Diplomová práce se věnuje fenoménu knihy jako klíčovému komunikačnímu nástroji autora (uměleckého i neuměleckého) textu se čtenářem. Materiální objekt kniha je podrobně zkoumán jako výrobek, zboží i objekt estetického zájmu. Práce se zaměřuje především na tyto otázky: Co vše se děje s textem od momentu odevzdání rukopisu do nakladatelství do chvíle, kdy jej čtenář vezme poprvé do ruky? Jaké subjekty, instituce či zájmy vstupují (či mohou vstoupit) během výroby, distribuce a prodeje knihy do hry a jaká je jejich role? Jaká je podoba a funkce grafických a peritextových složek knihy? Všechny otázky jsou zodpovězeny s ohledem na současný stav české knižní kultury.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the phenomenon of the book as crucial means of communication of the author (of the artistic and non-artistic) text with the reader. The material object book is examined in detail as a product, goods and object of the aesthetic interest. The work focuses primarily on the following questions: What is happening with the text from the moment of the manuscript submission to the publisher until the moment when is held in reader's hands for the first time? What subjects, institutions or interests are entering (or may enter) the game during the production, distribution and sale of the book and what is their particular role? What is the form and function of graphical and peritextual components of the book? All questions are answered in regard to the current state of Czech literary culture.
book, literary culture, book market, publishing, graphics, peritext, epitext
Rozsah průvodní práce
68 s. (126 597 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje fenoménu knihy jako klíčovému komunikačnímu nástroji autora (uměleckého i neuměleckého) textu se čtenářem. Materiální objekt kniha je podrobně zkoumán jako výrobek, zboží i objekt estetického zájmu. Práce se zaměřuje především na tyto otázky: Co vše se děje s textem od momentu odevzdání rukopisu do nakladatelství do chvíle, kdy jej čtenář vezme poprvé do ruky? Jaké subjekty, instituce či zájmy vstupují (či mohou vstoupit) během výroby, distribuce a prodeje knihy do hry a jaká je jejich role? Jaká je podoba a funkce grafických a peritextových složek knihy? Všechny otázky jsou zodpovězeny s ohledem na současný stav české knižní kultury.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the phenomenon of the book as crucial means of communication of the author (of the artistic and non-artistic) text with the reader. The material object book is examined in detail as a product, goods and object of the aesthetic interest. The work focuses primarily on the following questions: What is happening with the text from the moment of the manuscript submission to the publisher until the moment when is held in reader's hands for the first time? What subjects, institutions or interests are entering (or may enter) the game during the production, distribution and sale of the book and what is their particular role? What is the form and function of graphical and peritextual components of the book? All questions are answered in regard to the current state of Czech literary culture.
book, literary culture, book market, publishing, graphics, peritext, epitext
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci zaměří na fenomén knihy jako klíčový komunikační nástroj autora uměleckého textu se čtenářem. Bude se zabývat knihou jako výrobkem, zbožím i objektem estetického zájmu. Soustředit se bude především na tyto otázky: Co vše se děje s textem od momentu odevzdání rukopisu do nakladatelství do chvíle, kdy jej čtenář vezme poprvé do ruky? Jaké subjekty, instituce či zájmy vstupují (či mohou vstoupit) do hry a jaká je jejich role? Jaká je podoba a funkce grafických, resp. peritextových složek knihy?
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci zaměří na fenomén knihy jako klíčový komunikační nástroj autora uměleckého textu se čtenářem. Bude se zabývat knihou jako výrobkem, zbožím i objektem estetického zájmu. Soustředit se bude především na tyto otázky: Co vše se děje s textem od momentu odevzdání rukopisu do nakladatelství do chvíle, kdy jej čtenář vezme poprvé do ruky? Jaké subjekty, instituce či zájmy vstupují (či mohou vstoupit) do hry a jaká je jejich role? Jaká je podoba a funkce grafických, resp. peritextových složek knihy?
Seznam doporučené literatury
BOHATCOVÁ, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990.
GENETTE, Gérard. Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1997
HODROVÁ, Daniela (a kol.). ...na okraji chaosu... Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001.
KNEIDL, Pravoslav. Z historie evropské knihy: po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha: Svoboda, 1989.
PAVLÁT, Leo: Tajemství knihy. Praha: Albatros, 1982.
PECINA, Martin: Knihy a typografie. Brno: Host, 2012.
PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. Příbram: Pistorius, 2011.
ŠMEJKALOVÁ, Jiřina. Kniha: k teorii a praxi knižní kultury. Brno: Host, 2000.
TRÁVNÍČEK, Jiří: Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008.
WOLL, Thomas. Rukověť nakladatele. Řemeslo, věda, umění. Praha: Signeta, 2002.
Seznam doporučené literatury
BOHATCOVÁ, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990.
GENETTE, Gérard. Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1997
HODROVÁ, Daniela (a kol.). ...na okraji chaosu... Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001.
KNEIDL, Pravoslav. Z historie evropské knihy: po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha: Svoboda, 1989.
PAVLÁT, Leo: Tajemství knihy. Praha: Albatros, 1982.
PECINA, Martin: Knihy a typografie. Brno: Host, 2012.
PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. Příbram: Pistorius, 2011.
ŠMEJKALOVÁ, Jiřina. Kniha: k teorii a praxi knižní kultury. Brno: Host, 2000.
TRÁVNÍČEK, Jiří: Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008.
WOLL, Thomas. Rukověť nakladatele. Řemeslo, věda, umění. Praha: Signeta, 2002.