Hlavním tématem předkládané bakalářské práce je zevrubná analýza dopravního chování obyvatel Česka po roce 1989. Bližší zaměření elaborátu se věnuje problematice geografických aspektů a změn v prostorovém rozmístění využití jednotlivých dopravních prostředků po roce 1989, a zejména v analyzované dekádě 20012011. Primárním úkolem analýzy dopravního chování obyvatel Česka je statistické šetření ze Sčítání lidu, domů a bytů v letech 2001 a 2011, na jichž základě je pomocí mapových výstupů zásadní vymezení prostorových disparit, jejich základní podmíněnosti a možný vývoj v následující dekádě. Bakalářskou práci lze považovat za dílčí výzkum dopravního systému České republiky a jeho prostorové organizace. Téma dopravního chování obyvatel je velice rozsáhlou problematikou, tudíž i přes obsáhlost této práce není možné vymezit všechny hlavní faktory, které měly vliv na dynamický vývoj dopravního odvětví v Česku. Obdobným způsobem je hodnocena i teoretická část této práce, která se snaží vnést jednoduchý a zároveň komplexní pohled na vybrané téma. Důraz kvalifikační práce je zejména kladen na kvantitativní šetření, jehož úkolem je naznačení a popis prostorových změn u vybraných dopravních prostředků, v již zmíněném intercensálním období. Nedílnou součástí této odborné práce je i jistá diskuze problematiky nad analyzovaným tématem v jednotlivých kapitolách. Tuto diskuzi lze nazvat jistou syntézou dosavadní vědecké literatury, která se dopravnímu chování věnovala a rozvíjela ho. Závěrem jsou nastíněny některé geografické aspekty podmiňující dopravní chování obyvatel u jednotlivých dopravních prostředků a možný vývoj zkoumané problematiky v dalším desetiletí.
Anotace v angličtině
The main topic of this thesis is a thorough analysis of transport behaviour of Czech population since 1989. The study mainly concentrates on the issue of geographical aspects and changes in spatial distribution utilization of individual means of transport after 1989, and especially in the analyzed decade 2001 - 2011. The primary task of analyzing transport behaviour of Czech population is statistical survey based on Sčítání lidu, domů a bytů 2001 and 2011. On the basis of this and map outputs are defined spatial disparities, their essential dependence and possible development in the next decade. The thesis represents a partial research of the transport system of the Czech Republic and its spatial organization. The topic is a very broad issue therefore it is not possible to identify all the major factors that have influenced the dynamic development of the transport branch in the Czech Republic. The theoretical part of this work brings a simple but complex view of the selected topic. The emphasis of the qualification thesis is focused especially on the quantitative survey, of which task is to indicate and describe the spatial changes of selected means of transport mentioned in the intercensal period. The thesis also involves a discussion about final issues of the analyzed topic in the individual sections. This discussion could be regarded as a kind of synthesis of existing scientific literature which focuses on transport behaviour and has developed it. Finally there are outlined some geographical aspects which influence the transport behaviour of the population at individual means of transport and the possible development of the examined issue in the following decade.
Klíčová slova
dopravní chování, geografické aspekty, dojížďka, zaměstnání, dopravní prostředky
Klíčová slova v angličtině
transport behaviour, geographical aspects, commuting, employment, means of transport
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem předkládané bakalářské práce je zevrubná analýza dopravního chování obyvatel Česka po roce 1989. Bližší zaměření elaborátu se věnuje problematice geografických aspektů a změn v prostorovém rozmístění využití jednotlivých dopravních prostředků po roce 1989, a zejména v analyzované dekádě 20012011. Primárním úkolem analýzy dopravního chování obyvatel Česka je statistické šetření ze Sčítání lidu, domů a bytů v letech 2001 a 2011, na jichž základě je pomocí mapových výstupů zásadní vymezení prostorových disparit, jejich základní podmíněnosti a možný vývoj v následující dekádě. Bakalářskou práci lze považovat za dílčí výzkum dopravního systému České republiky a jeho prostorové organizace. Téma dopravního chování obyvatel je velice rozsáhlou problematikou, tudíž i přes obsáhlost této práce není možné vymezit všechny hlavní faktory, které měly vliv na dynamický vývoj dopravního odvětví v Česku. Obdobným způsobem je hodnocena i teoretická část této práce, která se snaží vnést jednoduchý a zároveň komplexní pohled na vybrané téma. Důraz kvalifikační práce je zejména kladen na kvantitativní šetření, jehož úkolem je naznačení a popis prostorových změn u vybraných dopravních prostředků, v již zmíněném intercensálním období. Nedílnou součástí této odborné práce je i jistá diskuze problematiky nad analyzovaným tématem v jednotlivých kapitolách. Tuto diskuzi lze nazvat jistou syntézou dosavadní vědecké literatury, která se dopravnímu chování věnovala a rozvíjela ho. Závěrem jsou nastíněny některé geografické aspekty podmiňující dopravní chování obyvatel u jednotlivých dopravních prostředků a možný vývoj zkoumané problematiky v dalším desetiletí.
Anotace v angličtině
The main topic of this thesis is a thorough analysis of transport behaviour of Czech population since 1989. The study mainly concentrates on the issue of geographical aspects and changes in spatial distribution utilization of individual means of transport after 1989, and especially in the analyzed decade 2001 - 2011. The primary task of analyzing transport behaviour of Czech population is statistical survey based on Sčítání lidu, domů a bytů 2001 and 2011. On the basis of this and map outputs are defined spatial disparities, their essential dependence and possible development in the next decade. The thesis represents a partial research of the transport system of the Czech Republic and its spatial organization. The topic is a very broad issue therefore it is not possible to identify all the major factors that have influenced the dynamic development of the transport branch in the Czech Republic. The theoretical part of this work brings a simple but complex view of the selected topic. The emphasis of the qualification thesis is focused especially on the quantitative survey, of which task is to indicate and describe the spatial changes of selected means of transport mentioned in the intercensal period. The thesis also involves a discussion about final issues of the analyzed topic in the individual sections. This discussion could be regarded as a kind of synthesis of existing scientific literature which focuses on transport behaviour and has developed it. Finally there are outlined some geographical aspects which influence the transport behaviour of the population at individual means of transport and the possible development of the examined issue in the following decade.
Klíčová slova
dopravní chování, geografické aspekty, dojížďka, zaměstnání, dopravní prostředky
Klíčová slova v angličtině
transport behaviour, geographical aspects, commuting, employment, means of transport
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s literaturou zabývající se problematikou vývoje dopravních systémů v post-socialistických státech, specificky pak na území České republiky.
2. Na základě diskuse s literaturou identifikovat klíčové atributy změn v dopravním chování a empiricky je ověřit prostřednictvím dostupných datových údajů. Zaměřit se při tom zejména na prostorovou diferenciaci sledovaných jevů.
3. Zjištěné skutečnosti dokumentovat prostřednictvím mapových a tabulkových výstupů. Zasadit zjištěné skutečnosti do širšího kontextu transformačních změn po roce 1989.
4. Vyvodit obecnější změny v dopravním chování obyvatel České republiky po roce 1989. Navrhnout další oblasti studia.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s literaturou zabývající se problematikou vývoje dopravních systémů v post-socialistických státech, specificky pak na území České republiky.
2. Na základě diskuse s literaturou identifikovat klíčové atributy změn v dopravním chování a empiricky je ověřit prostřednictvím dostupných datových údajů. Zaměřit se při tom zejména na prostorovou diferenciaci sledovaných jevů.
3. Zjištěné skutečnosti dokumentovat prostřednictvím mapových a tabulkových výstupů. Zasadit zjištěné skutečnosti do širšího kontextu transformačních změn po roce 1989.
4. Vyvodit obecnější změny v dopravním chování obyvatel České republiky po roce 1989. Navrhnout další oblasti studia.
Seznam doporučené literatury
Nuhn, H., Hesse, M. (2006): Verkehrsgeographie - Grundriss, Allgemeine, Geographie. Paderborn, 379 s.
Marada, M. a kol. (2010): Doprava a geografická organizace společnosti v Česku. Edice Geographica, Česká geografická společnost, Praha, 165 s.
Hampl, M. (2005): Geografická organizace společnosti v České republice: transformační procesy a jejich obecný kontext. Univerzita Karlova v Praze, Praha, 147 s.
Johnston, R., Gregory, D., Pratt, G., Watts, M. (2000): The Dictionary of Human Geography. Blackwell Publishing, 958 s.
Hudeček, T. (2008): Akcesibilita a dopady její změny v Česku v transformačním období: vztah k systému osídlení. Disertační práce, KSGRR, PřF, UK, Praha, 119 s.
Seznam doporučené literatury
Nuhn, H., Hesse, M. (2006): Verkehrsgeographie - Grundriss, Allgemeine, Geographie. Paderborn, 379 s.
Marada, M. a kol. (2010): Doprava a geografická organizace společnosti v Česku. Edice Geographica, Česká geografická společnost, Praha, 165 s.
Hampl, M. (2005): Geografická organizace společnosti v České republice: transformační procesy a jejich obecný kontext. Univerzita Karlova v Praze, Praha, 147 s.
Johnston, R., Gregory, D., Pratt, G., Watts, M. (2000): The Dictionary of Human Geography. Blackwell Publishing, 958 s.
Hudeček, T. (2008): Akcesibilita a dopady její změny v Česku v transformačním období: vztah k systému osídlení. Disertační práce, KSGRR, PřF, UK, Praha, 119 s.