Bakalářská práce popisuje metody hodnocení, užívané ve výuce přírodopisu na vybraných základních školách na Třebíčsku a Znojemsku. Z dotazníkového šetření mezi žáky vyplynulo, že učitelé nejčastěji využívají písemné hodnocení, během kterého se zaměřují především na znalosti pojmů a definic. Téměř tři čtvrtiny dotazovaných žáků má zkušenost s formativním hodnocením. Odpovědi učitelů tříd, ve kterých probíhalo dotazníkové šetření, potvrdily zjištěné závěry z dotazníků pro žáky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis describes the assessment methods used in teaching natural science at selected schools on Trebic and Znojmo district. The survey among students showed that teachers mostly use the written assessment, during which mainly focus on knowledge of the concepts and definitions. Nearly three quarters of students have experience with formative assessment. Replies teachers from classes, in which the survey was conducted, confirmed these findings from questionnaires for students.
Bakalářská práce popisuje metody hodnocení, užívané ve výuce přírodopisu na vybraných základních školách na Třebíčsku a Znojemsku. Z dotazníkového šetření mezi žáky vyplynulo, že učitelé nejčastěji využívají písemné hodnocení, během kterého se zaměřují především na znalosti pojmů a definic. Téměř tři čtvrtiny dotazovaných žáků má zkušenost s formativním hodnocením. Odpovědi učitelů tříd, ve kterých probíhalo dotazníkové šetření, potvrdily zjištěné závěry z dotazníků pro žáky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis describes the assessment methods used in teaching natural science at selected schools on Trebic and Znojmo district. The survey among students showed that teachers mostly use the written assessment, during which mainly focus on knowledge of the concepts and definitions. Nearly three quarters of students have experience with formative assessment. Replies teachers from classes, in which the survey was conducted, confirmed these findings from questionnaires for students.
Cílem práce je provedení monitoringu metod využívaných k hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na vyšším stupni základních škol a nižším stupni gymnázií. Data budou získána dotazníkovým šetřením a vyhodnocena za využití základních statistických metod. Šetření bude provedeno na základních školách a gymnáziích na Třebíčsku a Znojemsku. Součástí bakalářské práce bude rešerše věnující se metodám hodnocení a jejich charakteristik (zejména s důrazem na sumativní a formativní hodnocení).\\
Postup práce:\\
Dotazníkové šetření na vybraných školách zájmového regionu.
Vyhodnocení odpovědí a interpretace zjištěných výsledků.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provedení monitoringu metod využívaných k hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na vyšším stupni základních škol a nižším stupni gymnázií. Data budou získána dotazníkovým šetřením a vyhodnocena za využití základních statistických metod. Šetření bude provedeno na základních školách a gymnáziích na Třebíčsku a Znojemsku. Součástí bakalářské práce bude rešerše věnující se metodám hodnocení a jejich charakteristik (zejména s důrazem na sumativní a formativní hodnocení).\\
Postup práce:\\
Dotazníkové šetření na vybraných školách zájmového regionu.
Vyhodnocení odpovědí a interpretace zjištěných výsledků.
Seznam doporučené literatury
ANDRADE, H., CIZEK, G. J. Handbook of Formative Assessment. Rotledge, 2009. 392 s.
BELL, N., COWIE, B. Formative Assessment and Science Education (vol. 12). Springer, 2001. 156 s.
COFFEY, J., DOUGLAS, R., STEARNS, C. Assessing Science Learning: Perspectives from Research and Practice. National Science Teachers Association, 2008. 350 s.
FURTAK, E. M. Formative Assessment for Secondary Science Teacher. Corwin Publishing, 2009. 176 s.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003. 198 s.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. 200 s.
KRÁLÍČKOVÁ, S., DITRICH, T. Podklady pro psaní kvalifikačních prací. České Budějovice: JU PF, katedra biologie, 2012. 37 s.
SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. 204 s.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. 192 s.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další.
Seznam doporučené literatury
ANDRADE, H., CIZEK, G. J. Handbook of Formative Assessment. Rotledge, 2009. 392 s.
BELL, N., COWIE, B. Formative Assessment and Science Education (vol. 12). Springer, 2001. 156 s.
COFFEY, J., DOUGLAS, R., STEARNS, C. Assessing Science Learning: Perspectives from Research and Practice. National Science Teachers Association, 2008. 350 s.
FURTAK, E. M. Formative Assessment for Secondary Science Teacher. Corwin Publishing, 2009. 176 s.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003. 198 s.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. 200 s.
KRÁLÍČKOVÁ, S., DITRICH, T. Podklady pro psaní kvalifikačních prací. České Budějovice: JU PF, katedra biologie, 2012. 37 s.
SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. 204 s.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. 192 s.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další.