Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací, hodnotou vzdělání a důvody předčasných odchodů žáků ze škol a na SOŠ a SOU Písek. Teoretická se zabývá vymezením pojmů hodnota, hodnotová orientace u dospívající mládeže a determinanty, které hodnoty mladých lidí ovlivňují. Práce popisuje systém vyššího sekundárního vzdělávání v ČR a u vybraných zemí EU. Přibližuje strategii vzdělávací politiky do roku 2020 a mapuje aktuální situaci na SOŠ a SOU Písek. Pozornost je věnována výskytu jevu předčasných odchodů žáků ze škol v ČR v porovnávání s vybranými členskými státy EU a prezentuje závěry některých českých a mezinárodních výzkumů. Praktická část práce se zabývá vlastním empirickým průzkumem, který je zacílen na hodnoty vzdělání a důvody předčasných odchodů žáků na SOŠ a SOU Písek. Průzkum je zaměřen na zjištění, zda je pro dané žáky vzdělání důležité a jaké jsou konkrétní důvody předčasných odchodů žáků na této škole.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topics of value orientation, value of education and reasons for early-quits schools both generally and particularly focused on SOŠ and SOU Písek. The theoretical part defines basic terms such as value, and value orientation of adolescents and determinants which influence the youth´s values. Furthermore, the thesis describes the system of higher secondary education in the Czech Republic and selected EU countries. It introduces the strategy of education policy to year 2020 and depicts the present situation at SOŠ and SOU Písek. The matter of concentration is occurrence of early-quits schools in the Czech Republic in comparison with selected EU countries. Moreover, the thesis presents findings of some Czech as well as international researches. The practical part goes into the empiric research which is focused on values of education and practical reasons of early-quits school at SOŠ and SOU Písek. The research particularly investigates the fact whether these students find education important and what the practical reasons of early-quits are at this school.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, žák, škola, vyšší sekundární vzdělávání, vzdělání, předčasné odchody ze škol, vzdělávací politika, SOŠ a SOU Písek
Klíčová slova v angličtině
values, value orientation, pupil/student, school, upper secondary education, education, early school leaving/dropout, Secondary and Vocational School in Písek
Rozsah průvodní práce
126 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací, hodnotou vzdělání a důvody předčasných odchodů žáků ze škol a na SOŠ a SOU Písek. Teoretická se zabývá vymezením pojmů hodnota, hodnotová orientace u dospívající mládeže a determinanty, které hodnoty mladých lidí ovlivňují. Práce popisuje systém vyššího sekundárního vzdělávání v ČR a u vybraných zemí EU. Přibližuje strategii vzdělávací politiky do roku 2020 a mapuje aktuální situaci na SOŠ a SOU Písek. Pozornost je věnována výskytu jevu předčasných odchodů žáků ze škol v ČR v porovnávání s vybranými členskými státy EU a prezentuje závěry některých českých a mezinárodních výzkumů. Praktická část práce se zabývá vlastním empirickým průzkumem, který je zacílen na hodnoty vzdělání a důvody předčasných odchodů žáků na SOŠ a SOU Písek. Průzkum je zaměřen na zjištění, zda je pro dané žáky vzdělání důležité a jaké jsou konkrétní důvody předčasných odchodů žáků na této škole.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topics of value orientation, value of education and reasons for early-quits schools both generally and particularly focused on SOŠ and SOU Písek. The theoretical part defines basic terms such as value, and value orientation of adolescents and determinants which influence the youth´s values. Furthermore, the thesis describes the system of higher secondary education in the Czech Republic and selected EU countries. It introduces the strategy of education policy to year 2020 and depicts the present situation at SOŠ and SOU Písek. The matter of concentration is occurrence of early-quits schools in the Czech Republic in comparison with selected EU countries. Moreover, the thesis presents findings of some Czech as well as international researches. The practical part goes into the empiric research which is focused on values of education and practical reasons of early-quits school at SOŠ and SOU Písek. The research particularly investigates the fact whether these students find education important and what the practical reasons of early-quits are at this school.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, žák, škola, vyšší sekundární vzdělávání, vzdělání, předčasné odchody ze škol, vzdělávací politika, SOŠ a SOU Písek
Klíčová slova v angličtině
values, value orientation, pupil/student, school, upper secondary education, education, early school leaving/dropout, Secondary and Vocational School in Písek
Zásady pro vypracování
ÚVOD
Dospívání je nevyhnutelnou součástí života každého člověka a toto bouřlivé období přechodu k psychické dospělosti se tak stává prostorem překonávání vlastní závislosti na rodině a to zejména od závislosti na rodičích až k autonomní nezávislosti. Tato doba dorůstání, dospívání neboli adolescence je charakteristická jako doba protestu proti jakémukoliv ustálenému způsobu jednání. Mladí lidé zde mají velkou potřebu se diferencovat od převažujících společenských standardů a životních stereotypů. Adolescence se stává přechodným obdobím, které poskytuje prostor, čas a možnosti, aby se každý jedinec mohl připravit na dospělost v oblasti psychické, biologické i sociální. Toto vývojové období je velice důležité pro utváření vlastní identity a hodnot, které se do značné míry determinují pro život v dospělosti, které pak končí tehdy, když je člověk schopen zvládnout všechny role dospělého, včetně schopnosti vlastní obživy. Dospívání je tak nevyhnutelnou součástí života každého člověka, ve které se formulují názory, postoje a hodnoty.
Moje diplomová práce je zaměřena na hodnoty vzdělávání a hodnotovou orientaci. Cílem této práce je zjistit, jaké faktory nejvíce ovlivňují hodnotovou orientaci mládeže, a to konkrétně u žáků na SOŠ a SOU Písek a jakou hodnotu má pro dané žáky vzdělání pro uplatnění v budoucím životě. Hlavním důvodem výzkumu hodnot v oblasti vzdělávání je snaha o zmapování aktuální situace na dané škole, ve které velké procento žáků z mnoha důvodů nedokončí školu.
Jedna z klíčových výzkumných otázek je, zdali jsou předčasné odchody ze vzdělání spjaty se špatným zázemím žáků v rodině, či špatné volby oboru, nebo se jedná pouze o nezájem o vzdělávání na daném typu školy. Výsledky daného výzkumu mohou napomoci k prevenci předčasných odchodů ze vzdělání, které vedou k nepříznivým jevům zejména z hlediska vyššího rizika nezaměstnanosti mladistvých.
Za cílovou skupinu byli vybráni žáci SOŠ a SOU v Písku, ve věku 15 až 20 let, kteří jsou věkově, vzdělanostně i dle pohlaví heterogenní.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část obsahuje krátké představení školy, vymezení pojmů dospívání adolescence, sociální vývoj a hodnotová orientace. Práce dále specifikuje podstatu středoškolského vzdělávání a popisuje hodnotu vzdělání v současné společnosti. V poslední teoretické části je porovnání souhrnu činitelů určujících a spoluvytvářejících psychický vývoj jedince v jeho dospívání a jejich vlivu na formování hodnot u dospívající mládeže v období adolescence.
Druhá analytická část práce a je věnována průzkumu hodnotové orientace zaměřené na vzdělávání pomocí kvalitativního tak kvantitativního šetření. Pro kvalitativní výzkum byl vybrán skupinový rozhovor, který byl prováděn výzkumnou technikou Fokus Group, na který navazuje kvantitativní dotazníkového šetření.
Výzkumu pomocí Fokus Group techniky se účastnilo 12 žáků, kteří v rámci předem připraveného scénáře a organizované skupinové diskuze získali prostor pro vyjádření svých názorů na hodnoty a hodnotou orientaci mládeže v oblasti vzdělávání. Tato diskuze byla zaznamenána na videonahrávku, která je přílohou tištěné zprávy.
V kvalitativní části výzkumu měli žáci možnost dobrovolně vyplnit svůj anonymní elektronický dotazník, který obsahoval 10 otázek. Dotazníkové šetření bylo zaměřené na potvrzení nebo vyvrácení stanovených hypotéz. Hlavní hypotéza: Středoškolské vzdělání není u žáků chápáno jako jedinou a nutnou podmínkou pro uplatnění se na trhu práce. Dílčí hypotézy: Vzdělání není zárukou úspěchu. Vzdělání v daném oboru nemá význam, práci seženu i tak. Vzdělání u žáků ztrácí na hodnotě.
Získané výsledky šetření jsou analyzovány a prezentovány grafickým znázorněním a slovním rozborem. Závěr je věnován porovnání poznatků z obou částí, teoretické a praktické oblasti. Na základě výsledků jsou stanoveny doporučení vedení školy.
Zásady pro vypracování
ÚVOD
Dospívání je nevyhnutelnou součástí života každého člověka a toto bouřlivé období přechodu k psychické dospělosti se tak stává prostorem překonávání vlastní závislosti na rodině a to zejména od závislosti na rodičích až k autonomní nezávislosti. Tato doba dorůstání, dospívání neboli adolescence je charakteristická jako doba protestu proti jakémukoliv ustálenému způsobu jednání. Mladí lidé zde mají velkou potřebu se diferencovat od převažujících společenských standardů a životních stereotypů. Adolescence se stává přechodným obdobím, které poskytuje prostor, čas a možnosti, aby se každý jedinec mohl připravit na dospělost v oblasti psychické, biologické i sociální. Toto vývojové období je velice důležité pro utváření vlastní identity a hodnot, které se do značné míry determinují pro život v dospělosti, které pak končí tehdy, když je člověk schopen zvládnout všechny role dospělého, včetně schopnosti vlastní obživy. Dospívání je tak nevyhnutelnou součástí života každého člověka, ve které se formulují názory, postoje a hodnoty.
Moje diplomová práce je zaměřena na hodnoty vzdělávání a hodnotovou orientaci. Cílem této práce je zjistit, jaké faktory nejvíce ovlivňují hodnotovou orientaci mládeže, a to konkrétně u žáků na SOŠ a SOU Písek a jakou hodnotu má pro dané žáky vzdělání pro uplatnění v budoucím životě. Hlavním důvodem výzkumu hodnot v oblasti vzdělávání je snaha o zmapování aktuální situace na dané škole, ve které velké procento žáků z mnoha důvodů nedokončí školu.
Jedna z klíčových výzkumných otázek je, zdali jsou předčasné odchody ze vzdělání spjaty se špatným zázemím žáků v rodině, či špatné volby oboru, nebo se jedná pouze o nezájem o vzdělávání na daném typu školy. Výsledky daného výzkumu mohou napomoci k prevenci předčasných odchodů ze vzdělání, které vedou k nepříznivým jevům zejména z hlediska vyššího rizika nezaměstnanosti mladistvých.
Za cílovou skupinu byli vybráni žáci SOŠ a SOU v Písku, ve věku 15 až 20 let, kteří jsou věkově, vzdělanostně i dle pohlaví heterogenní.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část obsahuje krátké představení školy, vymezení pojmů dospívání adolescence, sociální vývoj a hodnotová orientace. Práce dále specifikuje podstatu středoškolského vzdělávání a popisuje hodnotu vzdělání v současné společnosti. V poslední teoretické části je porovnání souhrnu činitelů určujících a spoluvytvářejících psychický vývoj jedince v jeho dospívání a jejich vlivu na formování hodnot u dospívající mládeže v období adolescence.
Druhá analytická část práce a je věnována průzkumu hodnotové orientace zaměřené na vzdělávání pomocí kvalitativního tak kvantitativního šetření. Pro kvalitativní výzkum byl vybrán skupinový rozhovor, který byl prováděn výzkumnou technikou Fokus Group, na který navazuje kvantitativní dotazníkového šetření.
Výzkumu pomocí Fokus Group techniky se účastnilo 12 žáků, kteří v rámci předem připraveného scénáře a organizované skupinové diskuze získali prostor pro vyjádření svých názorů na hodnoty a hodnotou orientaci mládeže v oblasti vzdělávání. Tato diskuze byla zaznamenána na videonahrávku, která je přílohou tištěné zprávy.
V kvalitativní části výzkumu měli žáci možnost dobrovolně vyplnit svůj anonymní elektronický dotazník, který obsahoval 10 otázek. Dotazníkové šetření bylo zaměřené na potvrzení nebo vyvrácení stanovených hypotéz. Hlavní hypotéza: Středoškolské vzdělání není u žáků chápáno jako jedinou a nutnou podmínkou pro uplatnění se na trhu práce. Dílčí hypotézy: Vzdělání není zárukou úspěchu. Vzdělání v daném oboru nemá význam, práci seženu i tak. Vzdělání u žáků ztrácí na hodnotě.
Získané výsledky šetření jsou analyzovány a prezentovány grafickým znázorněním a slovním rozborem. Závěr je věnován porovnání poznatků z obou částí, teoretické a praktické oblasti. Na základě výsledků jsou stanoveny doporučení vedení školy.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, Z. Úvahy o postmoderní době. Sociologické Nakladatelství, Praha 1995. ISBN 80-85850-12-5.
BAUMAN, Z. Individualizovaná společnost. Mladá fronta, a. s. Praha 2004. ISBN 80-204-1195-X.
GIDDENS, A. Sociologie. Arga 1999. ISBN 80-7203-124-4.
GILES, D. Psychologie médií. Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3921-2.
JANDOUREK J. Úvod do sociologie. Portál, s.r.o. Praha 2003. ISBN 80-7178-749-3. JIRÁK, J.; KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Portál, s.r.o. Praha 2003. ISBN 80-7178-697-7.
KRAUS, B. POLÁČKOVÁ, V. Člověk, prostředí, výchova. PAIDO 2001. ISBN 80-7315-004-2
KRAUS, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. PAIDO, Brno 2006. ISBN 80-7315-125-1.
KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova, Prešov: Mana Con, 1996 ISBN 80-85668-34-3.
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují, Praha: Portál s.r.o., 2007.
ISBN 978-80-7367-272-0.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie. Triton 2011 ISBN 978-80-7387-443-8. Naše společnost. Časopis Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu, AV ČR, v.v.i., ročník 8, číslo 2, Praha 2010. ISSN 1214-438X.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Portál, s.r.o. Praha 2002. ISBN 80-7178-711-6.
PETRUSEK, M. Společnost pozdní doby. Sociologické nakladatelství, Praha 2006. ISBN 80-86429-63-6
POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Mladá fronta 1999. ISBN 80-204-0747-2.
PRUDKÝ, L., a kol. Inventura hodnot Výsledky sociologických výzkumů ve společnosti
České republiky. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1751-2.
SAK, P.; SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Svoboda Servis, Praha 2004. ISBN 80-86320-33-2.
SAK, P. Proměny české mládeže. Petrklíč 2000. ISBN 80-7229-042-8.
ŠTĚPÁNKOVÁ, M. Morálka a svědomí v pojetí adolescentů. In. Utváření vývoje osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-83-8.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, Z. Úvahy o postmoderní době. Sociologické Nakladatelství, Praha 1995. ISBN 80-85850-12-5.
BAUMAN, Z. Individualizovaná společnost. Mladá fronta, a. s. Praha 2004. ISBN 80-204-1195-X.
GIDDENS, A. Sociologie. Arga 1999. ISBN 80-7203-124-4.
GILES, D. Psychologie médií. Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3921-2.
JANDOUREK J. Úvod do sociologie. Portál, s.r.o. Praha 2003. ISBN 80-7178-749-3. JIRÁK, J.; KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Portál, s.r.o. Praha 2003. ISBN 80-7178-697-7.
KRAUS, B. POLÁČKOVÁ, V. Člověk, prostředí, výchova. PAIDO 2001. ISBN 80-7315-004-2
KRAUS, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. PAIDO, Brno 2006. ISBN 80-7315-125-1.
KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova, Prešov: Mana Con, 1996 ISBN 80-85668-34-3.
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují, Praha: Portál s.r.o., 2007.
ISBN 978-80-7367-272-0.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie. Triton 2011 ISBN 978-80-7387-443-8. Naše společnost. Časopis Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu, AV ČR, v.v.i., ročník 8, číslo 2, Praha 2010. ISSN 1214-438X.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Portál, s.r.o. Praha 2002. ISBN 80-7178-711-6.
PETRUSEK, M. Společnost pozdní doby. Sociologické nakladatelství, Praha 2006. ISBN 80-86429-63-6
POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Mladá fronta 1999. ISBN 80-204-0747-2.
PRUDKÝ, L., a kol. Inventura hodnot Výsledky sociologických výzkumů ve společnosti
České republiky. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1751-2.
SAK, P.; SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Svoboda Servis, Praha 2004. ISBN 80-86320-33-2.
SAK, P. Proměny české mládeže. Petrklíč 2000. ISBN 80-7229-042-8.
ŠTĚPÁNKOVÁ, M. Morálka a svědomí v pojetí adolescentů. In. Utváření vývoje osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-83-8.