Předkládaná bakalářská práce se zabývá tematikou prevence rizikového chování v mateřských školách a její realizací. Práce je zaměřena na rizikové chování a jeho typy, zabývá se legislativou, která o tématu pojednává. Hlavním tématem práce je prevence, její typy a preventivní programy zaměřené na danou problematiku. Cílem studie je zjistit, jaký je způsob nahlížení učitelek na primární prevenci rizikového chování a které metody preventivních opatření ve vztahu k rizikovému chování jsou používány v různých typech mateřských škol.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis is dealing with the theme of risk behaviour prevention and its realization in nursery schools. It focuses on risk behaviour and its types, dealing with legislation relevant to the theme. The main subject of the work is prevention, types and prevention programs oriented on the issue. The aim of the study is to determine what teachers think of the primary prevention of risky behaviour and methods of preventive measures in relation to risky behaviour that are used in various types of nursery schools.
Předkládaná bakalářská práce se zabývá tematikou prevence rizikového chování v mateřských školách a její realizací. Práce je zaměřena na rizikové chování a jeho typy, zabývá se legislativou, která o tématu pojednává. Hlavním tématem práce je prevence, její typy a preventivní programy zaměřené na danou problematiku. Cílem studie je zjistit, jaký je způsob nahlížení učitelek na primární prevenci rizikového chování a které metody preventivních opatření ve vztahu k rizikovému chování jsou používány v různých typech mateřských škol.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis is dealing with the theme of risk behaviour prevention and its realization in nursery schools. It focuses on risk behaviour and its types, dealing with legislation relevant to the theme. The main subject of the work is prevention, types and prevention programs oriented on the issue. The aim of the study is to determine what teachers think of the primary prevention of risky behaviour and methods of preventive measures in relation to risky behaviour that are used in various types of nursery schools.
Významnou oblast v edukačním působení školy představují různé formy primární prevence rizikového chování. V současné době je preventivní působení stále více směřováno už do období předškolního věku. Bakalářská práce proto bude zkoumat, jaké možnosti účinné prevence rizikového chování v tomto specifickém vývojovém období se nabízejí a jakými způsoby je v mateřských školách primární prevence realizována. V teoretické části bude studentka definovat základní pojmy tématu, popíše základní typy a vhodné formy prevence v kontextu mateřské školy. Praktická část práce bude zjišťovat, jak vnímají prevenci učitelky mateřských škol a jaké přístupy, metody, programy a postupy preventivních opatření ve vztahu k rizikovému chování jsou používané v různých typech mateřských škol. Pro naplnění cíle bude použitý smíšený výzkumný přístup.
Zásady pro vypracování
Významnou oblast v edukačním působení školy představují různé formy primární prevence rizikového chování. V současné době je preventivní působení stále více směřováno už do období předškolního věku. Bakalářská práce proto bude zkoumat, jaké možnosti účinné prevence rizikového chování v tomto specifickém vývojovém období se nabízejí a jakými způsoby je v mateřských školách primární prevence realizována. V teoretické části bude studentka definovat základní pojmy tématu, popíše základní typy a vhodné formy prevence v kontextu mateřské školy. Praktická část práce bude zjišťovat, jak vnímají prevenci učitelky mateřských škol a jaké přístupy, metody, programy a postupy preventivních opatření ve vztahu k rizikovému chování jsou používané v různých typech mateřských škol. Pro naplnění cíle bude použitý smíšený výzkumný přístup.
Seznam doporučené literatury
Bruceová, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996.\\
Deissler, H. Každodenní problémy v mateřské škole. Praha: Portál, 1994.\\
Essa, E. Jak pomoci dítěti: Metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press, 2011.\\
Havlínová, M. Vencálková, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2000.\\
Havlínová, M. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995.\\
Helus, J. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.\\
Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004.\\
Michalová, Z. Předškolák s problémovým chováním. Praha : Portál, 2012.\\
Opravilová, E. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003.\\
Sagi, A. Problémové děti v mateřské škole. Praha: Portál, 1995.\\
Svobodová, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2007.
Seznam doporučené literatury
Bruceová, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996.\\
Deissler, H. Každodenní problémy v mateřské škole. Praha: Portál, 1994.\\
Essa, E. Jak pomoci dítěti: Metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press, 2011.\\
Havlínová, M. Vencálková, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2000.\\
Havlínová, M. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995.\\
Helus, J. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.\\
Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004.\\
Michalová, Z. Předškolák s problémovým chováním. Praha : Portál, 2012.\\
Opravilová, E. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003.\\
Sagi, A. Problémové děti v mateřské škole. Praha: Portál, 1995.\\
Svobodová, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2007.