Hlavním cílem mé diplomové práce je vytvořit didaktický test, který se zabývá znalostmi žáků 9. ročníku na základních školách v oblasti evoluce. Literární přehled je zaměřen na pojem evoluce a její hlavní principy, evoluce v rámci rámcového vzdělávacího programu, publikace zabývající se touto tématikou, zvláště pak směřující k dosavadním kvalifikačním pracím v této oblasti, didaktickými testy a jejich typy, aspekty. Pro zjištění míry znalostí z oblasti evoluce byl následně vyhotoven didaktický test, který byl zadán 252 respondentů. Veškerá data byla následně vyhodnocena a diskutována.
Anotace v angličtině
The main aim of my diploma thesis is to create a didactic test, which deals with the knowledge of pupils of the 9th year at elementary schools in the field of evolution. The literary overview is focused on the concept of evolution and its main principles, evolution within the scope of the educational program framework, publications dealing with this topic, especially with the emphasis on the current qualification work in this field, didactic tests, their types and aspects. In order to determine the level of knowledge in the field of evolution, a didactic test was then created. A total of 252 respondents participated in the test. All data was subsequently evaluated and discussed.
Klíčová slova
didaktický test, evoluce, znalosti
Klíčová slova v angličtině
didactic test, evolution, knowledge
Rozsah průvodní práce
43 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem mé diplomové práce je vytvořit didaktický test, který se zabývá znalostmi žáků 9. ročníku na základních školách v oblasti evoluce. Literární přehled je zaměřen na pojem evoluce a její hlavní principy, evoluce v rámci rámcového vzdělávacího programu, publikace zabývající se touto tématikou, zvláště pak směřující k dosavadním kvalifikačním pracím v této oblasti, didaktickými testy a jejich typy, aspekty. Pro zjištění míry znalostí z oblasti evoluce byl následně vyhotoven didaktický test, který byl zadán 252 respondentů. Veškerá data byla následně vyhodnocena a diskutována.
Anotace v angličtině
The main aim of my diploma thesis is to create a didactic test, which deals with the knowledge of pupils of the 9th year at elementary schools in the field of evolution. The literary overview is focused on the concept of evolution and its main principles, evolution within the scope of the educational program framework, publications dealing with this topic, especially with the emphasis on the current qualification work in this field, didactic tests, their types and aspects. In order to determine the level of knowledge in the field of evolution, a didactic test was then created. A total of 252 respondents participated in the test. All data was subsequently evaluated and discussed.
Klíčová slova
didaktický test, evoluce, znalosti
Klíčová slova v angličtině
didactic test, evolution, knowledge
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit standardizovaný didaktický test, zaměřený na znalosti evoluční biologie žáků základní školy. Přestože evoluční biologie není jako taková zakotvena v RVP pro základní školy, pojmy evoluce, evoluční teorie či přírodní výběr se vyskytují ve většině českých učebnic. Cílem DP je zavést standardizovaný prostředek, kterým bude možné zjistit jaké znalosti evoluční biologie mají žáci ZŠ a) v rámci běžných ZŠ učebnic b) obecně z evolučních zákonitostí. Tento standardizovaný prostředek v podobě didaktického testu bude poté vyzkoušen formou plošného nasazení ve vybraném regionu ČR.\\
Základní cíle a úkoly:\\
Sestavit standardizovaný didaktický test z oblasti evoluční biologie určený žákům ZŠ, reflektující nejen učivo v běžných učebnicích přírodopisu, ale i další jednoduché obecně platné zákonitosti.
Vyzkoušet plošné nasazení sestaveného testu v rámci vybraného regionu ČR.
Diskutovat získané výsledky a vyhodnotit získaná data.
Základní kroky při řešení úkolů:\\
Seznámit se s teorií tvorby didaktických testů.
Získat přehled o učivu evoluce v rámci učebnic ZŠ.
Sestavit standardizovaný didaktický test (alespoň dvě porovnatelné varianty).
Vyzkoušet použitelnost všech variant testu, na malém počtu respondentů cílové skupiny, modifikovat testy tak, aby byl pochopitelný, obě varianty srovnatelné a aby splňoval nároky kladené na didaktické testy.
V případě potřeby opakovat krok 4.
Sestavený a vyzkoušený didaktický test plošně aplikovat (10-20 tříd dle aktuálních možností) v rámci vybraného regionu.
Analyzovat získaná data.
Sepsat diplomovou práci (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím DP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z diplomového semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby DP.
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě znalostí znalostí žáků ZŠ a ochotě učitelů participovat na daném výzkumu lze i částečné splnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění diplomového úkolu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit standardizovaný didaktický test, zaměřený na znalosti evoluční biologie žáků základní školy. Přestože evoluční biologie není jako taková zakotvena v RVP pro základní školy, pojmy evoluce, evoluční teorie či přírodní výběr se vyskytují ve většině českých učebnic. Cílem DP je zavést standardizovaný prostředek, kterým bude možné zjistit jaké znalosti evoluční biologie mají žáci ZŠ a) v rámci běžných ZŠ učebnic b) obecně z evolučních zákonitostí. Tento standardizovaný prostředek v podobě didaktického testu bude poté vyzkoušen formou plošného nasazení ve vybraném regionu ČR.\\
Základní cíle a úkoly:\\
Sestavit standardizovaný didaktický test z oblasti evoluční biologie určený žákům ZŠ, reflektující nejen učivo v běžných učebnicích přírodopisu, ale i další jednoduché obecně platné zákonitosti.
Vyzkoušet plošné nasazení sestaveného testu v rámci vybraného regionu ČR.
Diskutovat získané výsledky a vyhodnotit získaná data.
Základní kroky při řešení úkolů:\\
Seznámit se s teorií tvorby didaktických testů.
Získat přehled o učivu evoluce v rámci učebnic ZŠ.
Sestavit standardizovaný didaktický test (alespoň dvě porovnatelné varianty).
Vyzkoušet použitelnost všech variant testu, na malém počtu respondentů cílové skupiny, modifikovat testy tak, aby byl pochopitelný, obě varianty srovnatelné a aby splňoval nároky kladené na didaktické testy.
V případě potřeby opakovat krok 4.
Sestavený a vyzkoušený didaktický test plošně aplikovat (10-20 tříd dle aktuálních možností) v rámci vybraného regionu.
Analyzovat získaná data.
Sepsat diplomovou práci (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím DP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z diplomového semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby DP.
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě znalostí znalostí žáků ZŠ a ochotě učitelů participovat na daném výzkumu lze i částečné splnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění diplomového úkolu.
Seznam doporučené literatury
Donnelly, L., Kazempour, M. & Amirshokoohi, A. High School Students' Perceptions of Evolution Instruction: Acceptance and Evolution Learning Experiences. Research in Science Education, 39, 643-660, 2009.
Flegr, J. Evoluční biologie. Academia, Praha, 2005. 559 pp.
Gregg, T. G.; Janssen, G. R.; Bhattacharjee, J. K. A Teaching Guide to Evolution. Science Teacher, 70(8): 24-31, 2003.
Hermann, R. High School Biology Teachers' Views on Teaching Evolution: Implications for Science Teacher Educators. Journal of Science Teacher Education, 24, 597-616, 2013.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu -- Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Jaskulková, K. Jak vnímají evoluční teorii studenti středních škol? Bakalářská práce. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2013.
Punch, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008.
Musante, S. Expanding the Understanding of Evolution. Bioscience, 61, 270-270, 2011.
Müllerová, L. Pojem evoluce a jeho vnímání žáky základních a středních škol. Scientia in educatione 3(2), 2012 p. 33-64, 2012.
RVPZV (2010) Rámcově vzdělávací program. Česká republika. Dostupné z WWW:
http://www.nuv.cz/file/133
Skutil, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
Storch, D. & Mihulka, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
Švaříček, R. & Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Yates, T. B. Student Acquisition of Biological Evolution-Related Misconceptions: The Role of Public High School Introductory Biology Teachers. Disertační práce. The University of Oklahoma, 2011. 334 p.
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.
Seznam doporučené literatury
Donnelly, L., Kazempour, M. & Amirshokoohi, A. High School Students' Perceptions of Evolution Instruction: Acceptance and Evolution Learning Experiences. Research in Science Education, 39, 643-660, 2009.
Flegr, J. Evoluční biologie. Academia, Praha, 2005. 559 pp.
Gregg, T. G.; Janssen, G. R.; Bhattacharjee, J. K. A Teaching Guide to Evolution. Science Teacher, 70(8): 24-31, 2003.
Hermann, R. High School Biology Teachers' Views on Teaching Evolution: Implications for Science Teacher Educators. Journal of Science Teacher Education, 24, 597-616, 2013.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu -- Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Jaskulková, K. Jak vnímají evoluční teorii studenti středních škol? Bakalářská práce. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2013.
Punch, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008.
Musante, S. Expanding the Understanding of Evolution. Bioscience, 61, 270-270, 2011.
Müllerová, L. Pojem evoluce a jeho vnímání žáky základních a středních škol. Scientia in educatione 3(2), 2012 p. 33-64, 2012.
RVPZV (2010) Rámcově vzdělávací program. Česká republika. Dostupné z WWW:
http://www.nuv.cz/file/133
Skutil, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
Storch, D. & Mihulka, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
Švaříček, R. & Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Yates, T. B. Student Acquisition of Biological Evolution-Related Misconceptions: The Role of Public High School Introductory Biology Teachers. Disertační práce. The University of Oklahoma, 2011. 334 p.
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.