Diplomová práce hlouběji analyzuje dětskou kresbu lidské postavy a sleduje její vývoj v průběhu celého prvního a na počátku druhého ročníku 1. stupně ZŠ.
Teoretická část podrobněji charakterizuje vývojovou etapu mladšího školního věku po stránce motorického, percepčního, kognitivního, emočního a sociálního vývoje. Detailněji popisuje problematiku kresebného projevu včetně vývojových stadií výtvarného zobrazování.
Praktická část rozebírá dětskou kresbu lidské postavy a sleduje proměny některých jejích znaků. Cílem práce bylo posouzení vývojového posunu ve výtvarném projevu dětí na 1. stupni ZŠ v časovém rozpětí jednoho kalendářního roku.
Anotace v angličtině
This dissertation detailed analyses the childrens' drawings of the human body and monitors the development of their drawings during their first academic year and the beginning of their second of a primary school.
The theoretical part of this study explores and goes into the detail of how physical and emotional characteristics develop in primary school children. The work describes in detail the issues associated with how children develop emotionally with time through the manifestations of their drawings of the human body.
The practical part of this study analyses the childrens' drawings of the human body and monitors the changes in their drawings and symbols. The aim of this study is to monitor and report on the evolutionary progress of primary school children through their drawing manifestations in the first and second year of the calender year.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
97 s., 22 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce hlouběji analyzuje dětskou kresbu lidské postavy a sleduje její vývoj v průběhu celého prvního a na počátku druhého ročníku 1. stupně ZŠ.
Teoretická část podrobněji charakterizuje vývojovou etapu mladšího školního věku po stránce motorického, percepčního, kognitivního, emočního a sociálního vývoje. Detailněji popisuje problematiku kresebného projevu včetně vývojových stadií výtvarného zobrazování.
Praktická část rozebírá dětskou kresbu lidské postavy a sleduje proměny některých jejích znaků. Cílem práce bylo posouzení vývojového posunu ve výtvarném projevu dětí na 1. stupni ZŠ v časovém rozpětí jednoho kalendářního roku.
Anotace v angličtině
This dissertation detailed analyses the childrens' drawings of the human body and monitors the development of their drawings during their first academic year and the beginning of their second of a primary school.
The theoretical part of this study explores and goes into the detail of how physical and emotional characteristics develop in primary school children. The work describes in detail the issues associated with how children develop emotionally with time through the manifestations of their drawings of the human body.
The practical part of this study analyses the childrens' drawings of the human body and monitors the changes in their drawings and symbols. The aim of this study is to monitor and report on the evolutionary progress of primary school children through their drawing manifestations in the first and second year of the calender year.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na charakteristiky kresby v období mladšího školního věku (1. stupeň ZŠ).\\
Teoretická část práce bude obsahovat charakteristiku zmíněného vývojového období s akcentem na popis výtvarného zobrazování v této etapě v kontextu vývoje motorického, percepčního, kognitivního, emočního i sociálního.\\
V praktické části se autorka zaměří na porovnání kresebného projevu jedné skupiny dětí v průběhu delšího časového úseky - budou sledovány proměny některých znaků kresby i celkového pojetí (zpracování). Některé významné prvky a kresby a jejich vývoj ukáže autorka na několika kazuistikách (kde bude hledat i další souvislost kresby např. s prospěchem, posouzením dítěte třídní učitelkou apod.).
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na charakteristiky kresby v období mladšího školního věku (1. stupeň ZŠ).\\
Teoretická část práce bude obsahovat charakteristiku zmíněného vývojového období s akcentem na popis výtvarného zobrazování v této etapě v kontextu vývoje motorického, percepčního, kognitivního, emočního i sociálního.\\
V praktické části se autorka zaměří na porovnání kresebného projevu jedné skupiny dětí v průběhu delšího časového úseky - budou sledovány proměny některých znaků kresby i celkového pojetí (zpracování). Některé významné prvky a kresby a jejich vývoj ukáže autorka na několika kazuistikách (kde bude hledat i další souvislost kresby např. s prospěchem, posouzením dítěte třídní učitelkou apod.).
Seznam doporučené literatury
Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha 2001.\\
Piaget, J.: Psychologie dítěte. Portál, Praha 2000.\\
Read, H.: Výchova uměním. Odeon, Praha 1967.\\
Uždil, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha, Portál.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 2000.
Seznam doporučené literatury
Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha 2001.\\
Piaget, J.: Psychologie dítěte. Portál, Praha 2000.\\
Read, H.: Výchova uměním. Odeon, Praha 1967.\\
Uždil, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha, Portál.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 2000.