Bakalářská práce se zabývá otázkou vzdělávání všeobecných sester v období transformace zdravotnického školství. Současný stav byl nastaven zákonem č. 96/2004 Sb. a jeho pozdějšími novelami. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části je pozornost věnována profesi sestry a kvalifikační přípravě k výkonu povolání všeobecná sestra. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak jsou sestry motivovány ke zvyšování kvalifikace. Tomuto zjišťování byla věnována druhá, praktická část bakalářské práce. Byla použita kvantitativní metoda šetření, která zjišťovala postoje a názory všeobecných sester k povinnému celoživotnímu vzdělávání, jak se cítí být motivovány či demotivovány ke zvyšování kvalifikace. Kvalitativní část šetření byla směřována na sestry manažerky, s cílem zmapovat zkušenosti středního managementu se změnami ve vzdělávacím systému a s motivováním sester k celoživotnímu vzdělávání. Výzkumné šetření prokázalo, že respondenti berou celoživotní vzdělávání jako součást svojí profese. O možnostech celoživotního vzdělávání jsou dostatečně informováni a upřednostňují pasivní a krátkodobé formy vzdělávání. Vysokoškolské studium je vzhledem k své časové, finanční náročnosti spíše na okraji zájmu. Hlavním motivačním faktorem ke zvyšování kvalifikace, je jistota zachování pracovního místa a hlavním demotivačním faktorem je vysoká náročnost studia.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the question of educating general nurses during the transformation period of medical schools. The current condition was set by Act No. 96/2004 Coll. and its later amendments. The thesis contains a theoretical and practical part. The theoretical part focuses on the profession of a nurse and the qualification preparation for the performance of the profession of general nurse. The objective of the bachelor thesis was to determine what motivates nurses to broaden their qualifications. The second, practical part of the bachelor thesis focuses on the finding using a quantitative survey method that determined the attitudes and opinions of general nurses on lifelong learning and how they feel motivated or demotivated to increase their qualifications. The qualitative part of the survey focused on manager nurses with the aim to map the experience of middle management with the changes in the educational system and with motivating nurses to lifelong learning.
The research has shown that the respondents consider the lifelong learning as part of their profession. They are sufficiently informed about opportunities of lifelong learning and prefer passive and short-time education. University education is rather marginalized due the time and financial demands. The main motivator for increase of qualification is certainty of the job retention and the main demotivating factor is the high difficulty of study.
Klíčová slova
Sestra manažerka, Motivace, Demotivace, Celoživotního vzdělávání, Vysokoškolské studium, Specializační studium
Klíčová slova v angličtině
Nurse Manager, Motivation, Demotivation, Lifelong learning,University education, Specialized study
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá otázkou vzdělávání všeobecných sester v období transformace zdravotnického školství. Současný stav byl nastaven zákonem č. 96/2004 Sb. a jeho pozdějšími novelami. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části je pozornost věnována profesi sestry a kvalifikační přípravě k výkonu povolání všeobecná sestra. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak jsou sestry motivovány ke zvyšování kvalifikace. Tomuto zjišťování byla věnována druhá, praktická část bakalářské práce. Byla použita kvantitativní metoda šetření, která zjišťovala postoje a názory všeobecných sester k povinnému celoživotnímu vzdělávání, jak se cítí být motivovány či demotivovány ke zvyšování kvalifikace. Kvalitativní část šetření byla směřována na sestry manažerky, s cílem zmapovat zkušenosti středního managementu se změnami ve vzdělávacím systému a s motivováním sester k celoživotnímu vzdělávání. Výzkumné šetření prokázalo, že respondenti berou celoživotní vzdělávání jako součást svojí profese. O možnostech celoživotního vzdělávání jsou dostatečně informováni a upřednostňují pasivní a krátkodobé formy vzdělávání. Vysokoškolské studium je vzhledem k své časové, finanční náročnosti spíše na okraji zájmu. Hlavním motivačním faktorem ke zvyšování kvalifikace, je jistota zachování pracovního místa a hlavním demotivačním faktorem je vysoká náročnost studia.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the question of educating general nurses during the transformation period of medical schools. The current condition was set by Act No. 96/2004 Coll. and its later amendments. The thesis contains a theoretical and practical part. The theoretical part focuses on the profession of a nurse and the qualification preparation for the performance of the profession of general nurse. The objective of the bachelor thesis was to determine what motivates nurses to broaden their qualifications. The second, practical part of the bachelor thesis focuses on the finding using a quantitative survey method that determined the attitudes and opinions of general nurses on lifelong learning and how they feel motivated or demotivated to increase their qualifications. The qualitative part of the survey focused on manager nurses with the aim to map the experience of middle management with the changes in the educational system and with motivating nurses to lifelong learning.
The research has shown that the respondents consider the lifelong learning as part of their profession. They are sufficiently informed about opportunities of lifelong learning and prefer passive and short-time education. University education is rather marginalized due the time and financial demands. The main motivator for increase of qualification is certainty of the job retention and the main demotivating factor is the high difficulty of study.
Klíčová slova
Sestra manažerka, Motivace, Demotivace, Celoživotního vzdělávání, Vysokoškolské studium, Specializační studium
Klíčová slova v angličtině
Nurse Manager, Motivation, Demotivation, Lifelong learning,University education, Specialized study
Zásady pro vypracování
Téma práce:
Společnost očekává od všeobecné sestry, že je odborníkem v oblasti ošetřovatelství. Předpokladem ke splnění tohoto požadavku je celoživotní zvyšování kvalifikace. Práce je zaměřena na motivační a demotivační faktory, které vnímají všeobecné sestry při specializačním, postgraduálním vzdělávání. Práce se zaměřuje na motivační faktory, které vedou k zvyšování kvalifikace sester. Teoretická část práce se bude věnovat vzdělávání sester, kvalifikačnímu i specializačnímu vzdělávání. Práce bude popisovat současný stav postgraduálního vzdělávání, možnosti a formy specializačního vzdělávání. Cílem bakalářské práce je zmapovat motivační a demotivační faktory, které ovlivňují všeobecné sestry v rozhodování o dalším vzdělávání a o volbě dalšího studia. Výzkumná část bude realizována kvalitativním i kvantitativním výzkumným šetřením. Kvantitativní šetření bude realizováno pomocí dotazníků pro všeobecné sestry, které bude mapovat postoje k celoživotnímu, specializačnímu vzdělávání, motivační i demotivační faktory výběru formy a stupně vzdělávání. Kvalitativní šetření bude realizováno pomocí rozhovorů s managementem zdravotnických zařízení a bude se zaobírat podporou studia všeobecných sester.
Cíl:
Zjistit motivační faktory k dosažení vyššího stupně vzdělání všeobecných sester
Zjistit demotivační faktory k dosažení vyššího stupně vzdělání všeobecných sester
Zjistit, jak management podporuje všeobecné sestry k dosažení vyššího stupně vzdělání
Předpokládané hypotézy
H1 Nejdůležitějším motivačním faktorem ke studium na vysoké škole je pro sestry vyšší prestiž.
H2 Demotivačním faktorem ke studium na vysoké škole je pro sestry časová náročnost studia.
Výzkumné otázky
VO1 Jak vedení zdravotnických zařízení podporuje vzdělávání sester?
VO2 Podporuje management sestry ve studiu na vysoké škole?
Využití do praxe:
Výsledky výzkumu budou předloženy managementu zdravotnických zařízení k možnému zlepšení podpory sester při studiu na VŠ
Zásady pro vypracování
Téma práce:
Společnost očekává od všeobecné sestry, že je odborníkem v oblasti ošetřovatelství. Předpokladem ke splnění tohoto požadavku je celoživotní zvyšování kvalifikace. Práce je zaměřena na motivační a demotivační faktory, které vnímají všeobecné sestry při specializačním, postgraduálním vzdělávání. Práce se zaměřuje na motivační faktory, které vedou k zvyšování kvalifikace sester. Teoretická část práce se bude věnovat vzdělávání sester, kvalifikačnímu i specializačnímu vzdělávání. Práce bude popisovat současný stav postgraduálního vzdělávání, možnosti a formy specializačního vzdělávání. Cílem bakalářské práce je zmapovat motivační a demotivační faktory, které ovlivňují všeobecné sestry v rozhodování o dalším vzdělávání a o volbě dalšího studia. Výzkumná část bude realizována kvalitativním i kvantitativním výzkumným šetřením. Kvantitativní šetření bude realizováno pomocí dotazníků pro všeobecné sestry, které bude mapovat postoje k celoživotnímu, specializačnímu vzdělávání, motivační i demotivační faktory výběru formy a stupně vzdělávání. Kvalitativní šetření bude realizováno pomocí rozhovorů s managementem zdravotnických zařízení a bude se zaobírat podporou studia všeobecných sester.
Cíl:
Zjistit motivační faktory k dosažení vyššího stupně vzdělání všeobecných sester
Zjistit demotivační faktory k dosažení vyššího stupně vzdělání všeobecných sester
Zjistit, jak management podporuje všeobecné sestry k dosažení vyššího stupně vzdělání
Předpokládané hypotézy
H1 Nejdůležitějším motivačním faktorem ke studium na vysoké škole je pro sestry vyšší prestiž.
H2 Demotivačním faktorem ke studium na vysoké škole je pro sestry časová náročnost studia.
Výzkumné otázky
VO1 Jak vedení zdravotnických zařízení podporuje vzdělávání sester?
VO2 Podporuje management sestry ve studiu na vysoké škole?
Využití do praxe:
Výsledky výzkumu budou předloženy managementu zdravotnických zařízení k možnému zlepšení podpory sester při studiu na VŠ
Seznam doporučené literatury
HANNELORE, F. Spokojeně v zaměstnání. Praha: Portál, 2006. 199 s. ISBN 80-7367-113-1
HORNÍK, F. Rozvoj a vzdělání pracovníků. Praha: Grada, 2006. 240s. ISBN 978-80-247-1457-8
MARKOVÁ, E. Dny Marty Staňkové III. Praha: Galén, 2006. 113 s. ISBN 978-80-7262-434-8
VÉVODA, J. a kol. Motivace sester a pracovní spokojenosti ve zdravotnictví. Praha: Grada . 160 s. ISBN 978-80-247-4732-3
Seznam doporučené literatury
HANNELORE, F. Spokojeně v zaměstnání. Praha: Portál, 2006. 199 s. ISBN 80-7367-113-1
HORNÍK, F. Rozvoj a vzdělání pracovníků. Praha: Grada, 2006. 240s. ISBN 978-80-247-1457-8
MARKOVÁ, E. Dny Marty Staňkové III. Praha: Galén, 2006. 113 s. ISBN 978-80-7262-434-8
VÉVODA, J. a kol. Motivace sester a pracovní spokojenosti ve zdravotnictví. Praha: Grada . 160 s. ISBN 978-80-247-4732-3