Nejlepším způsobem, jak v dětech probouzet a podporovat vztah k přírodě, je samotný pobyt venku. Příroda funguje jako vzdělávací prostředí a herna neomezených možností, která přirozeně rozvíjí dětskou tvořivost. Cílem této práce je teoretické seznámení s pojmem tvořivost. Práce se snaží předložit definici tohoto pojmu, zabývá se samotnou podstatou a významem tvořivosti. Konkrétněji představuje tvořivost v předškolním období a vývojové etapy v kontextu tvořivosti a bariéry, které tvořivost ovlivňují. Praktická část této práce nabízí aktivity, které jsou vhodné s dětmi realizovat v přírodě. Činnosti jsou zaměřené přímo i nepřímo na rozvoj dětské tvořivosti.
Anotace v angličtině
The best way how to awake and support the relationship to nature in children is to be outdoors. Nature works as a learning environment and a playroom of limitless possibilities that naturally develop children's creativity. The aim of this work is the theoretical introduction to the concept of creativity. The thesis tries to present a definition of this term, deals with the nature and importance of creativity. More specifically, it represents the creativity in preschool age and developmental stage within the context of creativity and barriers that affect creativity. The practical part offers activities that are suitable for children to realize in nature. Activities are aimed directly and indirectly to the development of children's creativity.
Klíčová slova
tvořivost, příroda, les, dítě, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
creativity, nature, forest, child, kindergarten
Rozsah průvodní práce
101750
Jazyk
CZ
Anotace
Nejlepším způsobem, jak v dětech probouzet a podporovat vztah k přírodě, je samotný pobyt venku. Příroda funguje jako vzdělávací prostředí a herna neomezených možností, která přirozeně rozvíjí dětskou tvořivost. Cílem této práce je teoretické seznámení s pojmem tvořivost. Práce se snaží předložit definici tohoto pojmu, zabývá se samotnou podstatou a významem tvořivosti. Konkrétněji představuje tvořivost v předškolním období a vývojové etapy v kontextu tvořivosti a bariéry, které tvořivost ovlivňují. Praktická část této práce nabízí aktivity, které jsou vhodné s dětmi realizovat v přírodě. Činnosti jsou zaměřené přímo i nepřímo na rozvoj dětské tvořivosti.
Anotace v angličtině
The best way how to awake and support the relationship to nature in children is to be outdoors. Nature works as a learning environment and a playroom of limitless possibilities that naturally develop children's creativity. The aim of this work is the theoretical introduction to the concept of creativity. The thesis tries to present a definition of this term, deals with the nature and importance of creativity. More specifically, it represents the creativity in preschool age and developmental stage within the context of creativity and barriers that affect creativity. The practical part offers activities that are suitable for children to realize in nature. Activities are aimed directly and indirectly to the development of children's creativity.
Klíčová slova
tvořivost, příroda, les, dítě, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
creativity, nature, forest, child, kindergarten
Zásady pro vypracování
Studentka zpracuje formou literární rešerše pojem tvořivost s důrazem na tvořivost v předškolním období, význam tvořivosti pro dítě a její vývojová stádia, bariéry tvořivosti - v kontextu environmentální výchovy.\\
Studentka vytvoří soubor aktivit, které budou rozvíjet dětskou tvořivost, zároveň ale také budou utvářet a ukotvovat vztah dětí k přírodě. Vše bude realizovat přímo s dětmi v lesní mateřské škole a zaznamená zpětnou vazbu na aktivity.
Zásady pro vypracování
Studentka zpracuje formou literární rešerše pojem tvořivost s důrazem na tvořivost v předškolním období, význam tvořivosti pro dítě a její vývojová stádia, bariéry tvořivosti - v kontextu environmentální výchovy.\\
Studentka vytvoří soubor aktivit, které budou rozvíjet dětskou tvořivost, zároveň ale také budou utvářet a ukotvovat vztah dětí k přírodě. Vše bude realizovat přímo s dětmi v lesní mateřské škole a zaznamená zpětnou vazbu na aktivity.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, E.: Kapitoly z psychologie tvořivosti I. SPN,Praha 1986.\\
BAKALÁŘ, E.: Kapitoly z psychologie tvořivosti II. SPN,Praha 1986.\\
BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Portál. Praha, 1995.\\
FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ, E.: Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha Portál 2007.\\
HLAVSA, J.: Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. SPN, Praha 1981.\\
KÖNIGOVÁ, M. Tvořivost. Techniky a cvičení. Praha: Grada, 2007.\\
LINHART J.: O podstatě tvořivosti.SPN, Praha 1979.\\
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J.: Tvořivé vyučování. Grada, Praha 2003.\\
MAŇÁK, J.: Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Masarykova univerzita v Brně 1998.\\
POKORNÝ, J.: Myslet kreativně. Akademické nakladatelství Cerm, Brno 2004.\\
PETROVÁ, A.: Tvořivost v teorii a praxi. Praha, Vodnář 1999.\\
PORTMANNOVÁ, R.: Hry pro tvořivé myšlení. Praha, Portál 2004.\\
SLAVÍKOVÁ, V., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej. Portál. Praha, 2007.\\
SMUTNÁ, I. Nápady pro tvořivé děti. Praha: Portál, 2009.\\
TUREK, I.: Škola a tvořivost. Metodické centrum v Bratislavě, 1995.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, E.: Kapitoly z psychologie tvořivosti I. SPN,Praha 1986.\\
BAKALÁŘ, E.: Kapitoly z psychologie tvořivosti II. SPN,Praha 1986.\\
BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Portál. Praha, 1995.\\
FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ, E.: Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha Portál 2007.\\
HLAVSA, J.: Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. SPN, Praha 1981.\\
KÖNIGOVÁ, M. Tvořivost. Techniky a cvičení. Praha: Grada, 2007.\\
LINHART J.: O podstatě tvořivosti.SPN, Praha 1979.\\
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J.: Tvořivé vyučování. Grada, Praha 2003.\\
MAŇÁK, J.: Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Masarykova univerzita v Brně 1998.\\
POKORNÝ, J.: Myslet kreativně. Akademické nakladatelství Cerm, Brno 2004.\\
PETROVÁ, A.: Tvořivost v teorii a praxi. Praha, Vodnář 1999.\\
PORTMANNOVÁ, R.: Hry pro tvořivé myšlení. Praha, Portál 2004.\\
SLAVÍKOVÁ, V., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej. Portál. Praha, 2007.\\
SMUTNÁ, I. Nápady pro tvořivé děti. Praha: Portál, 2009.\\
TUREK, I.: Škola a tvořivost. Metodické centrum v Bratislavě, 1995.