Informace o kvalifikační práci Využití školních zahrad ve výuce na 2. stupni základních škol se zvláštním důrazem na aktuální trendy v oblasti školních zahrad a na badatelsky orientované prvky výuky
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Využití školních zahrad ve výuce na 2. stupni základních škol se zvláštním důrazem na aktuální trendy v oblasti školních zahrad a na badatelsky orientované prvky výuky
Hlavní téma v angličtině
The utilization of school gardens in education with special emphasis on current trends of school gardens and inquiry based teaching elements at the 2nd stage of primary schools
Název dle studenta
Využití školních zahrad ve výuce na 2. stupni základních škol se zvláštním důrazem na aktuální trendy v oblasti školních zahrad a na badatelsky orientované prvky výuky
Název dle studenta v angličtině
The utilization of school gardens in education with special emphasis on current trends of school gardens and inquiry based teaching elements at the 2nd stage of primary schools
Cílem práce bylo vypracování série úloh vhodných pro výuku přírodopisu na školní zahradě s využitím moderních trendů a badatelsky orientovaných metod výuky na 2. stupni základních škol. Teoretická část práce byla zpracována formou literární rešerše českých i německých dostupných zdrojů, které se vztahují k tématu práce. V praktické části práce bylo vytvořeno 6 úloh s badatelskými prvky, zaměřených na výuku druhého stupně základní školy v prostoru školní zahrady. Některé z těchto úloh byly vyzkoušeny v praxi na základní škole ve Velešíně.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to develop a series of tasks suitable for teaching natural science in the school garden using modern trends and research-oriented teaching methods at the second grade of primary schools. The theoretical part was compiled as a literature research of available Czech and German resources related to the topic of the thesis. The practical part contains six tasks based on research-oriented teaching. These tasks are focused on teaching at the second grade of primary schools in the area of school gardens and some of them have been tested in practice in the Primary School in Velešín.
Klíčová slova
badatelsky orientované vyučování, školní zahrada, přírodopis, výukové metody
Klíčová slova v angličtině
Inquiry based Education, the school garden, natural history, teaching methods
Rozsah průvodní práce
44 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo vypracování série úloh vhodných pro výuku přírodopisu na školní zahradě s využitím moderních trendů a badatelsky orientovaných metod výuky na 2. stupni základních škol. Teoretická část práce byla zpracována formou literární rešerše českých i německých dostupných zdrojů, které se vztahují k tématu práce. V praktické části práce bylo vytvořeno 6 úloh s badatelskými prvky, zaměřených na výuku druhého stupně základní školy v prostoru školní zahrady. Některé z těchto úloh byly vyzkoušeny v praxi na základní škole ve Velešíně.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to develop a series of tasks suitable for teaching natural science in the school garden using modern trends and research-oriented teaching methods at the second grade of primary schools. The theoretical part was compiled as a literature research of available Czech and German resources related to the topic of the thesis. The practical part contains six tasks based on research-oriented teaching. These tasks are focused on teaching at the second grade of primary schools in the area of school gardens and some of them have been tested in practice in the Primary School in Velešín.
Klíčová slova
badatelsky orientované vyučování, školní zahrada, přírodopis, výukové metody
Klíčová slova v angličtině
Inquiry based Education, the school garden, natural history, teaching methods
Zásady pro vypracování
V posledních letech se setkáváme s trendem, kdy zájem mladých lidí o přírodní vědy má stagnující tendenci. Tento jev můžeme ve většině evropských zemí pozorovat již řadu let. Právě odklon od tradičního deduktivního charakteru výuky by mohl mít kladný vliv na vnímání přírodovědných předmětů žáky a mohl by přispět k jejich popularitě. Jedním z didaktických směrů, který se aktuálně koncepčně nabízí, je badatelsky orientované vyučování (Inquiry based education).\\
Postup řešení bakalářské práce:\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních dostupných zdrojů, ( vzhledem ke studijní aprobaci autorky bude brán vyšší zřetel na německé zdroje informací) vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
Hlavním úkolem autorky bude vytvořit sérii úloh vhodných pro výuku na školní zahradě s využitím moderních trendů a badatelsky orientovaných metod výuky na 2. stupni základních škol. Součástí jednotlivých úloh bude jejich detailní popis, který může sloužit v budoucnu jako příručka pro učitele. Některé navržené úlohy budou vyzkoušeny v praxi na základní škole ve Velešíně.
Autorka zpracuje vlastní text práce (min. 30 stran textu) vycházející z bodů 1 a 2.
Zásady pro vypracování
V posledních letech se setkáváme s trendem, kdy zájem mladých lidí o přírodní vědy má stagnující tendenci. Tento jev můžeme ve většině evropských zemí pozorovat již řadu let. Právě odklon od tradičního deduktivního charakteru výuky by mohl mít kladný vliv na vnímání přírodovědných předmětů žáky a mohl by přispět k jejich popularitě. Jedním z didaktických směrů, který se aktuálně koncepčně nabízí, je badatelsky orientované vyučování (Inquiry based education).\\
Postup řešení bakalářské práce:\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních dostupných zdrojů, ( vzhledem ke studijní aprobaci autorky bude brán vyšší zřetel na německé zdroje informací) vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
Hlavním úkolem autorky bude vytvořit sérii úloh vhodných pro výuku na školní zahradě s využitím moderních trendů a badatelsky orientovaných metod výuky na 2. stupni základních škol. Součástí jednotlivých úloh bude jejich detailní popis, který může sloužit v budoucnu jako příručka pro učitele. Některé navržené úlohy budou vyzkoušeny v praxi na základní škole ve Velešíně.
Autorka zpracuje vlastní text práce (min. 30 stran textu) vycházející z bodů 1 a 2.
Seznam doporučené literatury
EDELSON, D. C., GORDIN, D. N., PEA, R. D. Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning through technology and curriculum design. Journal of The Learning Sciences, vol. 48, pp. 391 - 450, 1999.
HELD, L. Konfrontácia koncepcií přírodovědného vzdělavanie v Európe. Scientia in Educatione, vol. 2 (1), pp. 69 - 80, 2011.
JANOUŠKOVÁ, S., NOVÁK, J., MARŠÁK, J. Trendy ve výuce přírodovědných oborů z evropského pohledu. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Ser. D, Supplementum, vol. 2, No. 12, pp. 129 - 132, 2008.
NEZVALOVÁ, D. a kolektiv. Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 67 s. Dostupné z: http://www.zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf
PAPÁČEK, M. Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. s. 145 - 162. In: Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. 165 s.
PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1): 33-49, 2010.
STUCHLÍKOVÁ, I., PETR, J., PAPÁČEK, M. Inquiry-based teaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing, 2013.
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, vol. 19, No. 3, pp. 24 - 44, 2009.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další
Seznam doporučené literatury
EDELSON, D. C., GORDIN, D. N., PEA, R. D. Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning through technology and curriculum design. Journal of The Learning Sciences, vol. 48, pp. 391 - 450, 1999.
HELD, L. Konfrontácia koncepcií přírodovědného vzdělavanie v Európe. Scientia in Educatione, vol. 2 (1), pp. 69 - 80, 2011.
JANOUŠKOVÁ, S., NOVÁK, J., MARŠÁK, J. Trendy ve výuce přírodovědných oborů z evropského pohledu. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Ser. D, Supplementum, vol. 2, No. 12, pp. 129 - 132, 2008.
NEZVALOVÁ, D. a kolektiv. Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 67 s. Dostupné z: http://www.zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf
PAPÁČEK, M. Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. s. 145 - 162. In: Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. 165 s.
PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1): 33-49, 2010.
STUCHLÍKOVÁ, I., PETR, J., PAPÁČEK, M. Inquiry-based teaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing, 2013.
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, vol. 19, No. 3, pp. 24 - 44, 2009.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další