Bakalářská práce se věnuje tématu "Dítě se specifickými poruchami učení v rodině" a zaměřuje se na rodinné kontexty specifických poruch učení. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaký dopad mají specifické poruchy učení u dítěte na fungování rodiny, jak rodina ovlivňuje úspěšnost dítěte a jak se rodina vypořádává s problémy takto postiženého dítěte. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, které se vztahují k danému tématu. Popisuje specifika jednotlivých poruch učení, jejich projevy a důsledky pro dítě a jeho rodinu. Praktická část je věnována výzkumnému šetření, které bylo uskutečněno pomocí polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis examines the topic "Child with specific learning disabilities" (SLD) and is focused on the family contexts of SLD. The aim of the thesis is to determine how SLD influence the family, how the family influence success rate of the child and how the family deals with problems of such disabled child. In the theoretical part are defined basic concepts related to the topic. It describes specific SLD, their tokens, their effect on the child and its family. The practical part is devoted to the research, which was conducted through a semi-structured interview.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, pedagogicko-psychologická poradna, pedagogická diagnostika, diagnóza, prognóza, půdpůrná opatření, individuální vzdělávací plán
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, educational psychological counselling, pedagogical diagnostics, diagnosis, prognosis, supportive measures, individual educational plan
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu "Dítě se specifickými poruchami učení v rodině" a zaměřuje se na rodinné kontexty specifických poruch učení. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaký dopad mají specifické poruchy učení u dítěte na fungování rodiny, jak rodina ovlivňuje úspěšnost dítěte a jak se rodina vypořádává s problémy takto postiženého dítěte. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, které se vztahují k danému tématu. Popisuje specifika jednotlivých poruch učení, jejich projevy a důsledky pro dítě a jeho rodinu. Praktická část je věnována výzkumnému šetření, které bylo uskutečněno pomocí polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis examines the topic "Child with specific learning disabilities" (SLD) and is focused on the family contexts of SLD. The aim of the thesis is to determine how SLD influence the family, how the family influence success rate of the child and how the family deals with problems of such disabled child. In the theoretical part are defined basic concepts related to the topic. It describes specific SLD, their tokens, their effect on the child and its family. The practical part is devoted to the research, which was conducted through a semi-structured interview.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, pedagogicko-psychologická poradna, pedagogická diagnostika, diagnóza, prognóza, půdpůrná opatření, individuální vzdělávací plán
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, educational psychological counselling, pedagogical diagnostics, diagnosis, prognosis, supportive measures, individual educational plan
Zásady pro vypracování
Problematice specifických poruch učení je věnována velká pozornost především ve školním kontextu, méně jsou ale zkoumány SPU v souvislosti s rodinným prostředím. Cílem bakalářské práce je ukázat, jaký má přítomnost SPU u dítěte dopad na fungování rodiny a zejména jak charakteristiky rodiny a její přístup ovlivňují úspěšnost a spokojenost dítěte. V teoretické části budou identifikovány základní oblasti tématu a definovány základní pojmy (SPU a jejich druhy, příčiny a důsledky pro vývoj dítěte; rodina a dítě s handicapem, její funkce v péči o ně). V praktické části bude v souladu s cílem použit výzkumný přístup kvalitativního charakteru, jako základní metoda bude použita případová studie. Šetření by mělo ukázat, jak se rodina vyrovnává s problémy takto postiženého dítěte, jaké volí postupy a strategie pro zvládání problémů, jaký význam připisují členové rodiny přítomnosti SPU u dítěte.
Zásady pro vypracování
Problematice specifických poruch učení je věnována velká pozornost především ve školním kontextu, méně jsou ale zkoumány SPU v souvislosti s rodinným prostředím. Cílem bakalářské práce je ukázat, jaký má přítomnost SPU u dítěte dopad na fungování rodiny a zejména jak charakteristiky rodiny a její přístup ovlivňují úspěšnost a spokojenost dítěte. V teoretické části budou identifikovány základní oblasti tématu a definovány základní pojmy (SPU a jejich druhy, příčiny a důsledky pro vývoj dítěte; rodina a dítě s handicapem, její funkce v péči o ně). V praktické části bude v souladu s cílem použit výzkumný přístup kvalitativního charakteru, jako základní metoda bude použita případová studie. Šetření by mělo ukázat, jak se rodina vyrovnává s problémy takto postiženého dítěte, jaké volí postupy a strategie pro zvládání problémů, jaký význam připisují členové rodiny přítomnosti SPU u dítěte.
Seznam doporučené literatury
Matějček, Z. Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Praha: Nakladatelství H&H, 1995\\
Matějček, Z. Vágnerová, M. a kolektiv. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2006\\
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001\\
Selikowitz, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000\\
Serfontein, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999\\
Vágnerová, M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2007\\
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009
Seznam doporučené literatury
Matějček, Z. Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Praha: Nakladatelství H&H, 1995\\
Matějček, Z. Vágnerová, M. a kolektiv. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2006\\
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001\\
Selikowitz, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000\\
Serfontein, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999\\
Vágnerová, M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2007\\
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009