Ve své bakalářské práci se zabývám popisem a následným zhodnocením práce ve výtvarném ateliéru se dvěma skupinami dětí v průběhu jednoho školního roku. Teoretická část sestává z nahlédnutí do novodobé historie zájmu o dětskou kresbu a z popisu vývoje výtvarného zobrazování, následuje krátká kapitola o arteterapii s dětmi. V praktické části popisuji svou práci v soukromém výtvarném ateliéru a charakteristiky dvou skupin dětí. Kazuistikami dvou dívek s doloženými obrázky a jejich interpretací je dokumentována rozdílná atmosféra v obou skupinách. V závěru jsou zodpovězeny základní otázky po smyslu práce se skupinou dětí v ateliéru s arteterapeutickým přesahem na základě mé osobní zkušenosti.
Anotace v angličtině
This baccalaureate thesis deals with the description and subsequent evaluation of my work with two groups of children in an art studio in the course of one school year. In the theoretical part I také a look into the recent history of interest in the chidren´s drawing, followed by the description of the development of visual imaging and a short chapter about art therapy with children. In the practical part I descibe my work in a private art studio and characteristics of the two groups of children. Different atmosphere in bothgroups is documented by the case studies of two girls, supported by pictures and their interpretation. In conclusion fundamental questions of work with a group of children in a studio with art therapy added value, based on my own experience.
Ve své bakalářské práci se zabývám popisem a následným zhodnocením práce ve výtvarném ateliéru se dvěma skupinami dětí v průběhu jednoho školního roku. Teoretická část sestává z nahlédnutí do novodobé historie zájmu o dětskou kresbu a z popisu vývoje výtvarného zobrazování, následuje krátká kapitola o arteterapii s dětmi. V praktické části popisuji svou práci v soukromém výtvarném ateliéru a charakteristiky dvou skupin dětí. Kazuistikami dvou dívek s doloženými obrázky a jejich interpretací je dokumentována rozdílná atmosféra v obou skupinách. V závěru jsou zodpovězeny základní otázky po smyslu práce se skupinou dětí v ateliéru s arteterapeutickým přesahem na základě mé osobní zkušenosti.
Anotace v angličtině
This baccalaureate thesis deals with the description and subsequent evaluation of my work with two groups of children in an art studio in the course of one school year. In the theoretical part I také a look into the recent history of interest in the chidren´s drawing, followed by the description of the development of visual imaging and a short chapter about art therapy with children. In the practical part I descibe my work in a private art studio and characteristics of the two groups of children. Different atmosphere in bothgroups is documented by the case studies of two girls, supported by pictures and their interpretation. In conclusion fundamental questions of work with a group of children in a studio with art therapy added value, based on my own experience.
Tématem bakalářské práce je popis a následné zhodnocení práce ve výtvarném ateliéru pro děti po dobu jednoho školního roku. V teoretické části se autorka pokusí popsat charakteristiky dětského výtvarného projevu, resp. jeho jednotlivých fází. Zaměří se také na (arteterapeutickou) práci s dětskou skupinou, její specifika, cíle apod. V praktické části bude popsána práce se dvěma skupinami děti, včetně volby témat a metodického vedení apod. Zvláštní pozornost pak bude věnována popisu a rozboru výtvarného projevu a fungování ve skupině u několika vybraných členů.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je popis a následné zhodnocení práce ve výtvarném ateliéru pro děti po dobu jednoho školního roku. V teoretické části se autorka pokusí popsat charakteristiky dětského výtvarného projevu, resp. jeho jednotlivých fází. Zaměří se také na (arteterapeutickou) práci s dětskou skupinou, její specifika, cíle apod. V praktické části bude popsána práce se dvěma skupinami děti, včetně volby témat a metodického vedení apod. Zvláštní pozornost pak bude věnována popisu a rozboru výtvarného projevu a fungování ve skupině u několika vybraných členů.
Seznam doporučené literatury
Campbellová, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha. Portál 1998\\
Dahlke, R.: Nemoc jako symbol. Praha, Pragma 1996\\
Freudová, A.: Já a obranné systémy. Praha, Portál 2010\\
Helus, Z.: Úvod do psychologie. Praha, Grada 2008\\
Horáková-Hoskovcová, J.: Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha, Grada 2010\\
Jaffé, A.: Vzpomínky, sny, myšlenky C.G. Junga. Praha, Atlantis 1998\\
Janošová, P.: Dívčí a chlapecká identita. Praha, Grada 2011\\
Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J.: Dětská psychoterapie. Praha, Portál 2000\\
Liebmann, M.: Skupinová arteterapie. Praha, Portál 2010\\
Perout, E.: Arteterapie se zrakově postiženými. Praha, Okamžik 2005\\
Pöthe, P.: Psychoterapie dítěte. Praha, Grada 2012\\
Pöthe, P.: Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha, Grada 2012\\
Šicková-Fabrici, J.: Základy arteterapie. Praha, Portál 2002\\
Šolcová, I.: Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha, Grada 2012\\
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum 1997
Seznam doporučené literatury
Campbellová, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha. Portál 1998\\
Dahlke, R.: Nemoc jako symbol. Praha, Pragma 1996\\
Freudová, A.: Já a obranné systémy. Praha, Portál 2010\\
Helus, Z.: Úvod do psychologie. Praha, Grada 2008\\
Horáková-Hoskovcová, J.: Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha, Grada 2010\\
Jaffé, A.: Vzpomínky, sny, myšlenky C.G. Junga. Praha, Atlantis 1998\\
Janošová, P.: Dívčí a chlapecká identita. Praha, Grada 2011\\
Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J.: Dětská psychoterapie. Praha, Portál 2000\\
Liebmann, M.: Skupinová arteterapie. Praha, Portál 2010\\
Perout, E.: Arteterapie se zrakově postiženými. Praha, Okamžik 2005\\
Pöthe, P.: Psychoterapie dítěte. Praha, Grada 2012\\
Pöthe, P.: Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha, Grada 2012\\
Šicková-Fabrici, J.: Základy arteterapie. Praha, Portál 2002\\
Šolcová, I.: Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha, Grada 2012\\
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum 1997