Tato práce se zabývá výukou environmentální výchovy předškolních dětí ve věku od 3 do 6 let ve venkovním prostředí.
Teoretická část je zaměřena na popis základních principů, obsahů a prostředků pro výuku environmentální výchovy v mateřské škole jako průřezového tématu vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Zdůrazněny jsou venkovní formy výuky, při kterých dochází k praktickému seznamování se světem kolem nás a vzbuzení potřeby pečovat o přírodu a život v ní, protože tvoří nepostradatelné součásti životního prostředí člověka. Neméně důležitá je i kapitola o bezpečnosti při tomto způsobu vyučování.
Praktická část je zaměřena na přípravu a popis konkrétních možností venkovní výuky environmentální výchovy v rušných částech města České Budějovice v okolí MŠ Čéčova a jejich využití v souladu se školním vzdělávacím programem této vybrané školy.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the environmental education of preschool children of ages 3 to 6 in outdoor places.
The theoretical part describes the basic principles, contents and means used in environmental education in kindergartens as a cross-section theme of preschool educational programmes. It puts emphasis on outdoor forms of education which lead to practical introduction to the world around us and seek to awake the need to care for nature and the life in it, because these are essential parts of human environment. The chapter concerning the safety of environmental education is no less important.
The practical part of this thesis focuses on preparation and description of particular options of outdoor environmental education in the busy parts of České Budějovice near MŠ Čéčova, and their application in accordance with the educational programme of this particular school.
Klíčová slova
Environmentální výchova, venkovní výuka, pozitivní vztah k přírodě, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, outdoor education, positive attitude towards nature, preschool children
Rozsah průvodní práce
59 s. (12880 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá výukou environmentální výchovy předškolních dětí ve věku od 3 do 6 let ve venkovním prostředí.
Teoretická část je zaměřena na popis základních principů, obsahů a prostředků pro výuku environmentální výchovy v mateřské škole jako průřezového tématu vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Zdůrazněny jsou venkovní formy výuky, při kterých dochází k praktickému seznamování se světem kolem nás a vzbuzení potřeby pečovat o přírodu a život v ní, protože tvoří nepostradatelné součásti životního prostředí člověka. Neméně důležitá je i kapitola o bezpečnosti při tomto způsobu vyučování.
Praktická část je zaměřena na přípravu a popis konkrétních možností venkovní výuky environmentální výchovy v rušných částech města České Budějovice v okolí MŠ Čéčova a jejich využití v souladu se školním vzdělávacím programem této vybrané školy.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the environmental education of preschool children of ages 3 to 6 in outdoor places.
The theoretical part describes the basic principles, contents and means used in environmental education in kindergartens as a cross-section theme of preschool educational programmes. It puts emphasis on outdoor forms of education which lead to practical introduction to the world around us and seek to awake the need to care for nature and the life in it, because these are essential parts of human environment. The chapter concerning the safety of environmental education is no less important.
The practical part of this thesis focuses on preparation and description of particular options of outdoor environmental education in the busy parts of České Budějovice near MŠ Čéčova, and their application in accordance with the educational programme of this particular school.
Klíčová slova
Environmentální výchova, venkovní výuka, pozitivní vztah k přírodě, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, outdoor education, positive attitude towards nature, preschool children
Zásady pro vypracování
Teoretická část - popsat základní principy, obsahy a prostředky pro výuku environmentální výchovy v mateřské škole jako průřezového tématu vzdělávacího programu předškolního vzdělávání. Zdůrazněny budou venkovní formy výuky jako praktické seznamování se světem kolem nás a vzbuzení potřeby pečovat o přírodu a života v ní jako nepostradatelné součásti životního prostředí člověka.\\
Praktická část - Připravit a popsat konkrétní možnosti venkovní výuky environmentální výchovy v rušných částech Českých Budějovic a jejich využití v souladu se školním vzdělávacím programem MŠ Čéčova, vše doplněno o fotodokumentaci a nabídky činností.
Zásady pro vypracování
Teoretická část - popsat základní principy, obsahy a prostředky pro výuku environmentální výchovy v mateřské škole jako průřezového tématu vzdělávacího programu předškolního vzdělávání. Zdůrazněny budou venkovní formy výuky jako praktické seznamování se světem kolem nás a vzbuzení potřeby pečovat o přírodu a života v ní jako nepostradatelné součásti životního prostředí člověka.\\
Praktická část - Připravit a popsat konkrétní možnosti venkovní výuky environmentální výchovy v rušných částech Českých Budějovic a jejich využití v souladu se školním vzdělávacím programem MŠ Čéčova, vše doplněno o fotodokumentaci a nabídky činností.
Seznam doporučené literatury
BUREŠ Jiří, Ekologická výchova v mateřských školách, Pardubice : Ekocentrum Paleta, 2002\\
DAŇKOVÁ L., KULICH J., TOUŠKOVÁ B., Škola pro život II. Jak na ekologickou/environmentální výchovu, Pavučina\\
LEBLOVÁ Eliška, Environmentální výchova v mateřské škole, Praha : Portál, 2012
Seznam doporučené literatury
BUREŠ Jiří, Ekologická výchova v mateřských školách, Pardubice : Ekocentrum Paleta, 2002\\
DAŇKOVÁ L., KULICH J., TOUŠKOVÁ B., Škola pro život II. Jak na ekologickou/environmentální výchovu, Pavučina\\
LEBLOVÁ Eliška, Environmentální výchova v mateřské škole, Praha : Portál, 2012