practical part describes methods by which research is conducted. The research work is focused on children with mental disabilities who attend day care centers, in which they participate in zootherapy. The interview was conducted with five families of these children and was focused on whether zootherapy treatment has a positive effect on children with mental disabilities and their families. The research was complemented by case studies.
Klíčová slova
zooterapie, canisterapie, mentální postižení, emoční prožívání, vztahy v rodině
Klíčová slova v angličtině
animal-assisted therapy, canistherapy, mental retardation, emotional experiences, family relationships.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bude věnována dosavadním poznatkům o zooterapii a jejímu rozdělení podle pole působnosti. Poté se zaměří na to, pro jaké druhy mentálního postižení je zooterapie vhodná a na zastoupení jednotlivých druhů zooterapie v České republice, jejich provozovatele.\\
Praktická část bude vedena formou kvalitativního výzkumu, založeného na analýze informací z polostrukturovaných rozhovorů, vedených s terapeuty i rodinami s dětmi s mentálním postižením. Případové studie doplní tuto metodologii.\\
Cílem bude analýza míry pozitivního vlivu zooterpie na děti s mentálním postižením.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bude věnována dosavadním poznatkům o zooterapii a jejímu rozdělení podle pole působnosti. Poté se zaměří na to, pro jaké druhy mentálního postižení je zooterapie vhodná a na zastoupení jednotlivých druhů zooterapie v České republice, jejich provozovatele.\\
Praktická část bude vedena formou kvalitativního výzkumu, založeného na analýze informací z polostrukturovaných rozhovorů, vedených s terapeuty i rodinami s dětmi s mentálním postižením. Případové studie doplní tuto metodologii.\\
Cílem bude analýza míry pozitivního vlivu zooterpie na děti s mentálním postižením.
Seznam doporučené literatury
Eisertová Jaroslava, Pobytové a volnočasové aktivity se zaměřením na problematiku canisterapie, České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2011\\
Franiok Petr a Kysučan Jaroslav, Psychopedie: speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002\\
Galajdová Lenka, Pes lékařem lidské duše, aneb, Canisterapie, Praha : Grada, 1999\\
Karásková Vlasta, Alena Krausová, Pes a dítě s mentálním postižením, Olomouc : Univerzita Palackého, 2004\\
Kolektiv autorů, Zooterapie ve světle objektivních poznatků, České Budějovice : Dona, 2007\\
Mojžíšová Adéla, Pravda o zooterapii : sborník příspěvků ze dvou celostátních konferencí pořádaných dne 27.11.2001 v Hluboké nad Vltavou a dne 18.12.2002 v Ústavu sociální péče v Českých Budějovicích, České Budějovice : Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2003\\
Nerandžič Zoran, Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata umí léčit, Praha : Albatros, 2006\\
Stančíková Markéta, Šabatová Jitka, Canisterapie v teorii a praxi : sborník her a pomůcek pro praktickou realizaci canisterapie u různých cílových skupin, Ve Vyškově : Sdružení Piafa, 2012
Seznam doporučené literatury
Eisertová Jaroslava, Pobytové a volnočasové aktivity se zaměřením na problematiku canisterapie, České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2011\\
Franiok Petr a Kysučan Jaroslav, Psychopedie: speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002\\
Galajdová Lenka, Pes lékařem lidské duše, aneb, Canisterapie, Praha : Grada, 1999\\
Karásková Vlasta, Alena Krausová, Pes a dítě s mentálním postižením, Olomouc : Univerzita Palackého, 2004\\
Kolektiv autorů, Zooterapie ve světle objektivních poznatků, České Budějovice : Dona, 2007\\
Mojžíšová Adéla, Pravda o zooterapii : sborník příspěvků ze dvou celostátních konferencí pořádaných dne 27.11.2001 v Hluboké nad Vltavou a dne 18.12.2002 v Ústavu sociální péče v Českých Budějovicích, České Budějovice : Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2003\\
Nerandžič Zoran, Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata umí léčit, Praha : Albatros, 2006\\
Stančíková Markéta, Šabatová Jitka, Canisterapie v teorii a praxi : sborník her a pomůcek pro praktickou realizaci canisterapie u různých cílových skupin, Ve Vyškově : Sdružení Piafa, 2012