Diplomová práce na téma Infozábava v současné žurnalistice se věnuje mapování výskytu zcela nového jevu. Je jím pronikání, lépe řečeno narůstání, podílu zábavy v současných žurnalistických textech. Zábavná funkce byla typická pro určité žurnalistické útvary již dříve, ale v současnosti zasahuje stále častěji i do takových textů, pro něž byla typická spíše serióznost a objektivita. Souvisí to především s celkovou proměnou světové společnosti, ale také s politickým a ekonomickým systémem v České republice. Princip tržního hospodářství přiměl seriózní tisk k proměně; ten by jinak nebyl schopen konkurovat levnějšímu, barevnějšímu a pro mnohé hlavně zábavnějšímu tisku bulvárnímu.
Práce není členěna na část teoretickou a praktickou, nýbrž praktická část s příklady následuje vždy bezprostředně po teoretickém výkladu. K vlastnímu členění je využito kapitol. V úvodu je vysvětlen způsob použití některých termínů (žurnalistika, humor) a také je zde několik poznámek k dějinám žurnalistiky. Podstatnou část práce tvoří kapitoly (Humor v komentářích, Využití obrazných pojmenování v žurnalistice, Titulek a jeho funkce v současné žurnalistice aj.), v nichž jsou rozebírány konkrétní příklady využití komiky v žurnalistice.
Jazykový materiál byl čerpán z deníku Právo z let 2005 - 2007.
Anotace v angličtině
The final thesis “Infotainment in Contemporary Journalistics“ is focused on the mapping of the occurrence of a brand-new feature. It is the penetrating, or better to say the growing of the portion of entertainment in contemporary journalistic texts. The entertaining function used to be characteristic for certain journalistic texts in the past, but at present it often interferes in those texts for which seriousness and fair-mindedness were typical. This feature is not only connected with total change of the world´s society, but it also has connection with political and economical system of the Czech Republic. The principle of market economy made the serious press change - it would not be able to compete with cheaper, more coloured, and for some people much more entertaining tabloid press.
The thesis is not divided into the theoretical and practical part. The theoretical explanation is immediately followed by the practical part with examples and chapters are used for the actual subdivision of the thesis. Using of the terms is explained in the introductory part (such as journalistics, humour) and there are also a few notes about the history of journalistics. The chapters make up the main part of the thesis (such as Humour in Commentaries, Making Use of Metaphors in Journalistics, Headline and its Function in Contemporary Journalistics etc.), in which specific examples of using humour in journalistics are analysed.
Language material was gathered from “Právo“Daily from 2005 - 2007.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Infozábava v současné žurnalistice se věnuje mapování výskytu zcela nového jevu. Je jím pronikání, lépe řečeno narůstání, podílu zábavy v současných žurnalistických textech. Zábavná funkce byla typická pro určité žurnalistické útvary již dříve, ale v současnosti zasahuje stále častěji i do takových textů, pro něž byla typická spíše serióznost a objektivita. Souvisí to především s celkovou proměnou světové společnosti, ale také s politickým a ekonomickým systémem v České republice. Princip tržního hospodářství přiměl seriózní tisk k proměně; ten by jinak nebyl schopen konkurovat levnějšímu, barevnějšímu a pro mnohé hlavně zábavnějšímu tisku bulvárnímu.
Práce není členěna na část teoretickou a praktickou, nýbrž praktická část s příklady následuje vždy bezprostředně po teoretickém výkladu. K vlastnímu členění je využito kapitol. V úvodu je vysvětlen způsob použití některých termínů (žurnalistika, humor) a také je zde několik poznámek k dějinám žurnalistiky. Podstatnou část práce tvoří kapitoly (Humor v komentářích, Využití obrazných pojmenování v žurnalistice, Titulek a jeho funkce v současné žurnalistice aj.), v nichž jsou rozebírány konkrétní příklady využití komiky v žurnalistice.
Jazykový materiál byl čerpán z deníku Právo z let 2005 - 2007.
Anotace v angličtině
The final thesis “Infotainment in Contemporary Journalistics“ is focused on the mapping of the occurrence of a brand-new feature. It is the penetrating, or better to say the growing of the portion of entertainment in contemporary journalistic texts. The entertaining function used to be characteristic for certain journalistic texts in the past, but at present it often interferes in those texts for which seriousness and fair-mindedness were typical. This feature is not only connected with total change of the world´s society, but it also has connection with political and economical system of the Czech Republic. The principle of market economy made the serious press change - it would not be able to compete with cheaper, more coloured, and for some people much more entertaining tabloid press.
The thesis is not divided into the theoretical and practical part. The theoretical explanation is immediately followed by the practical part with examples and chapters are used for the actual subdivision of the thesis. Using of the terms is explained in the introductory part (such as journalistics, humour) and there are also a few notes about the history of journalistics. The chapters make up the main part of the thesis (such as Humour in Commentaries, Making Use of Metaphors in Journalistics, Headline and its Function in Contemporary Journalistics etc.), in which specific examples of using humour in journalistics are analysed.
Language material was gathered from “Právo“Daily from 2005 - 2007.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Sdělovací prostředky kromě svých základních funkcí - informovat, přesvědčovat a poučovat - přinášejí veřejnosti i zábavu. Zábava v masmédiích je vždy pasivní. K zábavným tématům, s nimiž se v masmédiích setkáváme, patří např. společenské rubriky, nehody a neštěstí, zážitky z cest, dobrodružství, poznávání cizích zemí, literatura, rodinné radosti i starosti apod. Různá masmédia přinášejí různý typ zábavy (jemnou, drsnou), protože různí lidé preferují různé typy zábavy. Lze hovořit o zábavě ušlechtilé, neškodné a pokleslé.
Diplomant se bude věnovat psaným i mluveným textům v různých typech masmédií podle vlastního výběru (deníky, televize). Povšimne si, jakými jazykovými prostředky zábavní texty disponují, a zhodnotí vhodnost jejich výběru. Pozornost zaměří především na texty, jež přinášejí konzumentům pokleslý typ zábavy. Povšimne si rozdílů mezi žurnalistickými texty neutrálními a texty, jež řadíme k tzv. infozábavě. Předpokladem úspěšné práce je pečlivé prostudování dostupné odborné literatury.
Zásady pro vypracování
Sdělovací prostředky kromě svých základních funkcí - informovat, přesvědčovat a poučovat - přinášejí veřejnosti i zábavu. Zábava v masmédiích je vždy pasivní. K zábavným tématům, s nimiž se v masmédiích setkáváme, patří např. společenské rubriky, nehody a neštěstí, zážitky z cest, dobrodružství, poznávání cizích zemí, literatura, rodinné radosti i starosti apod. Různá masmédia přinášejí různý typ zábavy (jemnou, drsnou), protože různí lidé preferují různé typy zábavy. Lze hovořit o zábavě ušlechtilé, neškodné a pokleslé.
Diplomant se bude věnovat psaným i mluveným textům v různých typech masmédií podle vlastního výběru (deníky, televize). Povšimne si, jakými jazykovými prostředky zábavní texty disponují, a zhodnotí vhodnost jejich výběru. Pozornost zaměří především na texty, jež přinášejí konzumentům pokleslý typ zábavy. Povšimne si rozdílů mezi žurnalistickými texty neutrálními a texty, jež řadíme k tzv. infozábavě. Předpokladem úspěšné práce je pečlivé prostudování dostupné odborné literatury.
Seznam doporučené literatury
Bartošek, J.: Publicistická fraška. In: Mediažurnál č. 5/1996, s. 17-18.
Bartošek, J.: Úvod do studia žurnalistiky. Olomouc, FF UP 2001.
Blažek, B.: Tváří v tvář obrazovce. Praha, SLON 1995.
Boyd, A.: Příručka pro novináře. Zpravodajství v rozhlase a televizi.Praha, CNŽ 1995.
Dolanská, N.: Jak se stát Hemingwayem. Praha, FSV UK 1994.
Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Praha, Karolinum 1995.
Seznam doporučené literatury
Bartošek, J.: Publicistická fraška. In: Mediažurnál č. 5/1996, s. 17-18.
Bartošek, J.: Úvod do studia žurnalistiky. Olomouc, FF UP 2001.
Blažek, B.: Tváří v tvář obrazovce. Praha, SLON 1995.
Boyd, A.: Příručka pro novináře. Zpravodajství v rozhlase a televizi.Praha, CNŽ 1995.
Dolanská, N.: Jak se stát Hemingwayem. Praha, FSV UK 1994.
Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Praha, Karolinum 1995.