Práce se zabývá nedostatky v mluveném projevu u mladších žáků. Je rozdělena na dvě základní části, teoretickou a praktickou.
V teoretické části je pojednáno nejen o řečové komunikaci, ale také o problematice logopedické péče v České republice. Následuje jednotný přehled českých hlásek a stručná charakteristika mluvních orgánů, které se podílejí na vytváření podmínek, v nichž může zaznít zvuková podoba řeči. Nedílnou součástí je i kapitola o komplexním rozvoji řeči u člověka. Těžiště prvního tematického celku tvoří nejčastější výslovnostní vady a způsoby jejich odstraňování nejen u intaktní společnosti, ale i postižených jedinců. Zvolili jsme taková postižení, která jsou frekventovaná a věnuje se jim i odborná literatura.
Praktická část se z velké části opírá o teoretické poznatky popsané v předešlých kapitolách. První samostatný celek tvoří záznam verbální řeči afatiků se zaměřením na některé jazykové zvláštnosti. Poté následuje výzkum zaměřený na vady výslovnosti u žáků/žákyň na základních a středních školách, který je zpracován v grafické podobě. Závěrečné kapitoly jsou věnovány porovnávání artikulačních potíží u zdravých a zdravotně postižených dětí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the speech defects of up to 12-year-old school children. It has two parts: theoretical and practical.
The theoretical part is on speech communication in general as well as on speech therapy practiced in the Czech Republic.
Then follows the standardized list of the Czech phones and brief characteristics of the vocal organs which participate in creating the conditions that allow the sound form of speech.
A chapter on the complex development of human being speech is part and parcel of this part. It focuses mainly on the most frequent pronunciation defects and the ways of curing both intact population and differently abled individuals. Frequent defects and those analyzed in specialized literature are presented in this thesis.
The practical part is mostly based on the theoretical data described in the previous chapters.
A record of verbal speech of the children living with aphasia completed with some language peculiarities form the first chapter.
The next part is the research in graphic form in which particular attention is paid to
pronunciation defects with pupils at basic and secondary schools.
The concluding chapters compare articulation difficulties of healthy and differently abled children.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá nedostatky v mluveném projevu u mladších žáků. Je rozdělena na dvě základní části, teoretickou a praktickou.
V teoretické části je pojednáno nejen o řečové komunikaci, ale také o problematice logopedické péče v České republice. Následuje jednotný přehled českých hlásek a stručná charakteristika mluvních orgánů, které se podílejí na vytváření podmínek, v nichž může zaznít zvuková podoba řeči. Nedílnou součástí je i kapitola o komplexním rozvoji řeči u člověka. Těžiště prvního tematického celku tvoří nejčastější výslovnostní vady a způsoby jejich odstraňování nejen u intaktní společnosti, ale i postižených jedinců. Zvolili jsme taková postižení, která jsou frekventovaná a věnuje se jim i odborná literatura.
Praktická část se z velké části opírá o teoretické poznatky popsané v předešlých kapitolách. První samostatný celek tvoří záznam verbální řeči afatiků se zaměřením na některé jazykové zvláštnosti. Poté následuje výzkum zaměřený na vady výslovnosti u žáků/žákyň na základních a středních školách, který je zpracován v grafické podobě. Závěrečné kapitoly jsou věnovány porovnávání artikulačních potíží u zdravých a zdravotně postižených dětí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the speech defects of up to 12-year-old school children. It has two parts: theoretical and practical.
The theoretical part is on speech communication in general as well as on speech therapy practiced in the Czech Republic.
Then follows the standardized list of the Czech phones and brief characteristics of the vocal organs which participate in creating the conditions that allow the sound form of speech.
A chapter on the complex development of human being speech is part and parcel of this part. It focuses mainly on the most frequent pronunciation defects and the ways of curing both intact population and differently abled individuals. Frequent defects and those analyzed in specialized literature are presented in this thesis.
The practical part is mostly based on the theoretical data described in the previous chapters.
A record of verbal speech of the children living with aphasia completed with some language peculiarities form the first chapter.
The next part is the research in graphic form in which particular attention is paid to
pronunciation defects with pupils at basic and secondary schools.
The concluding chapters compare articulation difficulties of healthy and differently abled children.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Práce bude vycházet z pečlivého prostudování odborné literatury z oblasti fonetiky, fonologie a logopedie se zaměřením na řečové vady dětí mladšího školního věku. Vady řeči mohou negativně ovlivňovat výuku čtení (při těžších poruchách artikulace) a psaní, dále i výuku pravopisu.
Na základě teoretických poznatků bude diplomantka sledovat skupinu žáků s různými typy řečových vad. Je proto nezbytné navázat dlouhodobý kontakt s logopedickým pracovištěm v místě bydliště a vybranou skupinu žáků pravidelně sledovat. Diplomantka se zaměří na nejfrekventovanější řečové vady a bude sledovat postupy při jejich odstraňování a úspěšnost zvolených metod. Bude-li to možné, zaměří se na důvody, proč se ještě u žáků školního věku vady řeči a vady výslovnosti vůbec vyskytují a nakolik ovlivňují školní prospěch sledované skupiny. Vyhledání odborné literatury z oboru logopedie je součástí diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Práce bude vycházet z pečlivého prostudování odborné literatury z oblasti fonetiky, fonologie a logopedie se zaměřením na řečové vady dětí mladšího školního věku. Vady řeči mohou negativně ovlivňovat výuku čtení (při těžších poruchách artikulace) a psaní, dále i výuku pravopisu.
Na základě teoretických poznatků bude diplomantka sledovat skupinu žáků s různými typy řečových vad. Je proto nezbytné navázat dlouhodobý kontakt s logopedickým pracovištěm v místě bydliště a vybranou skupinu žáků pravidelně sledovat. Diplomantka se zaměří na nejfrekventovanější řečové vady a bude sledovat postupy při jejich odstraňování a úspěšnost zvolených metod. Bude-li to možné, zaměří se na důvody, proč se ještě u žáků školního věku vady řeči a vady výslovnosti vůbec vyskytují a nakolik ovlivňují školní prospěch sledované skupiny. Vyhledání odborné literatury z oboru logopedie je součástí diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
kol. Fonetika. Fonologie. In: Mluvnice češtiny. Praha, Academia 1986.
kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha, NLN 1996
Časopisy Slovo a slovesnost a Naše řeč
Seznam doporučené literatury
kol. Fonetika. Fonologie. In: Mluvnice češtiny. Praha, Academia 1986.
kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha, NLN 1996
Časopisy Slovo a slovesnost a Naše řeč
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
-
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila práci a odpověděla na otázky kladené komisí.