Diplomová práce se zabývá výchovnými přístupy a postoji k sociálním sítím v zájmovém vzdělávání v Českých Budějovicích. Teoretická část popisuje současné sociální sítě a přínosy pro jejich uživatele. Dále charakterizuje období pubescence, volný čas jako čas, kdy jsou sociální sítě nejvíce používány a zájmové vzdělávání. Práce obsahuje srovnání přístupů českého a nizozemského školství k mediální výchově
Výzkumná část obsahuje názory vedoucích působících v zájmovém vzdělávání na výchovu k používání sociálních sítí a jejich zkušenosti. Do výzkumu bylo zapojeno 9 škol a školských zařízení zájmového vzdělávání z Českých Budějovic. Polovina dotazovaných zařízení se této problematice nevěnuje. Druhá polovina vychovatelů se snaží děti vychovávat k uvědomění rizik, pochopení jejich pravidel a hovoří s nimi o obsahu, s nímž se děti na svých účtech setkávají. Jejich působení však podle dotazovaných v dětech zanechává pouze teoretické znalosti. Je tedy třeba najít způsob, jak vychovávat děti tak, aby se výchovné působení vychovatelů projevilo i ve způsobu používání sociálních sítí a obeznámili je i s dalšími možnostmi využití sociálních sítí.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with educational approaches and attitudes to social networking sites in leisure education in Czech Budweis. The theoretical background describes current social networking sites and benefits for their users. Next there are descriptions of puberty years, of leisure time as a time when social networking sites are used the most and of leisure education. The thesis includes comparison of Czech and Dutch approaches to media education in their educational systems.
The research part includes opinions of leaders working in leisure education in Czech Budweis about an educational influencing of using of social networking sites and their experiences. Into research were joined 9 schools and school institutions for leisure education from Czech Budweis. The first part of the respondents do not devote to education of using of social networking sites. The second half of the respondents is trying to educate children to be conscious about risks, to understand to rules of social networking sites. Leaders talk with the children about a content which the children see on their accounts. But the leader´s influence causes just that the children know theoretical informations. So it is important to find a way how to teach children in a way that leader´s educational approaches make them behave differently and make them know about other possibilities of using social networking sites.
Klíčová slova
sociální sítě, mediální výchova, pubescence, volný čas, zájmové vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
social networking sites, media education, leisure time, puberty, leisure education
Rozsah průvodní práce
99 s. (136 146 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výchovnými přístupy a postoji k sociálním sítím v zájmovém vzdělávání v Českých Budějovicích. Teoretická část popisuje současné sociální sítě a přínosy pro jejich uživatele. Dále charakterizuje období pubescence, volný čas jako čas, kdy jsou sociální sítě nejvíce používány a zájmové vzdělávání. Práce obsahuje srovnání přístupů českého a nizozemského školství k mediální výchově
Výzkumná část obsahuje názory vedoucích působících v zájmovém vzdělávání na výchovu k používání sociálních sítí a jejich zkušenosti. Do výzkumu bylo zapojeno 9 škol a školských zařízení zájmového vzdělávání z Českých Budějovic. Polovina dotazovaných zařízení se této problematice nevěnuje. Druhá polovina vychovatelů se snaží děti vychovávat k uvědomění rizik, pochopení jejich pravidel a hovoří s nimi o obsahu, s nímž se děti na svých účtech setkávají. Jejich působení však podle dotazovaných v dětech zanechává pouze teoretické znalosti. Je tedy třeba najít způsob, jak vychovávat děti tak, aby se výchovné působení vychovatelů projevilo i ve způsobu používání sociálních sítí a obeznámili je i s dalšími možnostmi využití sociálních sítí.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with educational approaches and attitudes to social networking sites in leisure education in Czech Budweis. The theoretical background describes current social networking sites and benefits for their users. Next there are descriptions of puberty years, of leisure time as a time when social networking sites are used the most and of leisure education. The thesis includes comparison of Czech and Dutch approaches to media education in their educational systems.
The research part includes opinions of leaders working in leisure education in Czech Budweis about an educational influencing of using of social networking sites and their experiences. Into research were joined 9 schools and school institutions for leisure education from Czech Budweis. The first part of the respondents do not devote to education of using of social networking sites. The second half of the respondents is trying to educate children to be conscious about risks, to understand to rules of social networking sites. Leaders talk with the children about a content which the children see on their accounts. But the leader´s influence causes just that the children know theoretical informations. So it is important to find a way how to teach children in a way that leader´s educational approaches make them behave differently and make them know about other possibilities of using social networking sites.
Klíčová slova
sociální sítě, mediální výchova, pubescence, volný čas, zájmové vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
social networking sites, media education, leisure time, puberty, leisure education
Zásady pro vypracování
Předmětem zájmu diplomové práce je nalezení odpovědi na otázku: Jakým způsobem je uskutečňována mediální výchova ve volnočasových zařízeních v Českých Budějovicích? Cílem výzkumu je nalézt a analyzovat odlišnosti v přístupech pedagoga z běžného zájmového zařízení a pedagoga působícím v zájmovém zařízení při základní škole vyučující podle konceptu waldorfské pedagogiky. Dílčí cíle výzkumu se zaměřují na vnímání médií pedagogy a jejich pohledem na význam mediální výchovy ve volném čase, způsoby práce s dětmi a případné vlivy médií, ale i mediální výchovy pozorované u dětí účastnících se volnočasových programů.
Zásady pro vypracování
Předmětem zájmu diplomové práce je nalezení odpovědi na otázku: Jakým způsobem je uskutečňována mediální výchova ve volnočasových zařízeních v Českých Budějovicích? Cílem výzkumu je nalézt a analyzovat odlišnosti v přístupech pedagoga z běžného zájmového zařízení a pedagoga působícím v zájmovém zařízení při základní škole vyučující podle konceptu waldorfské pedagogiky. Dílčí cíle výzkumu se zaměřují na vnímání médií pedagogy a jejich pohledem na význam mediální výchovy ve volném čase, způsoby práce s dětmi a případné vlivy médií, ale i mediální výchovy pozorované u dětí účastnících se volnočasových programů.
Seznam doporučené literatury
BÍNA, D. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2005. ISBN 80-7040-844-8.
JIRÁK, J., WOLÁK, R. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. 1. vyd. Praha: Radioservis, 2008. ISBN 978-80-86212-58-6.
KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
MIČIENKA, M., JIRÁK, J. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
NIKLESOVÁ, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7040-995-4.
Seznam doporučené literatury
BÍNA, D. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2005. ISBN 80-7040-844-8.
JIRÁK, J., WOLÁK, R. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. 1. vyd. Praha: Radioservis, 2008. ISBN 978-80-86212-58-6.
KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
MIČIENKA, M., JIRÁK, J. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
NIKLESOVÁ, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7040-995-4.