V této bakalářské práci jsem se zabývala problematikou výuky romského holocaustu. V první části práce jsem rozebrala současné diskuze na téma romského holocaustu, přičemž jsem se soustředila na debatu o tom, zda se v případě táborů v Letech u Písku a Hodoníně u Kunštátu za II. světové války jednalo o tábory "koncentrační" či "pracovní" analyzovala jsem například výroky politika Tomio Okamury a reakce, které tyto výroky vyvolaly.
Hlavním cílem práce je zkoumání, jakým způsobem (a zda vůbec) je téma romského holocaustu obsaženo ve školském kurikulu. Ve druhé části práce jsem se zaměřila na informovanost o daném tématu na školách a vše jsem doložila na případové studii ze základních škol v Třebíči, kde jsem kombinací kvantitativních a kvalitativních metod sběru dat zkoumala, zda je toto téma na vybraných školách vyučováno, a jakým způsobem.
Anotace v angličtině
In this paper I focused on the issue of teaching about the Romani holocaust. In the first part I analyzed the current discussion concerning the Romani holocaust, while I mainly focused on the debate whether during World War II. the camps in Lety near Pisek and Hodonín near Kunštát, were "concentration" or "working" camp. For example, I analyzed the statements of our politician Tomio Okamura and reactions to his statements.
The main objective of this paper is to explore how (and whether) the issue of Romani holocaust is included in the school curriculum. In the second part of my work I focused on common knowledge about this topic in schools. I conducted a study at the primary schools in Třebíč, using the combination of quantitative and qualitative data collection methods in order to find out whether and how this topic is taught at selected schools.
Klíčová slova
Romský holocaust, tábory v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu, Tomio Okamura, kvantitativní a kvalitativní sběr dat.
Klíčová slova v angličtině
Romani holocaust, camps in Lety and Hodonín near Kunštát, Tomio Okamura, quantitative and qualitative data collection.
Rozsah průvodní práce
57 s. (93 350 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci jsem se zabývala problematikou výuky romského holocaustu. V první části práce jsem rozebrala současné diskuze na téma romského holocaustu, přičemž jsem se soustředila na debatu o tom, zda se v případě táborů v Letech u Písku a Hodoníně u Kunštátu za II. světové války jednalo o tábory "koncentrační" či "pracovní" analyzovala jsem například výroky politika Tomio Okamury a reakce, které tyto výroky vyvolaly.
Hlavním cílem práce je zkoumání, jakým způsobem (a zda vůbec) je téma romského holocaustu obsaženo ve školském kurikulu. Ve druhé části práce jsem se zaměřila na informovanost o daném tématu na školách a vše jsem doložila na případové studii ze základních škol v Třebíči, kde jsem kombinací kvantitativních a kvalitativních metod sběru dat zkoumala, zda je toto téma na vybraných školách vyučováno, a jakým způsobem.
Anotace v angličtině
In this paper I focused on the issue of teaching about the Romani holocaust. In the first part I analyzed the current discussion concerning the Romani holocaust, while I mainly focused on the debate whether during World War II. the camps in Lety near Pisek and Hodonín near Kunštát, were "concentration" or "working" camp. For example, I analyzed the statements of our politician Tomio Okamura and reactions to his statements.
The main objective of this paper is to explore how (and whether) the issue of Romani holocaust is included in the school curriculum. In the second part of my work I focused on common knowledge about this topic in schools. I conducted a study at the primary schools in Třebíč, using the combination of quantitative and qualitative data collection methods in order to find out whether and how this topic is taught at selected schools.
Klíčová slova
Romský holocaust, tábory v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu, Tomio Okamura, kvantitativní a kvalitativní sběr dat.
Klíčová slova v angličtině
Romani holocaust, camps in Lety and Hodonín near Kunštát, Tomio Okamura, quantitative and qualitative data collection.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou výuky o romském holocaustu. V první části práce autorka rozebere současné diskuze na téma romského holocaustu, přičemž se bude soustředit na debatu o tom, zda se v případě táborů v Letech u Písku a Hodoníně u Kunštátu za 2. světové války jednalo o tábory ?koncentrační? či ?pracovní? - bude analyzovat například výroky politika Tomia Okamury a reakce, které tyto výroky vyvolaly (např. reakce Davida Beňáka (místopředsedy Rady vlády ČR pro záležitosti romské menšiny), Jany Horváthové (historičky, ředitelky Muzea romské kultury) atd.). Tyto diskuze autorka zasadí do širšího kontextu informování o historických událostech souvisejících s romským holocaustem.\\
Hlavním cílem práce bude zkoumat, jakým způsobem (a především zda vůbec) je téma romského holocaustu obsaženo ve školském kurikulu. Autorka se tedy ve druhé části práce zaměří na informovanost o daném tématu na školách a vše doloží na případové studii ze základních škol v Třebíči, kde bude kombinací kvantitativních a kvalitativních metod sběru dat zkoumat, zda je toto téma na vybraných školách vyučováno, a případně jakým způsobem ? jaké výukové materiály jsou využívány? probíhá projektové vyučování? atd.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou výuky o romském holocaustu. V první části práce autorka rozebere současné diskuze na téma romského holocaustu, přičemž se bude soustředit na debatu o tom, zda se v případě táborů v Letech u Písku a Hodoníně u Kunštátu za 2. světové války jednalo o tábory ?koncentrační? či ?pracovní? - bude analyzovat například výroky politika Tomia Okamury a reakce, které tyto výroky vyvolaly (např. reakce Davida Beňáka (místopředsedy Rady vlády ČR pro záležitosti romské menšiny), Jany Horváthové (historičky, ředitelky Muzea romské kultury) atd.). Tyto diskuze autorka zasadí do širšího kontextu informování o historických událostech souvisejících s romským holocaustem.\\
Hlavním cílem práce bude zkoumat, jakým způsobem (a především zda vůbec) je téma romského holocaustu obsaženo ve školském kurikulu. Autorka se tedy ve druhé části práce zaměří na informovanost o daném tématu na školách a vše doloží na případové studii ze základních škol v Třebíči, kde bude kombinací kvantitativních a kvalitativních metod sběru dat zkoumat, zda je toto téma na vybraných školách vyučováno, a případně jakým způsobem ? jaké výukové materiály jsou využívány? probíhá projektové vyučování? atd.
Seznam doporučené literatury
Jakoubek, M. Romové- konec (ne)jednoho mýtu, Socioklub, 2005\\
Navrátil, P. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003\\
Nikolai, T. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2007\\
Pavelčíková, N. Romské obyvatelstvo českých zemí v letech 1945-1990. In: Kapitoly z multikulturní tolerance IV. Praha: SVLP EIS UK, 2006\\
Petrucijová, J. : Kulturní relativismus a (ne)tolerantní svět. In: Kapitoly z multikulturní tolerance IV. Praha: SVLP EIS UK, 2006\\
Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004\\
Šotolová, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2008\\
HOLÝ, Dušan. Žalující píseň: O osudu Romů v nacistických koncentračních
táborech. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1993.\\
NEČAS, Ctibor. Českoslovenští Romové v letech 1938-1945. Brno: Masarykova
univerzita, 1994.\\
NEČAS, Ctibor. Nad osudem českých a slovenských Cikánů v letech 1939-1945.
Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1981.\\
NEČAS, C.: Útěky romských vězňů z osvětimského táborového komplexu. In:
Vlastivědný věstník moravský, 1995.\\
NEČAS, Ctibor. Andr'oda taboris: tragédie cikánských táborů v Letech a v
Hodoníně. Brno: Masarykova univerzita, 1995.\\
NEČAS, Ctibor. Romové na Moravě a ve Slezsku (1740-1945). Brno: Matice
moravská, 2005.\\
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. 3. dopl. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995\\
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998.\\
BALABÁNOVÁ, Helena. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995.\\
Seznam doporučené literatury
Jakoubek, M. Romové- konec (ne)jednoho mýtu, Socioklub, 2005\\
Navrátil, P. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003\\
Nikolai, T. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2007\\
Pavelčíková, N. Romské obyvatelstvo českých zemí v letech 1945-1990. In: Kapitoly z multikulturní tolerance IV. Praha: SVLP EIS UK, 2006\\
Petrucijová, J. : Kulturní relativismus a (ne)tolerantní svět. In: Kapitoly z multikulturní tolerance IV. Praha: SVLP EIS UK, 2006\\
Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004\\
Šotolová, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2008\\
HOLÝ, Dušan. Žalující píseň: O osudu Romů v nacistických koncentračních
táborech. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1993.\\
NEČAS, Ctibor. Českoslovenští Romové v letech 1938-1945. Brno: Masarykova
univerzita, 1994.\\
NEČAS, Ctibor. Nad osudem českých a slovenských Cikánů v letech 1939-1945.
Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1981.\\
NEČAS, C.: Útěky romských vězňů z osvětimského táborového komplexu. In:
Vlastivědný věstník moravský, 1995.\\
NEČAS, Ctibor. Andr'oda taboris: tragédie cikánských táborů v Letech a v
Hodoníně. Brno: Masarykova univerzita, 1995.\\
NEČAS, Ctibor. Romové na Moravě a ve Slezsku (1740-1945). Brno: Matice
moravská, 2005.\\
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. 3. dopl. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995\\
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998.\\
BALABÁNOVÁ, Helena. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995.\\