Tématem diplomové práce jsou "Technické památky na Třeboňsku a jejich uplatnění ve výuce na 1. stupni ZŠ". Teoretická část je věnována projektové výuce a výstupním kompetencím žáka 1. stupně základní školy v oblasti technické výchovy podle RVP pro základní vzdělávání v kapitole "Člověk a jeho svět".
Dále se diplomová práce zabývá technickými památkami na Třeboňsku a v praktické části jsou některé technické památky inspirací ke zpracování výukových projektů se zaměřením na konstrukční a technickou výchovu. Zároveň byly některé tyto projekty použity ve výuce na malotřídní základní škole. Závěrečná část je formou dotazníků věnována orientačnímu ověřování funkčnosti těchto projektů podle názorů učitelů 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is called "Technical Landmarks in the Třeboňsko Region and their Application in First Grade Primary School Education." The theoretical part focuses on project teaching and the competencies of the first grade primary school pupil in the area of technical education according to the FEP for basic education, chapter "Humans and Their World (Člověk a jeho svět)".
Furthermore, this thesis deals with technical landmarks in the Třeboňsko region. The practical part contains several technical landmarks which may be used as inspiration when creating educational projects for structural and technical education. Some of these projects have been applied in teaching in a small-class primary school. The final part of the thesis contains questionnaires given to first grade primary school teachers to test the indicative functionality of these projects.
Klíčová slova
Technické památky, implementace, realizace, souvislosti, vztlaková síla, hydrostatický tlak, geografie, architektura, historie
Klíčová slova v angličtině
Technical Landmarks, implementation, realization, context, hydrostatic pressure, geography, architecture, history
Rozsah průvodní práce
79 s. (113190 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou "Technické památky na Třeboňsku a jejich uplatnění ve výuce na 1. stupni ZŠ". Teoretická část je věnována projektové výuce a výstupním kompetencím žáka 1. stupně základní školy v oblasti technické výchovy podle RVP pro základní vzdělávání v kapitole "Člověk a jeho svět".
Dále se diplomová práce zabývá technickými památkami na Třeboňsku a v praktické části jsou některé technické památky inspirací ke zpracování výukových projektů se zaměřením na konstrukční a technickou výchovu. Zároveň byly některé tyto projekty použity ve výuce na malotřídní základní škole. Závěrečná část je formou dotazníků věnována orientačnímu ověřování funkčnosti těchto projektů podle názorů učitelů 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is called "Technical Landmarks in the Třeboňsko Region and their Application in First Grade Primary School Education." The theoretical part focuses on project teaching and the competencies of the first grade primary school pupil in the area of technical education according to the FEP for basic education, chapter "Humans and Their World (Člověk a jeho svět)".
Furthermore, this thesis deals with technical landmarks in the Třeboňsko region. The practical part contains several technical landmarks which may be used as inspiration when creating educational projects for structural and technical education. Some of these projects have been applied in teaching in a small-class primary school. The final part of the thesis contains questionnaires given to first grade primary school teachers to test the indicative functionality of these projects.
Klíčová slova
Technické památky, implementace, realizace, souvislosti, vztlaková síla, hydrostatický tlak, geografie, architektura, historie
Klíčová slova v angličtině
Technical Landmarks, implementation, realization, context, hydrostatic pressure, geography, architecture, history
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části své diplomové práce. Doporučuji Vám se zabývat těmito teoretickými okruhy: technická památka, její specifikace, oficiální status, užívané standardní třídění a terminologie; projektová výuka, pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově, podle RVP pro základní vzdělávání (kapitola Člověk a svět práce).
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 10 technických památek ve Vámi zvoleném regionu, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních projektů výuky. Možnost výběru objektů: architektonické památky, stavební památky, průmyslová architektura, doprava, sklářství, vodní díla a stavby, důlní díla, skanseny lidové architektury, regionální muzea, muzea tradičních řemesel, vojenské objekty atd.
Projekty budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
Vypracujte krátký dotazník pro učitele, směřovaný k hodnocení funkčnosti Vámi vytvořených a prezentovaných projektů. Doporučuji četnost vzorku 10-20 učitelů. Získaná data vyhodnoťte, údaje statisticky zpracujte a výsledky adekvátní formou interpretujte.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení technických památek, obsaženým ve Vašich projektech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových projektů do výuky na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části své diplomové práce. Doporučuji Vám se zabývat těmito teoretickými okruhy: technická památka, její specifikace, oficiální status, užívané standardní třídění a terminologie; projektová výuka, pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově, podle RVP pro základní vzdělávání (kapitola Člověk a svět práce).
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 10 technických památek ve Vámi zvoleném regionu, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních projektů výuky. Možnost výběru objektů: architektonické památky, stavební památky, průmyslová architektura, doprava, sklářství, vodní díla a stavby, důlní díla, skanseny lidové architektury, regionální muzea, muzea tradičních řemesel, vojenské objekty atd.
Projekty budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
Vypracujte krátký dotazník pro učitele, směřovaný k hodnocení funkčnosti Vámi vytvořených a prezentovaných projektů. Doporučuji četnost vzorku 10-20 učitelů. Získaná data vyhodnoťte, údaje statisticky zpracujte a výsledky adekvátní formou interpretujte.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení technických památek, obsaženým ve Vašich projektech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových projektů do výuky na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
BINDER, M.: Technické památky Českých Budějovic. České Budějovice: Milan Binder, 2013. 142 s. ISBN 978-80-87277-05-8.
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4.
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku I., A-G. Praha: LIBRI, 2008. 624 s. ISBN 80-7277-043-8.
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku II., H-O. Praha: LIBRI, 2002. 700 s. ISBN 80-7277-044-6.
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku III., P-S. Praha: LIBRI, 2003. 624 s. I SBN 80-7277-045-4.
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku VI., S-Ž. Praha: LIBRI, 2004. 560 s. ISBN 80-7277-160-4.
MACH, P.: Brána do minulosti techniky. CD- ROM. Plzeň: PdF ZČU, 2001. ISBN nemá.
MACH, P.: Využití regionálních technických památek ve výuce. In Technické vzdelania ako súčasť všeobecného vzdelania. Velká Lomnice: PdF UMB, 2001, s. 275-278. ISBN 80- 8055-559-1.
MAZÁČOVÁ, N.: Možnosti a meze projektové výuky v současné škole. Dostupno na www.rvp.cz/clanek/289/1288.
ROUČOVÁ, E.: Determinační aspekty výuky historie vědy a techniky. In XIX. Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu. Vyškov: VVŠ PV, 2001. s. 310-313. ISBN 80-7231-071-2.
ŠÍR, J.: Technické památky České republiky. Olomouc: Rubico, 2012. 208 s. ISBN 978-80-7346-141-6.
Seznam doporučené literatury
BINDER, M.: Technické památky Českých Budějovic. České Budějovice: Milan Binder, 2013. 142 s. ISBN 978-80-87277-05-8.
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4.
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku I., A-G. Praha: LIBRI, 2008. 624 s. ISBN 80-7277-043-8.
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku II., H-O. Praha: LIBRI, 2002. 700 s. ISBN 80-7277-044-6.
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku III., P-S. Praha: LIBRI, 2003. 624 s. I SBN 80-7277-045-4.
KOL.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku VI., S-Ž. Praha: LIBRI, 2004. 560 s. ISBN 80-7277-160-4.
MACH, P.: Brána do minulosti techniky. CD- ROM. Plzeň: PdF ZČU, 2001. ISBN nemá.
MACH, P.: Využití regionálních technických památek ve výuce. In Technické vzdelania ako súčasť všeobecného vzdelania. Velká Lomnice: PdF UMB, 2001, s. 275-278. ISBN 80- 8055-559-1.
MAZÁČOVÁ, N.: Možnosti a meze projektové výuky v současné škole. Dostupno na www.rvp.cz/clanek/289/1288.
ROUČOVÁ, E.: Determinační aspekty výuky historie vědy a techniky. In XIX. Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu. Vyškov: VVŠ PV, 2001. s. 310-313. ISBN 80-7231-071-2.
ŠÍR, J.: Technické památky České republiky. Olomouc: Rubico, 2012. 208 s. ISBN 978-80-7346-141-6.