Cílem teorie hromadné obsluhy bývá popis fungování daného systému
hromadné obsluhy a nalezení takového počtu obsluhujících linek,
při jejichž zapojení by nedocházelo k vytváření front nebo dokonce opouštění
systému (odchod zákazníka). Teorie hromadné obsluhy jsou velmi užitečné z hlediska nalezení efektivního způsobu řízení systému hromadné obsluhy. Příliš velké množství obsluhových zařízení by vedlo nadměrným nákladům a naopak příliš
malé množství zařízení zase k nespokojenosti zákazníků.
A právě na aplikaci teorie hromadné obsluhy je zaměřena tato diplomová práce. Cílem je na základě údajů získaných od společnosti provozující sítě
hypermarketů, supermarketů a obchodních domů, optimalizovat počet pokladen
na prodejně a zefektivnit tak řízení systému hromadné obsluhy prodejny.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis was to understand Queueing Theory and use it
for analysis of queueing system of hypermarket company PZV.
Theoretical part is consists of basic iformations which is necessary to know for application of queueing theory. First chapter is about random variables, random event, random proces, stochastic and Poisson processes and Markov chains. Then was possible to describe queueing theory basic characteristics, parameters, analy-sis, classification and basic models.
In the practical part was from the beginning analyze development of custo-mers going through cashier zone. On the base of analysis were customers divided into 4 groups. For these groups were counted characteristics and parameters, next was analyzed the system, but because data were too inaccurate, it was necessary to use different values for the groups and to count analysis for these values. The last step was to find number of cashiers to make system optimal. The result, it was 4 ca-shiers, was unfortunately not accurate. For better results it would be necessary to have more detail data.
Klíčová slova
Náhoda, teorie hromadné obsluhy, analýza
Klíčová slova v angličtině
Queueing Theory, queueing systems, random event, analysis
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem teorie hromadné obsluhy bývá popis fungování daného systému
hromadné obsluhy a nalezení takového počtu obsluhujících linek,
při jejichž zapojení by nedocházelo k vytváření front nebo dokonce opouštění
systému (odchod zákazníka). Teorie hromadné obsluhy jsou velmi užitečné z hlediska nalezení efektivního způsobu řízení systému hromadné obsluhy. Příliš velké množství obsluhových zařízení by vedlo nadměrným nákladům a naopak příliš
malé množství zařízení zase k nespokojenosti zákazníků.
A právě na aplikaci teorie hromadné obsluhy je zaměřena tato diplomová práce. Cílem je na základě údajů získaných od společnosti provozující sítě
hypermarketů, supermarketů a obchodních domů, optimalizovat počet pokladen
na prodejně a zefektivnit tak řízení systému hromadné obsluhy prodejny.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis was to understand Queueing Theory and use it
for analysis of queueing system of hypermarket company PZV.
Theoretical part is consists of basic iformations which is necessary to know for application of queueing theory. First chapter is about random variables, random event, random proces, stochastic and Poisson processes and Markov chains. Then was possible to describe queueing theory basic characteristics, parameters, analy-sis, classification and basic models.
In the practical part was from the beginning analyze development of custo-mers going through cashier zone. On the base of analysis were customers divided into 4 groups. For these groups were counted characteristics and parameters, next was analyzed the system, but because data were too inaccurate, it was necessary to use different values for the groups and to count analysis for these values. The last step was to find number of cashiers to make system optimal. The result, it was 4 ca-shiers, was unfortunately not accurate. For better results it would be necessary to have more detail data.
Klíčová slova
Náhoda, teorie hromadné obsluhy, analýza
Klíčová slova v angličtině
Queueing Theory, queueing systems, random event, analysis
Zásady pro vypracování
Cílem práce je, aby student aplikoval některý z modelů teorie front na reálný problém (optimalizace objednání návštěv, optimální počet rezervovaných parkovacích míst, počet pokladen apod.). Úkolem studenta bude seznámit se detailně s vybraným reálným problémem, na který lze aplikovat některou z metod hromadné obsluhy. Dále nastudovat si teorii hromadné obsluhy s důrazem na aplikaci. Poté aplikovat vhodný model na praktický problém a najít optimální řešení. Závěrem student vyhodnotí přínos optimalizace.
Metodický postup:
Student si zvolí praktický problém, který lze optimalizovat s využitím teorie hromadné obsluhy a zajistí si potřebná data.
Student se seznámí s teorií hromadné obsluhy s důrazem na praktickou aplikaci.
Zvolený problém analyzuje a s využitím teorie hromadné obsluhy nalezne optimální plán.
Závěrem student vyhodnotí přínos své optimalizace.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je, aby student aplikoval některý z modelů teorie front na reálný problém (optimalizace objednání návštěv, optimální počet rezervovaných parkovacích míst, počet pokladen apod.). Úkolem studenta bude seznámit se detailně s vybraným reálným problémem, na který lze aplikovat některou z metod hromadné obsluhy. Dále nastudovat si teorii hromadné obsluhy s důrazem na aplikaci. Poté aplikovat vhodný model na praktický problém a najít optimální řešení. Závěrem student vyhodnotí přínos optimalizace.
Metodický postup:
Student si zvolí praktický problém, který lze optimalizovat s využitím teorie hromadné obsluhy a zajistí si potřebná data.
Student se seznámí s teorií hromadné obsluhy s důrazem na praktickou aplikaci.
Zvolený problém analyzuje a s využitím teorie hromadné obsluhy nalezne optimální plán.
Závěrem student vyhodnotí přínos své optimalizace.
Seznam doporučené literatury
Hillier, F. S., & Lieberman, G. J. (2015). Introduction to operations research. (10th ed.) New York: McGraw-Hill.
Lukáš, L. (2009). Pravděpodobnostní modely v managementu: Markovovy řetězce a systémy hromadné obsluhy. Praha: Academia.
Prášková, Z., & Lachout, P. (2012). Základy náhodných procesů I. Praha: Matfyzpress.
Prášková, Z. (2007). Základy náhodných procesů II. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Hillier, F. S., & Lieberman, G. J. (2015). Introduction to operations research. (10th ed.) New York: McGraw-Hill.
Lukáš, L. (2009). Pravděpodobnostní modely v managementu: Markovovy řetězce a systémy hromadné obsluhy. Praha: Academia.
Prášková, Z., & Lachout, P. (2012). Základy náhodných procesů I. Praha: Matfyzpress.
Prášková, Z. (2007). Základy náhodných procesů II. Praha: Karolinum.