Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou oblíbenosti učitele. Ve své teoretické části přibližuje pojem učitel, dále poskytuje poznatky o osobnosti učitele z hlediska psychologie. Teoretická část zahrnuje rovněž kapitoly, věnující se typologii učitelů, pojmu kompetence učitele a přináší také představy úspěšného učitele, rady učitelům a výsledky výzkumů. Praktická část je založena na výzkumu, jež byl proveden prostřednictvím hloubkového rozhovoru.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with the popular teacher. The theoretical part brings the concept of the teacher, provides further evidence of the teacher's personality in terms of psychology. The theoretical part also includes chapters dedicated to the typology of teachers, teacher competence concept and also brings visions of successful teachers, guidance teachers and research results. The practical part is based on research that was conducted through in-depth interview.
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou oblíbenosti učitele. Ve své teoretické části přibližuje pojem učitel, dále poskytuje poznatky o osobnosti učitele z hlediska psychologie. Teoretická část zahrnuje rovněž kapitoly, věnující se typologii učitelů, pojmu kompetence učitele a přináší také představy úspěšného učitele, rady učitelům a výsledky výzkumů. Praktická část je založena na výzkumu, jež byl proveden prostřednictvím hloubkového rozhovoru.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with the popular teacher. The theoretical part brings the concept of the teacher, provides further evidence of the teacher's personality in terms of psychology. The theoretical part also includes chapters dedicated to the typology of teachers, teacher competence concept and also brings visions of successful teachers, guidance teachers and research results. The practical part is based on research that was conducted through in-depth interview.
Autorka se ve své diplomové práci zaměří na vnímání oblíbených učitelů žáky základní školy. Jejím cílem bude předložit obraz oblíbeného učitele tak, jak jej vnímají sami žáci.\\
Teoretická část práce na základě odborné literatury a dostupných výzkumných šetření nabídne přehled oblasti problematiky učitelské profese, jež přímo souvisí s reálným výchovně vzdělávacím působením na žáky.\\
Pro praktickou část práce bude uskutečněno kvalitativní výzkumné šetření, v jehož průběhu diplomantka povede rozhovory se žáky základní školy za účelem získání a popsání jejich názorů na konkrétní učitele, které považují za oblíbené.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své diplomové práci zaměří na vnímání oblíbených učitelů žáky základní školy. Jejím cílem bude předložit obraz oblíbeného učitele tak, jak jej vnímají sami žáci.\\
Teoretická část práce na základě odborné literatury a dostupných výzkumných šetření nabídne přehled oblasti problematiky učitelské profese, jež přímo souvisí s reálným výchovně vzdělávacím působením na žáky.\\
Pro praktickou část práce bude uskutečněno kvalitativní výzkumné šetření, v jehož průběhu diplomantka povede rozhovory se žáky základní školy za účelem získání a popsání jejich názorů na konkrétní učitele, které považují za oblíbené.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. (ed.). Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 204 s. ISBN 978-80-7043-869-5.\\
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.\\
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vzdělávání. Vyd. 4. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.\\
PETTY, Geoff. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.\\
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.\\
PRŮCHA, Jan. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.\\
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Psychologické aspekty v práci učitele. d. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-913-1.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.\\
URBÁNEK, Petr. Problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická, 2005. ISBN 80-7083-942-2.\\
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ (eds.). Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.\\
VALIŠOVÁ, Alena a kol. Autorita a proměny jejího pojetí v edukačním prostředí. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1939-2.\\
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.\\
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. (ed.). Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 204 s. ISBN 978-80-7043-869-5.\\
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.\\
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vzdělávání. Vyd. 4. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.\\
PETTY, Geoff. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.\\
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.\\
PRŮCHA, Jan. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.\\
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Psychologické aspekty v práci učitele. d. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-913-1.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.\\
URBÁNEK, Petr. Problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická, 2005. ISBN 80-7083-942-2.\\
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ (eds.). Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.\\
VALIŠOVÁ, Alena a kol. Autorita a proměny jejího pojetí v edukačním prostředí. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1939-2.\\
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.\\
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.