Hodnocení je nedílnou součástí všech výchovně-vzdělávacích činností. Proto hodnotící metody u daných předmětů jsou stále aktuálním tématem pro diskuze mnoha pedagogů i výzkumníků, kteří řeší jejich efektivitu a vhodnost užití daných hodnotících metod ve vybraných předmětech či při různých vyučovacích aktivitách. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjišťováno, jaké hodnotící metody jsou využívány v hodinách přírodopisu na vybraných základních školách na Českokrumlovsku a subjektivní pohled žáků na tyto metody. V současné době se využívá především sumativního hodnocení, zejména známkování na konci určité výukové jednotky, ale často se zavádějí i výukové metody, při kterých lze využít formativního neboli průběžného hodnocení. Některé položky v dotazníkovém šetření byly zaměřeny i na zkušenosti žáků s formativním hodnocením a jejich postoj k tomuto hodnotícímu přístupu.
Anotace v angličtině
Assessment system is an integral part of all educational processes. Because of that, assessment methods for specific subjects are still an actual issue for many lecturers and researchers, who discuss their effectiveness and suitability of use as a part of certain subjects or other educational activities. Specific assessment methods used during the integrated science lessons as well as personal opinions of pupils were investigated with the questionnaire survey performed in various elementary schools throughout Český Krumlov district. Nowadays the prevalent assessment methods is summative one, mostly represented by grades received at the end of certain educational unit. However, there is an increasing number of modern educational methods implemented into the education and some of them allow to use the formative assessment, otherwise called as continuous assessment. Some items in the questionnaire were also focused on pupils' experience with formative assessment and their attitude to this evaluation approach.
Klíčová slova
hodnocení, sumativní a formativní hodnocení, výuka přírodopisu
Klíčová slova v angličtině
assessment, summative and formative assessment, integrated science education
Rozsah průvodní práce
45
Jazyk
CZ
Anotace
Hodnocení je nedílnou součástí všech výchovně-vzdělávacích činností. Proto hodnotící metody u daných předmětů jsou stále aktuálním tématem pro diskuze mnoha pedagogů i výzkumníků, kteří řeší jejich efektivitu a vhodnost užití daných hodnotících metod ve vybraných předmětech či při různých vyučovacích aktivitách. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjišťováno, jaké hodnotící metody jsou využívány v hodinách přírodopisu na vybraných základních školách na Českokrumlovsku a subjektivní pohled žáků na tyto metody. V současné době se využívá především sumativního hodnocení, zejména známkování na konci určité výukové jednotky, ale často se zavádějí i výukové metody, při kterých lze využít formativního neboli průběžného hodnocení. Některé položky v dotazníkovém šetření byly zaměřeny i na zkušenosti žáků s formativním hodnocením a jejich postoj k tomuto hodnotícímu přístupu.
Anotace v angličtině
Assessment system is an integral part of all educational processes. Because of that, assessment methods for specific subjects are still an actual issue for many lecturers and researchers, who discuss their effectiveness and suitability of use as a part of certain subjects or other educational activities. Specific assessment methods used during the integrated science lessons as well as personal opinions of pupils were investigated with the questionnaire survey performed in various elementary schools throughout Český Krumlov district. Nowadays the prevalent assessment methods is summative one, mostly represented by grades received at the end of certain educational unit. However, there is an increasing number of modern educational methods implemented into the education and some of them allow to use the formative assessment, otherwise called as continuous assessment. Some items in the questionnaire were also focused on pupils' experience with formative assessment and their attitude to this evaluation approach.
Klíčová slova
hodnocení, sumativní a formativní hodnocení, výuka přírodopisu
Klíčová slova v angličtině
assessment, summative and formative assessment, integrated science education
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provedení monitoringu metod využívaných k hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na vyšším stupni základních škol a nižším stupni gymnázií. Data budou získána dotazníkovým šetřením a vyhodnocena za využití základních statistických metod. Šetření bude provedeno na základních školách a gymnáziích na Českokrumlovsku. Součástí bakalářské práce bude rešerše věnující se metodám hodnocení a jejich charakteristik (zejména s důrazem na sumativní a formativní hodnocení).\\
Postup práce:\\
Dotazníkové šetření na vybraných školách zájmového regionu
Vyhodnocení odpovědí a interpretace zjištěných výsledků
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provedení monitoringu metod využívaných k hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na vyšším stupni základních škol a nižším stupni gymnázií. Data budou získána dotazníkovým šetřením a vyhodnocena za využití základních statistických metod. Šetření bude provedeno na základních školách a gymnáziích na Českokrumlovsku. Součástí bakalářské práce bude rešerše věnující se metodám hodnocení a jejich charakteristik (zejména s důrazem na sumativní a formativní hodnocení).\\
Postup práce:\\
Dotazníkové šetření na vybraných školách zájmového regionu
Vyhodnocení odpovědí a interpretace zjištěných výsledků
Seznam doporučené literatury
ANDRADE, H., CIZEK, G. J. Handbook of Formative Assessment. Rotledge, 2009. 392 s.
BELL, N., COWIE, B. Formative Assessment and Science Education (vol. 12). Springer, 2001. 156 s.
COFFEY, J., DOUGLAS, R., STEARNS, C. Assessing Science Learning: Perspectives from Research and Practice. National Science Teachers Association, 2008. 350 s.
FURTAK, E. M. Formative Assessment for Secondary Science Teacher. Corwin Publishing, 2009. 176 s.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003. 198 s.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. 200 s.
KRÁLÍČKOVÁ, S., DITRICH, T. Podklady pro psaní kvalifikačních prací. České Budějovice: JU PF, katedra biologie, 2012. 37 s.
SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. 204 s.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. 192 s.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další.
Seznam doporučené literatury
ANDRADE, H., CIZEK, G. J. Handbook of Formative Assessment. Rotledge, 2009. 392 s.
BELL, N., COWIE, B. Formative Assessment and Science Education (vol. 12). Springer, 2001. 156 s.
COFFEY, J., DOUGLAS, R., STEARNS, C. Assessing Science Learning: Perspectives from Research and Practice. National Science Teachers Association, 2008. 350 s.
FURTAK, E. M. Formative Assessment for Secondary Science Teacher. Corwin Publishing, 2009. 176 s.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003. 198 s.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. 200 s.
KRÁLÍČKOVÁ, S., DITRICH, T. Podklady pro psaní kvalifikačních prací. České Budějovice: JU PF, katedra biologie, 2012. 37 s.
SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. 204 s.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. 192 s.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice a další.