Cíl: Cílem mé práce je zjistit, které formy pohádkových příběhů jsou dětem předškolního věku nejbližší. Mou snahou je zmapovat, ke kterým stylům pohádkového vyprávění se děti rády vracejí.
Řešení: Pro své šetření jsem využila kvalitativní metodu rozhovorů s dětmi nad přečtenou pohádkou. Průběžně jsem využívala metodu zúčastněného pozorování při sledování zájmu o výtvarnou složku knih. Následně děti zvolily nejoblíbenější tituly. V této fázi byla opět využita metoda zúčastněného pozorování.
Výsledky: Provedeným výzkumem jsem zjistila, že klasická pohádka je nezastupitelným prvkem při rozvoji dítěte. Je však nutno předkládat ji dětem ve srozumitelné jazykové formě. Velice vhodný je doprovod ilustrací k ději. Autorská pohádka má na děti výrazný vliv a proto je nutno volit témata v odpovídající kvalitě. Oba druhy pohádek jsou pro správný vývoj rozumové, emoční či mravní složky osobnosti dítěte nepostradatelným faktorem a jsou pro děti zajímavé a podnětné.
Přínos práce: Výsledky této práce umožňují organizovat a realizovat činnosti v MŠ způsobem, který je pro děti vhodný a přínosný. Ukazuje cestu, jak zacházet s pohádkovým žánrem v edukaci předškolních dětí.
Anotace v angličtině
Aim: My thesis shall reveal which form of fairy-tales is the favourite one for preschool children. My effort is to find out which styles of fairy tales children return to.
Solution: I applied qualitative method of interviewing children about the read fairy-tale for my survey. Continually, I used the method of participant observation while monitoring the interest in artwork contained in books. Subsequently, children selected the favourite books. The method of participant observation was applied again in this part.
Results: Through the realized survey, I found that a classic fairy-tale is an unsubstitutable element in children development. However, it must be presented in such a language form which is comprehensible for children. Illustrations accompanying the story are very useful. Author's fairy-tale affects children very significantly so it is necessary to choose topics of appropriate quality. Both types of fairy-tales are indispensable factors for proper development of intellectual, emotional and ethical part of child's character and they are interesting and stimulating for children.
Benefits of the thesis: The results of the thesis allow organizing and realizing activities in nurseries in a way that is suitable and valuable for children. It shows the way how to handle the fairy-tale genre within education for preschool children.
Classic fairy-tale, author's fairy-tale, reading, book, children literature, fairy-tale figures, fantasy
Rozsah průvodní práce
81s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cíl: Cílem mé práce je zjistit, které formy pohádkových příběhů jsou dětem předškolního věku nejbližší. Mou snahou je zmapovat, ke kterým stylům pohádkového vyprávění se děti rády vracejí.
Řešení: Pro své šetření jsem využila kvalitativní metodu rozhovorů s dětmi nad přečtenou pohádkou. Průběžně jsem využívala metodu zúčastněného pozorování při sledování zájmu o výtvarnou složku knih. Následně děti zvolily nejoblíbenější tituly. V této fázi byla opět využita metoda zúčastněného pozorování.
Výsledky: Provedeným výzkumem jsem zjistila, že klasická pohádka je nezastupitelným prvkem při rozvoji dítěte. Je však nutno předkládat ji dětem ve srozumitelné jazykové formě. Velice vhodný je doprovod ilustrací k ději. Autorská pohádka má na děti výrazný vliv a proto je nutno volit témata v odpovídající kvalitě. Oba druhy pohádek jsou pro správný vývoj rozumové, emoční či mravní složky osobnosti dítěte nepostradatelným faktorem a jsou pro děti zajímavé a podnětné.
Přínos práce: Výsledky této práce umožňují organizovat a realizovat činnosti v MŠ způsobem, který je pro děti vhodný a přínosný. Ukazuje cestu, jak zacházet s pohádkovým žánrem v edukaci předškolních dětí.
Anotace v angličtině
Aim: My thesis shall reveal which form of fairy-tales is the favourite one for preschool children. My effort is to find out which styles of fairy tales children return to.
Solution: I applied qualitative method of interviewing children about the read fairy-tale for my survey. Continually, I used the method of participant observation while monitoring the interest in artwork contained in books. Subsequently, children selected the favourite books. The method of participant observation was applied again in this part.
Results: Through the realized survey, I found that a classic fairy-tale is an unsubstitutable element in children development. However, it must be presented in such a language form which is comprehensible for children. Illustrations accompanying the story are very useful. Author's fairy-tale affects children very significantly so it is necessary to choose topics of appropriate quality. Both types of fairy-tales are indispensable factors for proper development of intellectual, emotional and ethical part of child's character and they are interesting and stimulating for children.
Benefits of the thesis: The results of the thesis allow organizing and realizing activities in nurseries in a way that is suitable and valuable for children. It shows the way how to handle the fairy-tale genre within education for preschool children.
Classic fairy-tale, author's fairy-tale, reading, book, children literature, fairy-tale figures, fantasy
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je práce s klasickou a moderní autorskou pohádkou v mateřské škole.\\
Cílem bakalářské práce je zjistit, které formy pohádek jsou dětem nejbližší, nejvíce si je pamatují a setkaly se s nimi.\\
V teoretické části se bude studentka zabývat pohádkou jako literárním útvarem, jejím vývojem a významem pro děti předškolního věku.\\
V praktické části naplánuje a realizuje projekt, ve kterém bude dlouhodobě číst dětem před spaním vybrané pohádky a vést s dětmi následné rozhovory, které vyhodnotí.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je práce s klasickou a moderní autorskou pohádkou v mateřské škole.\\
Cílem bakalářské práce je zjistit, které formy pohádek jsou dětem nejbližší, nejvíce si je pamatují a setkaly se s nimi.\\
V teoretické části se bude studentka zabývat pohádkou jako literárním útvarem, jejím vývojem a významem pro děti předškolního věku.\\
V praktické části naplánuje a realizuje projekt, ve kterém bude dlouhodobě číst dětem před spaním vybrané pohádky a vést s dětmi následné rozhovory, které vyhodnotí.
Seznam doporučené literatury
Čukovskij K.I., Od dvou do pěti, SPN, Praha, 1961\\
Gebhartová V., Literatura pro děti, SNP, 1987\\
Gebhartová V., Jak a co číst dětem v MŠ, Portál, 2011\\
Opravilová, E.,Gebhartová V., Rok v MŠ, Portál, 2011\\
Svobodová E.,Váchová A., Vítečková M., Do školky za zvířátky, Portál, 2012\\
Šubrtová M., Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež, Masarykova univerzita Brno, 2012\\
Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, JČU, 1992\\
Zoller E., Učíme děti ptát se a přemýšlet, Portál 2012
Seznam doporučené literatury
Čukovskij K.I., Od dvou do pěti, SPN, Praha, 1961\\
Gebhartová V., Literatura pro děti, SNP, 1987\\
Gebhartová V., Jak a co číst dětem v MŠ, Portál, 2011\\
Opravilová, E.,Gebhartová V., Rok v MŠ, Portál, 2011\\
Svobodová E.,Váchová A., Vítečková M., Do školky za zvířátky, Portál, 2012\\
Šubrtová M., Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež, Masarykova univerzita Brno, 2012\\
Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, JČU, 1992\\
Zoller E., Učíme děti ptát se a přemýšlet, Portál 2012