Informace o kvalifikační práci Výchovné styly charakterizované Kurtem Zadekem Lewinem a jejich preference u dětí a mládeže ve věku pubescence a adolescence
Práce se zabývá výchovnými styly, které charakterizoval na základě svého výzkumu Kurt Zadek Lewin a jeho spolupracovníci. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký výchovný styl preferují děti a mládež ve věku pubescence a adolescence. Práce je rozdělena na čtyři stěžejní části, které současně odpovídají jednotlivým kapitolám. První kapitola se věnuje charakteristice vývojových období adolescence a pubescence, s ohledem na vývojové úkoly, ze kterých by měly vycházet odpovídající výchovné cíle a celkový styl výchovy. Druhá kapitola popisuje výchovu a výchovné působení pedagoga, konkrétněji vymezuje interakci mezi pedagogem a vychovávaným jedincem, a charakterizuje celkový styl výchovy. Třetí kapitola objasňuje autoritářský, liberální a demokratický styl výchovy. Obsahem poslední kapitoly je vlastní kvantitativní výzkum, v rámci kterého byly použity dotazníky. Záměr tohoto výzkumu koresponduje s již výše uvedeným cílem.
Anotace v angličtině
This thesis is about educational systems which were characterized by Kurt Zadek Lewin and his co workers based on Lewin's research. The goal of the thesis was to find out which educational styles prefer the children and youth in the age of pubescence and adolescence. The thesis is divided in 4 main parts, where each of the part fit the individual chapters. The first chapter deals with the characteristics of development during adolescence and pubescence, with regard to the developmental tasks, which should be based on appropriate educational goals and the overall style of education. The second chapter describes upbringing and educational activity of the teacher; it specifically defines the interaction between the teacher and educated individual, and characterizes the overall style of education. The third chapter explains authoritarian, liberal and democratic style of education. The final chapters content is my own quantitative research, in which the questionnaires were used. The intention of this research corresponds with the above stated goal.
Klíčová slova
období pubescence, období adolescence, vývojové úkoly, výchova, výchovné cíle, činitelé výchovy, výchovné prostředky, celkový styl výchovy, autoritářský styl výchovy, liberální styl výchovy, demokratický styl výchovy, kvantitativní výzkum, dotazník
Práce se zabývá výchovnými styly, které charakterizoval na základě svého výzkumu Kurt Zadek Lewin a jeho spolupracovníci. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký výchovný styl preferují děti a mládež ve věku pubescence a adolescence. Práce je rozdělena na čtyři stěžejní části, které současně odpovídají jednotlivým kapitolám. První kapitola se věnuje charakteristice vývojových období adolescence a pubescence, s ohledem na vývojové úkoly, ze kterých by měly vycházet odpovídající výchovné cíle a celkový styl výchovy. Druhá kapitola popisuje výchovu a výchovné působení pedagoga, konkrétněji vymezuje interakci mezi pedagogem a vychovávaným jedincem, a charakterizuje celkový styl výchovy. Třetí kapitola objasňuje autoritářský, liberální a demokratický styl výchovy. Obsahem poslední kapitoly je vlastní kvantitativní výzkum, v rámci kterého byly použity dotazníky. Záměr tohoto výzkumu koresponduje s již výše uvedeným cílem.
Anotace v angličtině
This thesis is about educational systems which were characterized by Kurt Zadek Lewin and his co workers based on Lewin's research. The goal of the thesis was to find out which educational styles prefer the children and youth in the age of pubescence and adolescence. The thesis is divided in 4 main parts, where each of the part fit the individual chapters. The first chapter deals with the characteristics of development during adolescence and pubescence, with regard to the developmental tasks, which should be based on appropriate educational goals and the overall style of education. The second chapter describes upbringing and educational activity of the teacher; it specifically defines the interaction between the teacher and educated individual, and characterizes the overall style of education. The third chapter explains authoritarian, liberal and democratic style of education. The final chapters content is my own quantitative research, in which the questionnaires were used. The intention of this research corresponds with the above stated goal.
Klíčová slova
období pubescence, období adolescence, vývojové úkoly, výchova, výchovné cíle, činitelé výchovy, výchovné prostředky, celkový styl výchovy, autoritářský styl výchovy, liberální styl výchovy, demokratický styl výchovy, kvantitativní výzkum, dotazník
- Vývoj osobnosti dětí a mládeže v ontogenezním období pubescence a adolescence
- Požadavky dětí a mládeže ve věku pubescence a adolescence na výchovu
- Sebepojetí dětí a mládeže ve věku pubescence a adolescence
- Pojetí výchovy
- Výchovné cíle
- Výchovní činitelé
- Výchovné styly charakterizované K. Lewinem
- Celkový styl výchovy
- Autoritativní výchovný styl
- Liberální výchovný styl
- Demokratický výchovný styl
- Sebevýchova
- Metodologie výzkumu
Zásady pro vypracování
- Vývoj osobnosti dětí a mládeže v ontogenezním období pubescence a adolescence
- Požadavky dětí a mládeže ve věku pubescence a adolescence na výchovu
- Sebepojetí dětí a mládeže ve věku pubescence a adolescence
- Pojetí výchovy
- Výchovné cíle
- Výchovní činitelé
- Výchovné styly charakterizované K. Lewinem
- Celkový styl výchovy
- Autoritativní výchovný styl
- Liberální výchovný styl
- Demokratický výchovný styl
- Sebevýchova
- Metodologie výzkumu
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy.
ČÁP, J.; MAREŠ J. Psychologie pro učitele.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.
LINHARTOVÁ, D. Psychologie pro učitele.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
VAGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie Dětství, dospělost, stáří.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy.
ČÁP, J.; MAREŠ J. Psychologie pro učitele.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.
LINHARTOVÁ, D. Psychologie pro učitele.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
VAGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie Dětství, dospělost, stáří.