Bakalářská práce je zaměřena na kresbu dětí mladšího školního věku. Jsou porovnávány kresby dětí z běžných tříd základní školy s kresbami dětí ze tříd pro nadané. Práce je dělena na dva oddíly, teoretickou a empirickou část.
Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly. První pojednává o vývojovém období mladšího školního věku. Zmiňuje vývoj osobnosti a sebepojetí dítěte. Zaměřuje se také na kognitivní, emoční a sociální vývoj v tomto období. Ve druhé kapitole je popisována dětská kresba s důrazem na její ontogenezi. Poslední část se zabývá talentem a charakteristikou nadaných dětí.
V praktické části jsou porovnávány kresby autoportrétu a vysněného domu obou skupin. Cílem je nalézt a popsat rozdíly v těchto výtvarných projevech. Jsou analyzovány kresby 28 dětí z běžných tříd základní školy a stejný počet kreseb dětí nadaných ve věku 9 11 let. Výsledky jsou získány na základě pozorování kresby a vyhodnocování předem stanovených kritérií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on younger age school children´s drawings. Drawings made by children in common elementary classes and classes for talented children are compared. The work is divided into two sections: theoretical and practical.
The theoretical part includes three main chapters. The first deals with the development stage of younger age school children. It mentions personal development and self-perception. It also focuses on the cognitive, emotional, and social development in this period. In the second chapter, a particular child's drawing is described with emphasis on ontogeny. The last chapter is focused on talent and characteristic of gifted children
In the practical part the children were asked to draw a self-portrait and a portrait of their dream house. It pursues a goal to find and describe the differences in children's artistic expressions. For this purpose, 28 drawings made by children from common classes of elementary school and a same number of drawings by gifted children aged 9 - 11 years are analyzed. Results are obtained on the basis of drawing observation and in advanced specified criteria.
Klíčová slova
Dětská kresba, ontogeneze kresby, mladší školní věk, nadání, nadané děti
Klíčová slova v angličtině
Child's drawing, drawings development, younger school age, talent, gifted children
Rozsah průvodní práce
61 s. (106 166 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na kresbu dětí mladšího školního věku. Jsou porovnávány kresby dětí z běžných tříd základní školy s kresbami dětí ze tříd pro nadané. Práce je dělena na dva oddíly, teoretickou a empirickou část.
Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly. První pojednává o vývojovém období mladšího školního věku. Zmiňuje vývoj osobnosti a sebepojetí dítěte. Zaměřuje se také na kognitivní, emoční a sociální vývoj v tomto období. Ve druhé kapitole je popisována dětská kresba s důrazem na její ontogenezi. Poslední část se zabývá talentem a charakteristikou nadaných dětí.
V praktické části jsou porovnávány kresby autoportrétu a vysněného domu obou skupin. Cílem je nalézt a popsat rozdíly v těchto výtvarných projevech. Jsou analyzovány kresby 28 dětí z běžných tříd základní školy a stejný počet kreseb dětí nadaných ve věku 9 11 let. Výsledky jsou získány na základě pozorování kresby a vyhodnocování předem stanovených kritérií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on younger age school children´s drawings. Drawings made by children in common elementary classes and classes for talented children are compared. The work is divided into two sections: theoretical and practical.
The theoretical part includes three main chapters. The first deals with the development stage of younger age school children. It mentions personal development and self-perception. It also focuses on the cognitive, emotional, and social development in this period. In the second chapter, a particular child's drawing is described with emphasis on ontogeny. The last chapter is focused on talent and characteristic of gifted children
In the practical part the children were asked to draw a self-portrait and a portrait of their dream house. It pursues a goal to find and describe the differences in children's artistic expressions. For this purpose, 28 drawings made by children from common classes of elementary school and a same number of drawings by gifted children aged 9 - 11 years are analyzed. Results are obtained on the basis of drawing observation and in advanced specified criteria.
Klíčová slova
Dětská kresba, ontogeneze kresby, mladší školní věk, nadání, nadané děti
Klíčová slova v angličtině
Child's drawing, drawings development, younger school age, talent, gifted children
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na kresbu dětí mladšího školního věku. V teoretické části bude popsáno vývojové období mladšího školního věku s důrazem na specifické charakteristiky dětí nadaných. Dále bude zmíněna dětská kresba a její ontogeneze. Praktická část práce bude porovnávat výtvarný projev dětí z běžných tříd základní školy a tříd pro nadané děti.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na kresbu dětí mladšího školního věku. V teoretické části bude popsáno vývojové období mladšího školního věku s důrazem na specifické charakteristiky dětí nadaných. Dále bude zmíněna dětská kresba a její ontogeneze. Praktická část práce bude porovnávat výtvarný projev dětí z běžných tříd základní školy a tříd pro nadané děti.
Seznam doporučené literatury
COGNET G., Dětská kresba jako diagnostický nástroj, Portál 2013.\\
DAVIDO R., Kresba jako nástroj poznání dítěte, Portál, 2008.\\
DOČKAL V., Zaměřeno na talenty, Nakladatelství Lidové noviny, 2005.\\
LANGMEIER J., KREJČÍŘOVÁ D, Vývojová psychologie, Grada, 1998.\\
LAZNIBATOVÁ J., Nadané dieta, Bratislava, 2001.\\
LHOTOVÁ M. a kol., Arteterapie ve speciálním vzdělávání, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2013.\\
UŽDIL, J., Čáry, klikyháky, paňáci a auta, SPN, 1980.\\
VÁGNEROVÁ M., Vývojová psychologie, Dětství, dospělost, stáří, Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
COGNET G., Dětská kresba jako diagnostický nástroj, Portál 2013.\\
DAVIDO R., Kresba jako nástroj poznání dítěte, Portál, 2008.\\
DOČKAL V., Zaměřeno na talenty, Nakladatelství Lidové noviny, 2005.\\
LANGMEIER J., KREJČÍŘOVÁ D, Vývojová psychologie, Grada, 1998.\\
LAZNIBATOVÁ J., Nadané dieta, Bratislava, 2001.\\
LHOTOVÁ M. a kol., Arteterapie ve speciálním vzdělávání, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2013.\\
UŽDIL, J., Čáry, klikyháky, paňáci a auta, SPN, 1980.\\
VÁGNEROVÁ M., Vývojová psychologie, Dětství, dospělost, stáří, Portál, 2000.