Práce se zabývá tématem negativních jevů (forem rizikového chování) u žáků základních škol v Českém Krumlově a zmiňuje platnou legislativou v oblasti primární prevence rizikového chování u školou povinných dětí a mládeže.
V teoretické části popisuje vybrané sociálně patologické jevy, systém primární prevence
a legislativu MŠMT i jiných ministerstev v oblasti prevence rizikového chování, jako
i preventivní činnost institucí a organizací na území města Český Krumlov podle platných zákonů.
Součástí diplomové práce v praktické části je empirický výzkum provedený na vybraných základních školách v Českém Krumlově mezi pedagogy, který mapuje jejich zkušenosti
s nejčastějšími formami rizikového chování žáků a dále jejich znalost a využívání platné legislativy v oblasti prevence, jak ve školních, tak i v mimoškolních aktivitách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the theme of negative effects (forms of risk behaviour) at elementary schools pupils in Český Krumlov and mentions valid legilslation in the field of the risk behaviour primary prevention at school-compulsory choldren and youngsters. The theoretical part describes chosen socially-pathologic effects, the system of primary prevention and MŠMT legislation and other ministries as well in the field of risk behaviour prevention, as well as preventive aktivity of the institutions and organizations in the area of the city of Český Krumlov according to valid laws.
The diploma thesis in the practical part includes empirical research performed at chosen elementary schools in Český Krumlov among teachers mapping their experience with the most frequent risk behaviour forms of pupils and further their knowledge and valid legislation usage inthe field of preventation both at schools and duringafter-school activities.
Klíčová slova
sociálně patologické jevy, rizikové chování žáků, primární prevence, pedagog, MŠMT, platná legislativa, základní škola, šikana, návykové látky, volnočasové aktivity, alkohol, kouření, vandalismus, zákony, vyhlášky
Práce se zabývá tématem negativních jevů (forem rizikového chování) u žáků základních škol v Českém Krumlově a zmiňuje platnou legislativou v oblasti primární prevence rizikového chování u školou povinných dětí a mládeže.
V teoretické části popisuje vybrané sociálně patologické jevy, systém primární prevence
a legislativu MŠMT i jiných ministerstev v oblasti prevence rizikového chování, jako
i preventivní činnost institucí a organizací na území města Český Krumlov podle platných zákonů.
Součástí diplomové práce v praktické části je empirický výzkum provedený na vybraných základních školách v Českém Krumlově mezi pedagogy, který mapuje jejich zkušenosti
s nejčastějšími formami rizikového chování žáků a dále jejich znalost a využívání platné legislativy v oblasti prevence, jak ve školních, tak i v mimoškolních aktivitách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the theme of negative effects (forms of risk behaviour) at elementary schools pupils in Český Krumlov and mentions valid legilslation in the field of the risk behaviour primary prevention at school-compulsory choldren and youngsters. The theoretical part describes chosen socially-pathologic effects, the system of primary prevention and MŠMT legislation and other ministries as well in the field of risk behaviour prevention, as well as preventive aktivity of the institutions and organizations in the area of the city of Český Krumlov according to valid laws.
The diploma thesis in the practical part includes empirical research performed at chosen elementary schools in Český Krumlov among teachers mapping their experience with the most frequent risk behaviour forms of pupils and further their knowledge and valid legislation usage inthe field of preventation both at schools and duringafter-school activities.
Klíčová slova
sociálně patologické jevy, rizikové chování žáků, primární prevence, pedagog, MŠMT, platná legislativa, základní škola, šikana, návykové látky, volnočasové aktivity, alkohol, kouření, vandalismus, zákony, vyhlášky
Ve své práci hodlám provést kvalitativní výzkum mezi cca 6-8 pedagogy tří ZŠ v Českém Krumlově, kde se chci zaměřit na prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže mladšího a staršího školního věku. Konkrétně na práci pedagogického sboru, na jeho znalost příslušných zákonů, vyhlášek, nařízení a preventivních programů, které se těmito negativními jevy u žáků zabývají.
Zajímat se také budu o názory pedagogů na dostatečnost současné legislativy,na jejich názory o její případné doplnění, o spokojenosti či nespokojenosti s podporou této problematiky ze strany jejich zřizovatele.
Práce má dále zjistit snahu pedagogů o individuální vzdělávání v této problematice, o formách školních i mimoškolních aktivitách pedagogů s dětmi, které podporují zdravý životní styl dětí, jak po stránce fyzické, tak psychické.
Získaná data od pedagogů by mi měla v závěru práce posloužit k porovnání práce, aktivit i názorů pedagogických sborů vybraných škol.
Zásady pro vypracování
Ve své práci hodlám provést kvalitativní výzkum mezi cca 6-8 pedagogy tří ZŠ v Českém Krumlově, kde se chci zaměřit na prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže mladšího a staršího školního věku. Konkrétně na práci pedagogického sboru, na jeho znalost příslušných zákonů, vyhlášek, nařízení a preventivních programů, které se těmito negativními jevy u žáků zabývají.
Zajímat se také budu o názory pedagogů na dostatečnost současné legislativy,na jejich názory o její případné doplnění, o spokojenosti či nespokojenosti s podporou této problematiky ze strany jejich zřizovatele.
Práce má dále zjistit snahu pedagogů o individuální vzdělávání v této problematice, o formách školních i mimoškolních aktivitách pedagogů s dětmi, které podporují zdravý životní styl dětí, jak po stránce fyzické, tak psychické.
Získaná data od pedagogů by mi měla v závěru práce posloužit k porovnání práce, aktivit i názorů pedagogických sborů vybraných škol.
Seznam doporučené literatury
ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002. s. 115-124. ISBN 8086633004.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.Praha: Portál, 1997. s.383.ISBN 80-7178-063-4
GALLÁ,M. a kol. překlad Bayer, J. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Příručka o efektivní školní drogové prevenci. Praha: Úřad vlády České republiky a o.s. SANANIM, 2005.
HYHLÍK, F. NAKONEČNÝ, M. Malá encyklopedie současné psychologie. Praha: SPN, 1968.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. Mezinárodní klasifikace nemocí. 10 revize, Duševní poruchy a poruchy chování, popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka, Psychiatrické centrum, 1992.
NĚMEC, J. Mladiství delikventi, trest odnětí svobody a resocializace. In Jedlička R., a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: MV, p. o., 2004. s. 321-354. ISBN 80-7312-038-0.
NEŠPOR, K., CSÉMY, L. Zásady efektivní prevence. Praha: Sportpropag, a.s. 1999.
NEŠPOR, K., CSÉMY, L. Alkohol, drogy a vaše děti - Jak problémům předcházet, jak je rozpoznávat, jak je zvládat. Praha: Sportpropag, a.s. 1992.
NEŠPOR, K. Slovník prevence problémů působených návykovými látkami: pro rodiče a pedagogy. Praha: Fortuna, 1997. ISBN 8070710500.
NEZVAL, J. Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže ve školách a školských zařízeních.Praha: dokument MŠMT č.j.: 20 006/2007-51, 2007.
NEZVAL, J. Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví. Praha: MŠMT č. j. 10 194/2002-14, 2002.
NEZVAL, J. Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 28 275/2000 - 22 k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Praha: MŠMT, 2004.
POKORNÝ, V. a kol. Patologické závislosti. Brno: Ústav psychologického poradenství a pedagogiky, 2002. ISBN 80-86568-02-04.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Prevence sociálně patologických jevů:
Manuál praxe. Brno : Ústav psychologického poradenství a diagnostiky r.s., 2003. 186 s. ISBN 80-86568-04-0.
POKORNÝ, V, TELCOVÁ, J, TOMKO, A. Patologické závislosti. Brno : Ústav psychologického poradenství a diagnostiky r.s., 2002. 194 s. ISBN 80-86568-02-4.
PRESL, J. Drogová závislost. Může být ohroženo i Vaše dítě? Praha: Mexdorf, 1994. ISBN 80-85800-17-7.
PROCHÁZKA, M. Možnosti a meze výchovného působení učitele - školního metodika
prevence. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. 3. 168-170. 2005. Praha,
Praha, ISV, s. r. o.. 80-86642-43-7.
PROCHÁZKA, M. Učitel - metodik prevence na školách a jeho příprava. Socialia 2004
Sborník příspěvků z mezinárodní konference. 4. 349-352. 2005. Hradec Králové, Hradec
Králové, Gaudeamus. 80-7041-283-6.
PROCHÁZKA, M. Učitel - metodik prevence na školách a jeho příprava. História, súčasnosť a perspektívy učiteľského vzdělávania, 1. diel. 2. 367-368. 2005. Banská Bystrica,
Banská Bystrica, PF UMB Banská Bystrica. 80-8083-107-6.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 8071780499.
ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TLAPÁK, F. Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže 2005 2008, Praha: MŠMT, 2005.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: UK 1997. ISBN 80-7184-487-X.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 8024609568.
Vyhlášky č. 72/2005 Sb., č.73/2005 Sb., č.317/2005 Sb., č. 60/2006 Sb., č.438/2006 Sb.
Zákony č.561/2004 Sb. ( školský zákon ), č.109/2002 Sb., č. 563/2004 Sb., č.379/2005 Sb.
Seznam doporučené literatury
ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002. s. 115-124. ISBN 8086633004.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.Praha: Portál, 1997. s.383.ISBN 80-7178-063-4
GALLÁ,M. a kol. překlad Bayer, J. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Příručka o efektivní školní drogové prevenci. Praha: Úřad vlády České republiky a o.s. SANANIM, 2005.
HYHLÍK, F. NAKONEČNÝ, M. Malá encyklopedie současné psychologie. Praha: SPN, 1968.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. Mezinárodní klasifikace nemocí. 10 revize, Duševní poruchy a poruchy chování, popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka, Psychiatrické centrum, 1992.
NĚMEC, J. Mladiství delikventi, trest odnětí svobody a resocializace. In Jedlička R., a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: MV, p. o., 2004. s. 321-354. ISBN 80-7312-038-0.
NEŠPOR, K., CSÉMY, L. Zásady efektivní prevence. Praha: Sportpropag, a.s. 1999.
NEŠPOR, K., CSÉMY, L. Alkohol, drogy a vaše děti - Jak problémům předcházet, jak je rozpoznávat, jak je zvládat. Praha: Sportpropag, a.s. 1992.
NEŠPOR, K. Slovník prevence problémů působených návykovými látkami: pro rodiče a pedagogy. Praha: Fortuna, 1997. ISBN 8070710500.
NEZVAL, J. Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže ve školách a školských zařízeních.Praha: dokument MŠMT č.j.: 20 006/2007-51, 2007.
NEZVAL, J. Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví. Praha: MŠMT č. j. 10 194/2002-14, 2002.
NEZVAL, J. Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 28 275/2000 - 22 k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Praha: MŠMT, 2004.
POKORNÝ, V. a kol. Patologické závislosti. Brno: Ústav psychologického poradenství a pedagogiky, 2002. ISBN 80-86568-02-04.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Prevence sociálně patologických jevů:
Manuál praxe. Brno : Ústav psychologického poradenství a diagnostiky r.s., 2003. 186 s. ISBN 80-86568-04-0.
POKORNÝ, V, TELCOVÁ, J, TOMKO, A. Patologické závislosti. Brno : Ústav psychologického poradenství a diagnostiky r.s., 2002. 194 s. ISBN 80-86568-02-4.
PRESL, J. Drogová závislost. Může být ohroženo i Vaše dítě? Praha: Mexdorf, 1994. ISBN 80-85800-17-7.
PROCHÁZKA, M. Možnosti a meze výchovného působení učitele - školního metodika
prevence. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. 3. 168-170. 2005. Praha,
Praha, ISV, s. r. o.. 80-86642-43-7.
PROCHÁZKA, M. Učitel - metodik prevence na školách a jeho příprava. Socialia 2004
Sborník příspěvků z mezinárodní konference. 4. 349-352. 2005. Hradec Králové, Hradec
Králové, Gaudeamus. 80-7041-283-6.
PROCHÁZKA, M. Učitel - metodik prevence na školách a jeho příprava. História, súčasnosť a perspektívy učiteľského vzdělávania, 1. diel. 2. 367-368. 2005. Banská Bystrica,
Banská Bystrica, PF UMB Banská Bystrica. 80-8083-107-6.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 8071780499.
ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TLAPÁK, F. Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže 2005 2008, Praha: MŠMT, 2005.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: UK 1997. ISBN 80-7184-487-X.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 8024609568.
Vyhlášky č. 72/2005 Sb., č.73/2005 Sb., č.317/2005 Sb., č. 60/2006 Sb., č.438/2006 Sb.
Zákony č.561/2004 Sb. ( školský zákon ), č.109/2002 Sb., č. 563/2004 Sb., č.379/2005 Sb.