Tato práce se zabývá možnostmi využití hudebního, dramatického a výtvarného umění ve výuce náboženství pro děti mladšího školního věku. V úvodu práce popisuje vývojově-psychologickou charakteristiku dítěte mladšího školního věku a rovněž vývoj dětské religiozity. Hlavní část práce je věnována jednotlivě hudebnímu, dramatickému a výtvarnému umění jako metodám pro vyvolání dětského zájmu o křesťanskou víru a jako cestě prohloubení náboženského prožívání metodou otevírání náboženské zkušenosti a symbolů. V rámci těchto témat je zmíněn i význam žalmů a ikon.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using music, drama and fine arts in religious education for children of younger school age. The introduction describes the developmental-psychological characteristics of younger school age, as well as the development of children's religiosity. The main part is respectively devoted to music, drama and fine art as methods for inducing children's interest in the Christian faith as a way to deepen their religious feelings by opening religious experience and symbols. Within these themes there is also mentioned the importance of Psalms and icons.
Klíčová slova
aktivizační formy výuky, hudba, výtvarné umění, dramatické umění, náboženská zkušenost, symbol
Klíčová slova v angličtině
activating forms of teaching, music, fine arts, drama in education, religious experience, symbol
Rozsah průvodní práce
55 s. (69 309 znaků)-12 s. př.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá možnostmi využití hudebního, dramatického a výtvarného umění ve výuce náboženství pro děti mladšího školního věku. V úvodu práce popisuje vývojově-psychologickou charakteristiku dítěte mladšího školního věku a rovněž vývoj dětské religiozity. Hlavní část práce je věnována jednotlivě hudebnímu, dramatickému a výtvarnému umění jako metodám pro vyvolání dětského zájmu o křesťanskou víru a jako cestě prohloubení náboženského prožívání metodou otevírání náboženské zkušenosti a symbolů. V rámci těchto témat je zmíněn i význam žalmů a ikon.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using music, drama and fine arts in religious education for children of younger school age. The introduction describes the developmental-psychological characteristics of younger school age, as well as the development of children's religiosity. The main part is respectively devoted to music, drama and fine art as methods for inducing children's interest in the Christian faith as a way to deepen their religious feelings by opening religious experience and symbols. Within these themes there is also mentioned the importance of Psalms and icons.
Klíčová slova
aktivizační formy výuky, hudba, výtvarné umění, dramatické umění, náboženská zkušenost, symbol
Klíčová slova v angličtině
activating forms of teaching, music, fine arts, drama in education, religious experience, symbol
Zásady pro vypracování
Úvod
Cíl práce:
Představit metody hudební, dramatické a výtvarné výchovy nejen jako aktivizační a motivační prvek ve výuce, ale i jako prostředek k prohloubení náboženského prožívání.
Výzkumná otázka:
Proč si myslím, že lze hudební, dramatické a výtvarné umění ve výuce náboženství pro děti mladšího školního věku využít?
1. Vývojově-psychologická charakteristika dítěte mladšího školního věku
1.1. Vývoj dětské religiozity
2. Hudební, výtvarné a dramatické umění ve výuce jako aktivizační formy výuky
3. Charakteristika náboženské zkušenosti
4. Úloha symbolů v náboženské zkušenosti a ve zkušenosti umělecké
5. Smysl umění v náboženské výchově dětí mladšího školního věku
Závěr
Resumé
Zásady pro vypracování
Úvod
Cíl práce:
Představit metody hudební, dramatické a výtvarné výchovy nejen jako aktivizační a motivační prvek ve výuce, ale i jako prostředek k prohloubení náboženského prožívání.
Výzkumná otázka:
Proč si myslím, že lze hudební, dramatické a výtvarné umění ve výuce náboženství pro děti mladšího školního věku využít?
1. Vývojově-psychologická charakteristika dítěte mladšího školního věku
1.1. Vývoj dětské religiozity
2. Hudební, výtvarné a dramatické umění ve výuce jako aktivizační formy výuky
3. Charakteristika náboženské zkušenosti
4. Úloha symbolů v náboženské zkušenosti a ve zkušenosti umělecké
5. Smysl umění v náboženské výchově dětí mladšího školního věku
Závěr
Resumé
Seznam doporučené literatury
MUCHOVÁ, L. Vyslovit nevyslovitelné: didaktika uvádění do světa symbolů. Brno: CDK Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7325-075-6.
ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. 2. přepracované vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7
GRAHAM, G. Filosofie umění. dotisk 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-85947-53-6.
READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967. ISBN neuvedeno.
MUCHOVÁ, L., SLAVÍKOVÁ, J. Vidět zavřenýma očima: jak dospět v hodinách náboženství cestou tvořivé dramatiky k meditacím. České Budějovice : Sdružení sv. Jana Neumanna [Setkání], 1998. ISBN neuvedeno.
MUCHOVÁ, L., PETŘÍČKOVÁ, L. Jako David: využití hudebních technik v hodinách náboženství s dětmi mladšího školního věku. České Budějovice : Sdružení sv. Jana Neumanna [Setkání], 1998. ISBN neuvedeno.
MUCHOVÁ, L., KOVÁŘOVÁ, I. V kráse objevovat Boha: výtvarné práce v hodinách náboženství pro děti staršího školního věku. České Budějovice : Sdružení sv. Jana Neumanna [Setkání], 1998. ISBN neuvedeno.
Seznam doporučené literatury
MUCHOVÁ, L. Vyslovit nevyslovitelné: didaktika uvádění do světa symbolů. Brno: CDK Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7325-075-6.
ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. 2. přepracované vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7
GRAHAM, G. Filosofie umění. dotisk 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-85947-53-6.
READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967. ISBN neuvedeno.
MUCHOVÁ, L., SLAVÍKOVÁ, J. Vidět zavřenýma očima: jak dospět v hodinách náboženství cestou tvořivé dramatiky k meditacím. České Budějovice : Sdružení sv. Jana Neumanna [Setkání], 1998. ISBN neuvedeno.
MUCHOVÁ, L., PETŘÍČKOVÁ, L. Jako David: využití hudebních technik v hodinách náboženství s dětmi mladšího školního věku. České Budějovice : Sdružení sv. Jana Neumanna [Setkání], 1998. ISBN neuvedeno.
MUCHOVÁ, L., KOVÁŘOVÁ, I. V kráse objevovat Boha: výtvarné práce v hodinách náboženství pro děti staršího školního věku. České Budějovice : Sdružení sv. Jana Neumanna [Setkání], 1998. ISBN neuvedeno.