V této bakalářské práci jsou za pomoci dotazníkového šetření sledovány způsoby hodnocení ve výuce přírodopisu na základních školách v oblasti Strakonicka. Součástí práce je literární rešerše, ve které se pojednává především o hodnocení a jeho metodách. Další součástí je analýza dat a diskuse. Ze získaných dat vyplynulo, že na vybraných školách je nejčastěji používanou formou hodnocení písemný test. Dále bylo zjištěno, že žáci považují formativní hodnocení za přínosnou metodu bez ohledu na to, jestli se s tímto přístupem již setkali či nikoliv.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis with the help of the questionnaire survey monitors the evaluation methods of teaching integrated science in primary schools of Strakonice and surroundings. The work includes literary research, which deals primarily with the evaluation and its methods. The work then contains data analysis and discussion. The obtained data showed that the most common form of evaluation in the selected schools is a written test. Furthermore, it was found that students considered the formative evaluation method to be beneficial, regardless of whether they had met this approach before or not.
Klíčová slova
hodnocení, formativní a sumativní hodnocení, hodnocení v hodinách přírodopisu
Klíčová slova v angličtině
assessment, summative and formative assessment, assessment in integrated science lessons
Rozsah průvodní práce
30
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci jsou za pomoci dotazníkového šetření sledovány způsoby hodnocení ve výuce přírodopisu na základních školách v oblasti Strakonicka. Součástí práce je literární rešerše, ve které se pojednává především o hodnocení a jeho metodách. Další součástí je analýza dat a diskuse. Ze získaných dat vyplynulo, že na vybraných školách je nejčastěji používanou formou hodnocení písemný test. Dále bylo zjištěno, že žáci považují formativní hodnocení za přínosnou metodu bez ohledu na to, jestli se s tímto přístupem již setkali či nikoliv.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis with the help of the questionnaire survey monitors the evaluation methods of teaching integrated science in primary schools of Strakonice and surroundings. The work includes literary research, which deals primarily with the evaluation and its methods. The work then contains data analysis and discussion. The obtained data showed that the most common form of evaluation in the selected schools is a written test. Furthermore, it was found that students considered the formative evaluation method to be beneficial, regardless of whether they had met this approach before or not.
Klíčová slova
hodnocení, formativní a sumativní hodnocení, hodnocení v hodinách přírodopisu
Klíčová slova v angličtině
assessment, summative and formative assessment, assessment in integrated science lessons
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provedení monitoringu metod využívaných k hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na vyšším stupni základních škol a nižším stupni gymnázií. Data budou získána dotazníkovým šetřením a vyhodnocena za využití základních statistických metod. Šetření bude provedeno na základních školách a gymnáziích na Strakonicku. Součástí bakalářské práce bude rešerše věnující se metodám hodnocení a jejich charakteristik (zejména s důrazem na sumativní a formativní hodnocení).\\
Postup práce:\\
Dotazníkové šetření na vybraných školách zájmového regionu
Vyhodnocení odpovědí a interpretace zjištěných výsledků.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provedení monitoringu metod využívaných k hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na vyšším stupni základních škol a nižším stupni gymnázií. Data budou získána dotazníkovým šetřením a vyhodnocena za využití základních statistických metod. Šetření bude provedeno na základních školách a gymnáziích na Strakonicku. Součástí bakalářské práce bude rešerše věnující se metodám hodnocení a jejich charakteristik (zejména s důrazem na sumativní a formativní hodnocení).\\
Postup práce:\\
Dotazníkové šetření na vybraných školách zájmového regionu
Vyhodnocení odpovědí a interpretace zjištěných výsledků.
Seznam doporučené literatury
ANDRADE, H., CIZEK, G. J. Handbook of Formative Assessment. Rotledge, 2009. 392 s.
BELL, N., COWIE, B. Formative Assessment and Science Education (vol. 12). Springer, 12001. 56 s.
COFFEY, J., DOUGLAS, R., STEARNS, C. Assessing Science Learning: Perspectives from Research and Practice. National Science Teachers Association, 2008. 350 s.
FURTAK, E. M. Formative Assessment for Secondary Science Teacher. Corwin Publishing, 2009. 176 s.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003. 198 s.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. 200 s.
KRÁLÍČKOVÁ, S., DITRICH, T. Podklady pro psaní kvalifikačních prací. České Budějovice: JU PF katedra biologie, 2012. 37 s.
SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. 204 s.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. 192 s.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další
Seznam doporučené literatury
ANDRADE, H., CIZEK, G. J. Handbook of Formative Assessment. Rotledge, 2009. 392 s.
BELL, N., COWIE, B. Formative Assessment and Science Education (vol. 12). Springer, 12001. 56 s.
COFFEY, J., DOUGLAS, R., STEARNS, C. Assessing Science Learning: Perspectives from Research and Practice. National Science Teachers Association, 2008. 350 s.
FURTAK, E. M. Formative Assessment for Secondary Science Teacher. Corwin Publishing, 2009. 176 s.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003. 198 s.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. 200 s.
KRÁLÍČKOVÁ, S., DITRICH, T. Podklady pro psaní kvalifikačních prací. České Budějovice: JU PF katedra biologie, 2012. 37 s.
SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. 204 s.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. 192 s.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další