Informace o kvalifikační práci Využití biotopu zahradního jezírka ve výuce na 2. stupni základních škol (Komplexní vzdělávací program se zvýšeným důrazem na aplikaci badatelsky orientovaných prvků)
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Využití biotopu zahradního jezírka ve výuce na 2. stupni základních škol (Komplexní vzdělávací program se zvýšeným důrazem na aplikaci badatelsky orientovaných prvků)
Hlavní téma v angličtině
Utilization of the garden-pond biotope in secondary education (Comprehensive inquiry-based education program)
Název dle studenta
Využití biotopu zahradního jezírka ve výuce na 2. stupni základních škol (Komplexní vzdělávací program se zvýšeným důrazem na aplikaci badatelsky orientovaných prvků)
Název dle studenta v angličtině
Utilization of the garden-pond biotope in secondary education (Comprehensive inquiry-based education program)
Cílem diplomové práce bylo vypracovat komplexní program zahrnující výukové aktivity s badatelskými prvky vztažené k biotopu zahradního jezírka. Teoretická část sumarizuje problematiku badatelsky orientovaného vyučování a využití školních zahrad. Hlavním přínosem práce je vypracování konkrétního výukového programu pro hodiny zeměpisu a přírodopisu. Skládá se ze sedmi aktivit aplikovaných na biotop zahradního jezírka, určených pro žáky druhého stupně základních škol. Každá aktivita obsahuje metodický list pro učitele a pracovní list pro žáka. Většina aktivit je proveditelná v prostředí jakékoli vodní nádrže; některé je možné provést i ve škole. Vzdělávací program byl nejdříve pilotně otestován s učiteli základních škol a následně se žáky šestých a sedmých tříd jedné základní školy. Paralelně byla prostřednictvím písemných testů provedena evaluace efektivnosti programu. Její výsledky jsou součástí této práce, stejně jako diskuze praktického ověřování programu na učitelích a na žácích.
Anotace v angličtině
The purpose of this thesis is to develop a comprehensive educational program involving student activities related to the biotope of the garden pond. The theoretical part deals with general issues of inquiry-based education and the utilization of school gardens. The main contribution of the thesis is the creation of a concrete educational program, comprising seven activities which employ the environment of a garden pond. It is designated for biology and geography classes at middle/secondary schools. Each activity portfolio consists of a methodological sheet for teachers and a work sheet for students. Most activities can be carried in the environment of any water tank; some activities can be also done in the school building. The training program was pilot tested with elementary school teachers and subsequently with sixth and seventh grade students. Concurrently, an evaluation of the program's effectiveness was implemented in the form of written tests. The thesis discusses the findings from this evaluation as well as the practical verification of the suggested program that was carried out on teachers and on students.
Inquiry-based education, science education, school garden, garden-pond biotope, geography, biology
Rozsah průvodní práce
94 s. (115 022 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo vypracovat komplexní program zahrnující výukové aktivity s badatelskými prvky vztažené k biotopu zahradního jezírka. Teoretická část sumarizuje problematiku badatelsky orientovaného vyučování a využití školních zahrad. Hlavním přínosem práce je vypracování konkrétního výukového programu pro hodiny zeměpisu a přírodopisu. Skládá se ze sedmi aktivit aplikovaných na biotop zahradního jezírka, určených pro žáky druhého stupně základních škol. Každá aktivita obsahuje metodický list pro učitele a pracovní list pro žáka. Většina aktivit je proveditelná v prostředí jakékoli vodní nádrže; některé je možné provést i ve škole. Vzdělávací program byl nejdříve pilotně otestován s učiteli základních škol a následně se žáky šestých a sedmých tříd jedné základní školy. Paralelně byla prostřednictvím písemných testů provedena evaluace efektivnosti programu. Její výsledky jsou součástí této práce, stejně jako diskuze praktického ověřování programu na učitelích a na žácích.
Anotace v angličtině
The purpose of this thesis is to develop a comprehensive educational program involving student activities related to the biotope of the garden pond. The theoretical part deals with general issues of inquiry-based education and the utilization of school gardens. The main contribution of the thesis is the creation of a concrete educational program, comprising seven activities which employ the environment of a garden pond. It is designated for biology and geography classes at middle/secondary schools. Each activity portfolio consists of a methodological sheet for teachers and a work sheet for students. Most activities can be carried in the environment of any water tank; some activities can be also done in the school building. The training program was pilot tested with elementary school teachers and subsequently with sixth and seventh grade students. Concurrently, an evaluation of the program's effectiveness was implemented in the form of written tests. The thesis discusses the findings from this evaluation as well as the practical verification of the suggested program that was carried out on teachers and on students.
Inquiry-based education, science education, school garden, garden-pond biotope, geography, biology
Zásady pro vypracování
V posledních letech se setkáváme s trendem, kdy zájem mladých lidí o přírodní vědy má stagnující tendenci. Tento jev můžeme ve většině evropských zemí pozorovat již řadu let. Právě odklon od tradičního deduktivního charakteru výuky by mohl mít kladný vliv na vnímání přírodovědných předmětů žáky a mohl by přispět k jejich popularitě. Jedním z didaktických směrů, který se aktuálně koncepčně nabízí, je badatelsky orientované vyučování (Inquiry based education).\\
Postup řešení diplomové práce:\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních dostupných zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
Hlavním úkolem bude vypracovat komplexní vzdělávací program, se zvýšeným důrazem na aplikaci badatelsky orientovaných prvků, na téma: Využití biotopu zahradního jezírka ve výuce na 2. stupni základních škol. Autorka využije své studijní kombinace a pokusí se o interdisciplinární přesahy mezi zeměpisem a přírodopisem. Následně bude vzdělávací program ověřen v praxi.
Autorka zpracuje vlastní text práce (min. 60 stran textu) vycházející z bodů 1 a 2.
Zásady pro vypracování
V posledních letech se setkáváme s trendem, kdy zájem mladých lidí o přírodní vědy má stagnující tendenci. Tento jev můžeme ve většině evropských zemí pozorovat již řadu let. Právě odklon od tradičního deduktivního charakteru výuky by mohl mít kladný vliv na vnímání přírodovědných předmětů žáky a mohl by přispět k jejich popularitě. Jedním z didaktických směrů, který se aktuálně koncepčně nabízí, je badatelsky orientované vyučování (Inquiry based education).\\
Postup řešení diplomové práce:\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních dostupných zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
Hlavním úkolem bude vypracovat komplexní vzdělávací program, se zvýšeným důrazem na aplikaci badatelsky orientovaných prvků, na téma: Využití biotopu zahradního jezírka ve výuce na 2. stupni základních škol. Autorka využije své studijní kombinace a pokusí se o interdisciplinární přesahy mezi zeměpisem a přírodopisem. Následně bude vzdělávací program ověřen v praxi.
Autorka zpracuje vlastní text práce (min. 60 stran textu) vycházející z bodů 1 a 2.
Seznam doporučené literatury
EDELSON, D. C., GORDIN, D. N., PEA, R. D. Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning through technology and curriculum design. Journal of The Learning Sciences, vol. 48, pp. 391 - 450, 1999.
HELD, L. Konfrontácia kencepcií prírodovědného vzdelavanie v Európe. Scientia in Educatione, vol. 2 (1), pp. 69 - 80, 2011.
JANOUŠKOVÁ, S., NOVÁK, J., MARŠÁK, J. Trendy ve výuce přírodovědných oborů z evropského pohledu. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Ser. D, Supplementum, vol. 2, No. 12, pp. 129 - 132, 2008.
NEZVALOVÁ, D. a kolektiv. Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 67 s. Dostupné z: http://www.zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf
PAPÁČEK, M. Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. s. 145 - 162. In: Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. 165 s.
PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1): 33-49, 2010.
STUCHLÍKOVÁ, I., PETR, J., PAPÁČEK, M. Inquiry-based teaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing, 2013.
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, vol. 19, No. 3, pp. 24 - 44, 2009.
VÁCHA, Z., & PETR, J. Inquiry based education at primary school throught school gardens. Journal of International Scientific Publications: Education Alternatives, 4, 219 - 230, 2013.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další.
Seznam doporučené literatury
EDELSON, D. C., GORDIN, D. N., PEA, R. D. Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning through technology and curriculum design. Journal of The Learning Sciences, vol. 48, pp. 391 - 450, 1999.
HELD, L. Konfrontácia kencepcií prírodovědného vzdelavanie v Európe. Scientia in Educatione, vol. 2 (1), pp. 69 - 80, 2011.
JANOUŠKOVÁ, S., NOVÁK, J., MARŠÁK, J. Trendy ve výuce přírodovědných oborů z evropského pohledu. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Ser. D, Supplementum, vol. 2, No. 12, pp. 129 - 132, 2008.
NEZVALOVÁ, D. a kolektiv. Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 67 s. Dostupné z: http://www.zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf
PAPÁČEK, M. Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. s. 145 - 162. In: Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. 165 s.
PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1): 33-49, 2010.
STUCHLÍKOVÁ, I., PETR, J., PAPÁČEK, M. Inquiry-based teaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing, 2013.
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, vol. 19, No. 3, pp. 24 - 44, 2009.
VÁCHA, Z., & PETR, J. Inquiry based education at primary school throught school gardens. Journal of International Scientific Publications: Education Alternatives, 4, 219 - 230, 2013.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další.