Diplomová práce s názvem Keramický oltářní obraz obsahuje jak část praktickou, tak část teoretickou. V teoretické práci se zabývám historií a koncepcí kostela, do které bude oltářní obraz adjustován. Dále zmiňuji všechny náležitosti týkající se postavy sv. Prokopa, tedy život, studia, vzdělání, zázraky, kterými se sv. Prokop dostal do povědomí veřejnosti, popisuji zde Dalejskou jeskyni u Prahy, v níž světec přebýval, zmiňuji se o dochova-ných památkách a také se zde zabývám osudem ostatků sv. Prokopa. Objasňuji moti-vační zdroje, ikonografii světce a popisuji technologický postup práce. Do praktické části přikládám návrhy oltářního obrazu od těch nejpůvodnějších a fotografie zhotovené v průběhu tvorby. Nejprve samostatně řeším zoomorfní postavu čerta, v němž hledám ten správný expresivní výraz a zpodobení zla. Dále studuji anato-micky postavu světce a hledám pohyb, ve kterém ho zachytit tak, aby celá scéna působi-la dynamicky a byla plná napětí. Nakonec navrhuji celou kompozici, která má diago-nální charakter a zhotovuji reliéf z kameniny, který je realizován jako soubor glazova-ných kachlů adjustovaných na dřevěné desce ve velikosti adekvátní původnímu oltář-nímu obrazu. Poslední část obsahuje fotomontáž umístění v sakrálním prostoru.
Anotace v angličtině
The dissertation contains both practical and theoretical part. I deal with history and conception of the church in which the altarpiece will be adjusted in theoretical part. Furthermore, I allude to all proprieties that are associated with person of Saint Prokop - his life, studies, education and miracles which got him to awareness of the public. I describe the Dalej cave near Prague where he lived in, I make reference to extanted re-lics and I am also engaged in a fate of St. Prokop’s remains. I am showing up the moti-vation resources, iconography of the Saint and I am describing the technologic procedu-re of work. I attach the most original proposals of altarpiece to the practical part and also the photographs produced during altarpiece creation. First of all I am separately solving zoomorphic character of devil in which I am searching the right expression and repre-sentation of evil. Next I am studying anatomically the statue of the Saint and I am trying to find a move in which I want to capture him to get the dynamic and thrilling scene. Finally I propose the disposition which has a diagonal character. I am making the potte-ry relief that is realized as a set of glazed tiles adjusted on wooden plate in the same size as the original altarpiece was. The last part of dissertaion contains the photomontage of positioning in the sacral space of the church.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
42 s., 14 s obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Keramický oltářní obraz obsahuje jak část praktickou, tak část teoretickou. V teoretické práci se zabývám historií a koncepcí kostela, do které bude oltářní obraz adjustován. Dále zmiňuji všechny náležitosti týkající se postavy sv. Prokopa, tedy život, studia, vzdělání, zázraky, kterými se sv. Prokop dostal do povědomí veřejnosti, popisuji zde Dalejskou jeskyni u Prahy, v níž světec přebýval, zmiňuji se o dochova-ných památkách a také se zde zabývám osudem ostatků sv. Prokopa. Objasňuji moti-vační zdroje, ikonografii světce a popisuji technologický postup práce. Do praktické části přikládám návrhy oltářního obrazu od těch nejpůvodnějších a fotografie zhotovené v průběhu tvorby. Nejprve samostatně řeším zoomorfní postavu čerta, v němž hledám ten správný expresivní výraz a zpodobení zla. Dále studuji anato-micky postavu světce a hledám pohyb, ve kterém ho zachytit tak, aby celá scéna působi-la dynamicky a byla plná napětí. Nakonec navrhuji celou kompozici, která má diago-nální charakter a zhotovuji reliéf z kameniny, který je realizován jako soubor glazova-ných kachlů adjustovaných na dřevěné desce ve velikosti adekvátní původnímu oltář-nímu obrazu. Poslední část obsahuje fotomontáž umístění v sakrálním prostoru.
Anotace v angličtině
The dissertation contains both practical and theoretical part. I deal with history and conception of the church in which the altarpiece will be adjusted in theoretical part. Furthermore, I allude to all proprieties that are associated with person of Saint Prokop - his life, studies, education and miracles which got him to awareness of the public. I describe the Dalej cave near Prague where he lived in, I make reference to extanted re-lics and I am also engaged in a fate of St. Prokop’s remains. I am showing up the moti-vation resources, iconography of the Saint and I am describing the technologic procedu-re of work. I attach the most original proposals of altarpiece to the practical part and also the photographs produced during altarpiece creation. First of all I am separately solving zoomorphic character of devil in which I am searching the right expression and repre-sentation of evil. Next I am studying anatomically the statue of the Saint and I am trying to find a move in which I want to capture him to get the dynamic and thrilling scene. Finally I propose the disposition which has a diagonal character. I am making the potte-ry relief that is realized as a set of glazed tiles adjusted on wooden plate in the same size as the original altarpiece was. The last part of dissertaion contains the photomontage of positioning in the sacral space of the church.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomantka navrhne a vytvoří keramický oltářní obraz určený pro kostel Svatého Prokopa v Příbrami Březových Horách.\\
Diplomantka bude do daného konkrétního prostoru komponovat figuru s liturgickými atributy a přírodními prvky.\\
Formou provedení bude plastická kresba reliefu s barevnými glazurami. Obraz bude realizován jako soubor glazovaných kachlů adjustovaných na kovovém skeletu. Diplomantka předloží definitivní keramický obraz, kresebný návrh studie, fotomontáž umístění v sakrálním prostoru.\\
V teoretické části diplomové práce diplomantka objasní motivační zdroje, historii stavby, realizace, ikonografii zvoleného světce a příklady obdobných řešení v dějinách umění.
Zásady pro vypracování
Diplomantka navrhne a vytvoří keramický oltářní obraz určený pro kostel Svatého Prokopa v Příbrami Březových Horách.\\
Diplomantka bude do daného konkrétního prostoru komponovat figuru s liturgickými atributy a přírodními prvky.\\
Formou provedení bude plastická kresba reliefu s barevnými glazurami. Obraz bude realizován jako soubor glazovaných kachlů adjustovaných na kovovém skeletu. Diplomantka předloží definitivní keramický obraz, kresebný návrh studie, fotomontáž umístění v sakrálním prostoru.\\
V teoretické části diplomové práce diplomantka objasní motivační zdroje, historii stavby, realizace, ikonografii zvoleného světce a příklady obdobných řešení v dějinách umění.
Seznam doporučené literatury
Dle vlastního výběru, který bude případně doplněn o bibliografii konzultovanou s vedoucím diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Dle vlastního výběru, který bude případně doplněn o bibliografii konzultovanou s vedoucím diplomové práce.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM, 18 kresebných návrhů, 20 fotografií
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty
Převzato z knihovny
-
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka zodpověděla dotazy týkající se:
- architektury interiéru kostela, do kterého je artefakt určen
- materiálu podkaldu
- formátu a případného orámování podkladové desky
- traktace glazované desky