Bakalářská práce se zabývá tématem výchovy dítěte v neúplné rodině. Teoretická část se zabývá rodinou a jejími dnešními problémy a dále konkrétně rodinou neúplnou a výchovou dítěte v takové rodině. Zaměřuje se na to, jaká úskalí výchova v neúplné rodině přináší a jaký to má dopad na dítě. Konkrétním cílem praktické části práce je zjistit a porovnat dosažený stupeň vzdělání, vzdělávací a profesní aspirace a profesní uplatnění jedinců pocházejících z úplných a neúplných rodin, případně také zjistit, zda v neúplné rodině může být osamělý rodič vzorem pro profesní uplatnění svého dítěte. Výzkumné šetření obsažené v praktické části bylo provedeno v souladu s cílem pomocí smíšeného výzkumného přístupu. V kvalitativní části šetření byla využita metoda dotazování v podobě polostrukturovaného rozhovoru a v kvantitativní části metoda dotazování v podobě dotazníku. Byly zjištěny rozdíly ve vzdělávacích a profesních aspiracích či u dosaženého stupně vzdělání u jedinců z úplné a neúplné rodiny. Vliv rodiče na profesní uplatnění jedince není jednoznačný.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concerns a topic of bringing up children in single-parent families. Theoretical part is firstly about family in general and contemporary problems connected with family. Then it is focused on single-parent family and difficulties of children upbringing in this kind of family and their impact on a child. The main goal of a practical part of this thesis is to find out and compare achieved level of education, educational and professional aspirations and professional employment of individuals originating from complete and single-parent families. The other goal is to find out whether a parent in a single-parent family could be a paragon for professional employment of his/her child. The research survey contained in the practical part used mixed research approach in compliance with the goal. A method of questioning by a half-structured dialogue was used in a qualitative survey part, and a method of questioning by a questionnaire was used in a quantitative survey part. The differences between individuals originating from complete or single-parent family were found in educational and professional aspirations and in achieved level of education. Influence of parent on professional employment is ambiguous.
family, single-parent family, upbringing, single mother, single father, aspiration, employment
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem výchovy dítěte v neúplné rodině. Teoretická část se zabývá rodinou a jejími dnešními problémy a dále konkrétně rodinou neúplnou a výchovou dítěte v takové rodině. Zaměřuje se na to, jaká úskalí výchova v neúplné rodině přináší a jaký to má dopad na dítě. Konkrétním cílem praktické části práce je zjistit a porovnat dosažený stupeň vzdělání, vzdělávací a profesní aspirace a profesní uplatnění jedinců pocházejících z úplných a neúplných rodin, případně také zjistit, zda v neúplné rodině může být osamělý rodič vzorem pro profesní uplatnění svého dítěte. Výzkumné šetření obsažené v praktické části bylo provedeno v souladu s cílem pomocí smíšeného výzkumného přístupu. V kvalitativní části šetření byla využita metoda dotazování v podobě polostrukturovaného rozhovoru a v kvantitativní části metoda dotazování v podobě dotazníku. Byly zjištěny rozdíly ve vzdělávacích a profesních aspiracích či u dosaženého stupně vzdělání u jedinců z úplné a neúplné rodiny. Vliv rodiče na profesní uplatnění jedince není jednoznačný.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concerns a topic of bringing up children in single-parent families. Theoretical part is firstly about family in general and contemporary problems connected with family. Then it is focused on single-parent family and difficulties of children upbringing in this kind of family and their impact on a child. The main goal of a practical part of this thesis is to find out and compare achieved level of education, educational and professional aspirations and professional employment of individuals originating from complete and single-parent families. The other goal is to find out whether a parent in a single-parent family could be a paragon for professional employment of his/her child. The research survey contained in the practical part used mixed research approach in compliance with the goal. A method of questioning by a half-structured dialogue was used in a qualitative survey part, and a method of questioning by a questionnaire was used in a quantitative survey part. The differences between individuals originating from complete or single-parent family were found in educational and professional aspirations and in achieved level of education. Influence of parent on professional employment is ambiguous.
family, single-parent family, upbringing, single mother, single father, aspiration, employment
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat specifiky výchovy v rodině, kde chybí jeden z rodičů. Cílem práce bude popsat a hlouběji prozkoumat, s jakými problémy a potížemi při výchově dětí se setkávají neúplné rodiny, do jaké míry takováto rodinná struktura ovlivňuje styl rodičovské péče. V teoretické části budou identifikovány a popsány základní oblasti problematiky a definovány potřebné pojmy (rodina, její funkce a typy, rizika neúplné rodiny výchova, výchovný styl ). V praktické části práce bude volen v souladu s cíli smíšený výzkumný přístup. Jako hlavní metoda bude použito dotazování, které bude mít jednak podobu polostrukturovaného rozhovoru se členy vybraných rodin a dále bude využit dotazník, který bude zaměřen na identifikaci výchovného stylu v neúplných rodinách.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat specifiky výchovy v rodině, kde chybí jeden z rodičů. Cílem práce bude popsat a hlouběji prozkoumat, s jakými problémy a potížemi při výchově dětí se setkávají neúplné rodiny, do jaké míry takováto rodinná struktura ovlivňuje styl rodičovské péče. V teoretické části budou identifikovány a popsány základní oblasti problematiky a definovány potřebné pojmy (rodina, její funkce a typy, rizika neúplné rodiny výchova, výchovný styl ). V praktické části práce bude volen v souladu s cíli smíšený výzkumný přístup. Jako hlavní metoda bude použito dotazování, které bude mít jednak podobu polostrukturovaného rozhovoru se členy vybraných rodin a dále bude využit dotazník, který bude zaměřen na identifikaci výchovného stylu v neúplných rodinách.
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha: Portál, 2000\\
DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986\\
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy, Praha: Grada, 2006\\
LANGMEIER, J., KŘEJČÍŘOVÁ D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006\\
LANGMEIER, J.,MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1989\\
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994\\
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003\\
MLČÁK, Z. Dysfunkční rodina. Ostrava: Schola-Forum, 1996\\
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha: Portál, 2000\\
DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986\\
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy, Praha: Grada, 2006\\
LANGMEIER, J., KŘEJČÍŘOVÁ D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006\\
LANGMEIER, J.,MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1989\\
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994\\
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003\\
MLČÁK, Z. Dysfunkční rodina. Ostrava: Schola-Forum, 1996\\
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001