Diplomová práce se zaměřuje na kurzové sázení u dospívajících chlapců. V teoretické části je vysvětlena hra jako celoživotní záležitost, následně je cíleno ke hře hazardní; pozornost je věnována kurzovému sázení. V souvislostmi s dětmi jsou nastíněny nevelké výzkumy v oblasti rizikového chování na internetu nebo v oblasti hazardních her. Empirická část kombinuje kvantitativní a kvalitativní pojetí. Rozhovory s účastníky dávají společně s teorií podklad pro hypotézy a dotazníkové šetření, které bylo provedeno na pěti školách, třech základních a dvou středních. Výsledky v empirické části naznačují, že dospívající chlapci mají s kurzovým sázením zkušenosti i přes nedosažení plnoletosti. Velmi častým důvodem k jejich sázkařské aktivitě je sport a oblíbenou formou je sázení přes internet.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on fixed-odds betting among male adolescents. In theoretical part, game as a whole life matter is explained, afterwards it aims closer to hazard game, especially fixed-odds betting. Regarding to children, multiple smaller studies, focused on risky behaviour on the internet and gambling, are introduced. Empirical part combines qualitative and quantitative approach. Interviews with betters jointly with the theory creates the base for hypothesises and questionnaire, which was distributed in five schools; three elementary and two high schools. Results of the empirical part are suggesting that adolescent boys have experiences with fixed-odds betting even though they are not of age. Frequently, the reason for betting is being involved in sport and the favourite form is on-line betting.
Diplomová práce se zaměřuje na kurzové sázení u dospívajících chlapců. V teoretické části je vysvětlena hra jako celoživotní záležitost, následně je cíleno ke hře hazardní; pozornost je věnována kurzovému sázení. V souvislostmi s dětmi jsou nastíněny nevelké výzkumy v oblasti rizikového chování na internetu nebo v oblasti hazardních her. Empirická část kombinuje kvantitativní a kvalitativní pojetí. Rozhovory s účastníky dávají společně s teorií podklad pro hypotézy a dotazníkové šetření, které bylo provedeno na pěti školách, třech základních a dvou středních. Výsledky v empirické části naznačují, že dospívající chlapci mají s kurzovým sázením zkušenosti i přes nedosažení plnoletosti. Velmi častým důvodem k jejich sázkařské aktivitě je sport a oblíbenou formou je sázení přes internet.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on fixed-odds betting among male adolescents. In theoretical part, game as a whole life matter is explained, afterwards it aims closer to hazard game, especially fixed-odds betting. Regarding to children, multiple smaller studies, focused on risky behaviour on the internet and gambling, are introduced. Empirical part combines qualitative and quantitative approach. Interviews with betters jointly with the theory creates the base for hypothesises and questionnaire, which was distributed in five schools; three elementary and two high schools. Results of the empirical part are suggesting that adolescent boys have experiences with fixed-odds betting even though they are not of age. Frequently, the reason for betting is being involved in sport and the favourite form is on-line betting.
Díky možnosti využívat internet při sázkových hrách, se stala jedna z jejich forem , kurzové sázky , v poslední době poměrně rozšířenou i mezi dospívajícími. Přestože může mít podobné sociálně patologické dopady jako jiné formy hráčství, není této problematice dosud věnována patřičná pozornost. Cílem diplomové práce bude zmapovat a popsat specifika hráčství tohoto typu u adolescentů, resp. dopívajících ve věku 14-18 let.\\
V teoretické části budou vymezeny pojmy hráčství a patologické hráčství: jeho formy, příčiny, důsledky, fáze vývoje závislosti, typické projevy chování atd., s důrazem na problematiku kurzových sázek. Práce se bude také zabývat možnostmi prevence vzniku patologického hráčství a jeho negativních důsledků, prozkoumá související programy v ČR , případně i v zahraničí. Pozornost bude věnována také legislativnímu rámci tohoto problému.\\
Ve výzkumné části práce bude provedeno šetření, v němž autor využije smíšený výzkumný přístup; hlavní metodou bude dotazování prostřednictvím dotazníku. Šetření bude sledovat dva základní cíle: jednak zjistit, do jaké míry je tento typ hráčství rozšířený u dospívajících a dále zachytit případné souvislosti mezi jeho výskytem a konkrétními proměnnými (lokalitou, typem školy, rodinou a dalšími charakteristikami). Bude realizováno v základních a středních školách Jihočeského kraje a také ve školách (případně třídách) sportovních. Šetření bude doplněno ještě kazuistikami, které by mohly ukázat podněty, významné pro rozvoj patologického hráčství.
Zásady pro vypracování
Díky možnosti využívat internet při sázkových hrách, se stala jedna z jejich forem , kurzové sázky , v poslední době poměrně rozšířenou i mezi dospívajícími. Přestože může mít podobné sociálně patologické dopady jako jiné formy hráčství, není této problematice dosud věnována patřičná pozornost. Cílem diplomové práce bude zmapovat a popsat specifika hráčství tohoto typu u adolescentů, resp. dopívajících ve věku 14-18 let.\\
V teoretické části budou vymezeny pojmy hráčství a patologické hráčství: jeho formy, příčiny, důsledky, fáze vývoje závislosti, typické projevy chování atd., s důrazem na problematiku kurzových sázek. Práce se bude také zabývat možnostmi prevence vzniku patologického hráčství a jeho negativních důsledků, prozkoumá související programy v ČR , případně i v zahraničí. Pozornost bude věnována také legislativnímu rámci tohoto problému.\\
Ve výzkumné části práce bude provedeno šetření, v němž autor využije smíšený výzkumný přístup; hlavní metodou bude dotazování prostřednictvím dotazníku. Šetření bude sledovat dva základní cíle: jednak zjistit, do jaké míry je tento typ hráčství rozšířený u dospívajících a dále zachytit případné souvislosti mezi jeho výskytem a konkrétními proměnnými (lokalitou, typem školy, rodinou a dalšími charakteristikami). Bude realizováno v základních a středních školách Jihočeského kraje a také ve školách (případně třídách) sportovních. Šetření bude doplněno ještě kazuistikami, které by mohly ukázat podněty, významné pro rozvoj patologického hráčství.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, 130 s. ISBN 80-859-3115-X.\\
CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.
Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.\\
KAJANOVÁ, Alena. Sociální patologie: vybrané kapitoly. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014, 87 s. ISBN 978-80-7394-449-0.\\
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie pro sociální pracovníky. Brno: MSD, 2008, 194 s. ISBN 978-80-7392-069-2.\\
NEŠPOR, Karel. Jak překonat hazard: prevence, krátká intervence a léčba. Praha: Portál, 2011, 159 s. ISBN 978-80-262-0009-3.\\
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. aktualiz. Praha: Portál, 2011, 173 s. ISBN 978-80-7367-908-8.\\
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007, 170 s. ISBN 978-80-7367-267-6.\\
NEŠPOR, Karel. Hazardní hra jako nemoc: jak problémy rozpoznávat, jak je zvládat, jak jim předcházet. Ostrava: A. Krtilová, 1994, 146 s.\\
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 978-80-7367-566-0.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, 130 s. ISBN 80-859-3115-X.\\
CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.
Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.\\
KAJANOVÁ, Alena. Sociální patologie: vybrané kapitoly. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014, 87 s. ISBN 978-80-7394-449-0.\\
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie pro sociální pracovníky. Brno: MSD, 2008, 194 s. ISBN 978-80-7392-069-2.\\
NEŠPOR, Karel. Jak překonat hazard: prevence, krátká intervence a léčba. Praha: Portál, 2011, 159 s. ISBN 978-80-262-0009-3.\\
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. aktualiz. Praha: Portál, 2011, 173 s. ISBN 978-80-7367-908-8.\\
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007, 170 s. ISBN 978-80-7367-267-6.\\
NEŠPOR, Karel. Hazardní hra jako nemoc: jak problémy rozpoznávat, jak je zvládat, jak jim předcházet. Ostrava: A. Krtilová, 1994, 146 s.\\
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 978-80-7367-566-0.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.