Informace o kvalifikační práci Účinnost preventivních programů v primární prevenci sexuálně přenosných chorob u studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity.
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Účinnost preventivních programů v primární prevenci sexuálně přenosných chorob u studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity.
Hlavní téma v angličtině
The effectiveness of prevention programs in primary prevention of sexually transmitted diseases of students of Faculty of health and social studies of University of South Bohemia.
Název dle studenta
Účinnost preventivních programů v primární prevenci sexuálně přenosných chorob u studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity.
Sex je přirozeným prostředkem reprodukce, ale zdaleka není praktikován pouze za tímto účelem. V posledních letech došlo k velkému uvolnění morálky a dnes bychom jen těžko našli mladého člověka s přesvědčením, že sex slouží pouze k reprodukci. Pohlavní život již není tabu a proto je třeba hovořit také o nežádoucích jevech, které jej doprovází. Jsou jimi nechtěné těhotenství a šíření sexuálně přenosných chorob. Sexuálně přenosná onemocnění představují závažný globální problém, nevyhýbající se ani naší společnosti. Největší rizikovou skupinu, z hlediska nákazy, představují mladí lidé, kteří při výběru trvalého partnera procházejí nejrůznějšími vztahy. K boji, proti sexuálně přenosným chorobám, slouží především primární prevence, která má význam právě u těch, kteří ještě nezačali sexuálně žít. Z tohoto důvodu je často realizována formou preventivních programů ve školských zařízeních. V teoretické části této práce byla zmapována současná situace sexuálně přenosných chorob v České republice. V praktické části práce bylo cílem získat přehled o účinnosti preventivních programů v primární prevenci sexuálně přenosných chorob u studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity. Za tímto účelem byly stanoveny čtyři hypotézy. První hypotéza zní: Mladí lidé získávají více informací o nebezpečí sexuálně přenosných chorob z médií a ze strany vrstevníků, než od školy a rodičů. Druhá hypotéza zní: Zkušenost s náhodným sexem má čtvrtina respondentů. Třetí hypotéza byla formulována takto: Ženy mají více znalostí o sexuálně přenosných chorobách než muži. A čtvrtá hypotéza zní: Ženy dodržují zásady bezpečného sexu spíše než muži. Ke sběru empirických dat byl použit kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika dotazník. Dotazník byl anonymní a měl elektronickou podobu. Výzkumný soubor byl tvořen studenty/studentkami prezenčních bakalářských oborů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity, kteří svou věkovou strukturou spadají do nejvíce ohrožené skupiny nákazou sexuálně přenosnými chorobami. Výzkumu se zúčastnilo 531 respondentů. První, třetí a čtvrtá hypotéza nebyla na základě statistického testu potvrzena. Třetí hypotéza byla statisticky potvrzena. Z popisné statistiky je zřejmé, že mladí dospělí nemají dostatečné vědomosti o sexuálně přenosných chorobách a nemají obavy z jejich nákazy, což se také odráží v jejich chování. Preventivní programy primární prevence sexuálně přenosných chorob v České republice nejsou, dle dosažených výsledků a mého názoru, zcela dostatečné a nelze hovořit o jejich prokazatelné účinnosti. Lze ovšem říci, že poskytují alespoň určité povědomí o rizicích spojených s pohlavním životem. Dle mého názoru je třeba vytvořit přesnou podobu učebních osnov a začlenit sexuální výchovu do Rámcového vzdělávacího programu, jako samostatný předmět, jak ve školských zařízeních základních, tak i středních. Zapojit rodiče do procesu primární prevence, prostřednictvím zvyšování jejich informovanosti a schopností získané informace předávat. Dále je třeba propagovat bariérovou formu antikoncepce a zavést plošné preventivní programy v boji proti sexuálně přenosným chorobám.
Anotace v angličtině
Sex is a natural means of reproduction, but by far it is not practised solely for that purpose. In recent years there has been a large release of morality and today we would hardly find a young person with a belief that sex serves for reproduction only. Sexual life is no longer taboo and therefore it is necessary to speak also about the adverse phenomena that accompany it. There is unwanted pregnancy and the spread of sexually transmitted diseases. Sexually transmitted diseases present a serious global problem that does not fudge even our society. Young people represent the largest risk group in terms of infection who go through various relationsship selecting a permanent partner. The primary prevention is the most important way how to fight against sexually transmitted diseases, and it is important particularly for those who have not begun yet to live sexually. For this reason it is often implemented in the form of prevention programs in school facilities. The current situation of sexually transmitted diseases in the Czech Republic was charted in the theoretical part of this work. The goal of the practical part of this work was to obtain an overview of the effectiveness of prevention programs in the primary prevention of sexually transmitted diseases among students of Health and Social Studies University of South Bohemia. There were defined four hypotheses for this purpose. The first hypothesis: Young people get more information about the dangers of sexually transmitted diseases from the media and from their peers than from schools and parents. The second hypothesis: Experience with random sex has a quarter of respondents. The third hypothesis was formulated as follows: Women have more knowledge about sexually transmitted diseases than men. The fourth hypothesis: Women observe the principles of safe sex more than men. The quantitative research, questioning method and questionnaire technique were used to collect empirical data. The questionnaire was anonymous and had electronic form. The research sample consisted of full-time bachelor programs students of Health and Social Studies University of South Bohemia, who belong by their age structure into the most vulnerable group of infection of sexually transmitted diseases. Respondents. The research was attended by 531 respondents. The first, third and fourth hypothesis were not confirmed on the based of a statistical test. The third hypothesis was confirmed statistically. The descriptive statistics shows that young adults do not have sufficient knowledge about sexually transmitted diseases and have no fear of the disease, which is also reflected in their behavior. The prevention programs for primary prevention of sexually transmitted diseases in the Czech Republic are not quite sufficient, according to the achieved results and in my opinion, and we can not talk about their proven effectiveness. It can be said they provide at least some awareness of the risks associated with sexual intercourse. In my opinion, it is necessary to establish the precise form of the curriculum and to incorporate sex education into the framework of the educational plan as a separate subject in school facilities as basic and secondary. It is necessary to involve parents into the process of primary prevention by increasing their awareness and to pass the acquired information. It is also necessary to promote a form of barrier contraception and introduce general preventive programs in the fight against sexually transmitted diseases.
Klíčová slova
Adolescence, AIDS, HIV, preventivní program, primární prevence, rizikové chování
sexuálně přenosné choroby, sexuální výchova
Sex je přirozeným prostředkem reprodukce, ale zdaleka není praktikován pouze za tímto účelem. V posledních letech došlo k velkému uvolnění morálky a dnes bychom jen těžko našli mladého člověka s přesvědčením, že sex slouží pouze k reprodukci. Pohlavní život již není tabu a proto je třeba hovořit také o nežádoucích jevech, které jej doprovází. Jsou jimi nechtěné těhotenství a šíření sexuálně přenosných chorob. Sexuálně přenosná onemocnění představují závažný globální problém, nevyhýbající se ani naší společnosti. Největší rizikovou skupinu, z hlediska nákazy, představují mladí lidé, kteří při výběru trvalého partnera procházejí nejrůznějšími vztahy. K boji, proti sexuálně přenosným chorobám, slouží především primární prevence, která má význam právě u těch, kteří ještě nezačali sexuálně žít. Z tohoto důvodu je často realizována formou preventivních programů ve školských zařízeních. V teoretické části této práce byla zmapována současná situace sexuálně přenosných chorob v České republice. V praktické části práce bylo cílem získat přehled o účinnosti preventivních programů v primární prevenci sexuálně přenosných chorob u studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity. Za tímto účelem byly stanoveny čtyři hypotézy. První hypotéza zní: Mladí lidé získávají více informací o nebezpečí sexuálně přenosných chorob z médií a ze strany vrstevníků, než od školy a rodičů. Druhá hypotéza zní: Zkušenost s náhodným sexem má čtvrtina respondentů. Třetí hypotéza byla formulována takto: Ženy mají více znalostí o sexuálně přenosných chorobách než muži. A čtvrtá hypotéza zní: Ženy dodržují zásady bezpečného sexu spíše než muži. Ke sběru empirických dat byl použit kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika dotazník. Dotazník byl anonymní a měl elektronickou podobu. Výzkumný soubor byl tvořen studenty/studentkami prezenčních bakalářských oborů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity, kteří svou věkovou strukturou spadají do nejvíce ohrožené skupiny nákazou sexuálně přenosnými chorobami. Výzkumu se zúčastnilo 531 respondentů. První, třetí a čtvrtá hypotéza nebyla na základě statistického testu potvrzena. Třetí hypotéza byla statisticky potvrzena. Z popisné statistiky je zřejmé, že mladí dospělí nemají dostatečné vědomosti o sexuálně přenosných chorobách a nemají obavy z jejich nákazy, což se také odráží v jejich chování. Preventivní programy primární prevence sexuálně přenosných chorob v České republice nejsou, dle dosažených výsledků a mého názoru, zcela dostatečné a nelze hovořit o jejich prokazatelné účinnosti. Lze ovšem říci, že poskytují alespoň určité povědomí o rizicích spojených s pohlavním životem. Dle mého názoru je třeba vytvořit přesnou podobu učebních osnov a začlenit sexuální výchovu do Rámcového vzdělávacího programu, jako samostatný předmět, jak ve školských zařízeních základních, tak i středních. Zapojit rodiče do procesu primární prevence, prostřednictvím zvyšování jejich informovanosti a schopností získané informace předávat. Dále je třeba propagovat bariérovou formu antikoncepce a zavést plošné preventivní programy v boji proti sexuálně přenosným chorobám.
Anotace v angličtině
Sex is a natural means of reproduction, but by far it is not practised solely for that purpose. In recent years there has been a large release of morality and today we would hardly find a young person with a belief that sex serves for reproduction only. Sexual life is no longer taboo and therefore it is necessary to speak also about the adverse phenomena that accompany it. There is unwanted pregnancy and the spread of sexually transmitted diseases. Sexually transmitted diseases present a serious global problem that does not fudge even our society. Young people represent the largest risk group in terms of infection who go through various relationsship selecting a permanent partner. The primary prevention is the most important way how to fight against sexually transmitted diseases, and it is important particularly for those who have not begun yet to live sexually. For this reason it is often implemented in the form of prevention programs in school facilities. The current situation of sexually transmitted diseases in the Czech Republic was charted in the theoretical part of this work. The goal of the practical part of this work was to obtain an overview of the effectiveness of prevention programs in the primary prevention of sexually transmitted diseases among students of Health and Social Studies University of South Bohemia. There were defined four hypotheses for this purpose. The first hypothesis: Young people get more information about the dangers of sexually transmitted diseases from the media and from their peers than from schools and parents. The second hypothesis: Experience with random sex has a quarter of respondents. The third hypothesis was formulated as follows: Women have more knowledge about sexually transmitted diseases than men. The fourth hypothesis: Women observe the principles of safe sex more than men. The quantitative research, questioning method and questionnaire technique were used to collect empirical data. The questionnaire was anonymous and had electronic form. The research sample consisted of full-time bachelor programs students of Health and Social Studies University of South Bohemia, who belong by their age structure into the most vulnerable group of infection of sexually transmitted diseases. Respondents. The research was attended by 531 respondents. The first, third and fourth hypothesis were not confirmed on the based of a statistical test. The third hypothesis was confirmed statistically. The descriptive statistics shows that young adults do not have sufficient knowledge about sexually transmitted diseases and have no fear of the disease, which is also reflected in their behavior. The prevention programs for primary prevention of sexually transmitted diseases in the Czech Republic are not quite sufficient, according to the achieved results and in my opinion, and we can not talk about their proven effectiveness. It can be said they provide at least some awareness of the risks associated with sexual intercourse. In my opinion, it is necessary to establish the precise form of the curriculum and to incorporate sex education into the framework of the educational plan as a separate subject in school facilities as basic and secondary. It is necessary to involve parents into the process of primary prevention by increasing their awareness and to pass the acquired information. It is also necessary to promote a form of barrier contraception and introduce general preventive programs in the fight against sexually transmitted diseases.
Klíčová slova
Adolescence, AIDS, HIV, preventivní program, primární prevence, rizikové chování
sexuálně přenosné choroby, sexuální výchova
Současný stav: Sexualita představuje nedílnou součást našeho života. Sex je prostředkem přirozené reprodukce, ale zdaleka není praktikován pouze za účelem plození potomstva. Pohlavní styk sebou přináší některé nežádoucí jevy, kterými jsou nechtěné těhotenství a přenos sexuálně přenosných chorob. Boj proti sexuálně přenosným chorobám je zcela specifický. Apelace na zodpovědné navazování sexuálních vztahů, chráněný sex a snižování počtů sexuálních partnerů zůstává bez odezvy. Otázkou je, zda jsou preventivní programy primární prevence dostatečné a účinné a zda se tak potřebné informace dostávají k mladým lidem ve správný čas. Cíl práce: Zjistit účinnost preventivních programů v primární prevenci sexuálně přenosných chorob u studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity. Hypotézy: H1: Mladí lidé získávají více informací o nebezpečí sexuálně přenosných chorob z médií a ze strany vrstevníků než od školy a rodičů. H2: Zkušenost s náhodným sexem má čtvrtina respondentů. H3: Ženy mají více znalostí o sexuálně přenosných chorobách než muži. H4: Ženy dodržují zásady bezpečného sexu spíše než muži. Technika: Kvantitativní výzkum formou dotazníku mezi studenty Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Předpokládané využití práce v praxi: Poznatky bude možno využít v praxi pro zkvalitnění koncepcí a metod primárních programů sexuálně přenosných chorob.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Sexualita představuje nedílnou součást našeho života. Sex je prostředkem přirozené reprodukce, ale zdaleka není praktikován pouze za účelem plození potomstva. Pohlavní styk sebou přináší některé nežádoucí jevy, kterými jsou nechtěné těhotenství a přenos sexuálně přenosných chorob. Boj proti sexuálně přenosným chorobám je zcela specifický. Apelace na zodpovědné navazování sexuálních vztahů, chráněný sex a snižování počtů sexuálních partnerů zůstává bez odezvy. Otázkou je, zda jsou preventivní programy primární prevence dostatečné a účinné a zda se tak potřebné informace dostávají k mladým lidem ve správný čas. Cíl práce: Zjistit účinnost preventivních programů v primární prevenci sexuálně přenosných chorob u studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity. Hypotézy: H1: Mladí lidé získávají více informací o nebezpečí sexuálně přenosných chorob z médií a ze strany vrstevníků než od školy a rodičů. H2: Zkušenost s náhodným sexem má čtvrtina respondentů. H3: Ženy mají více znalostí o sexuálně přenosných chorobách než muži. H4: Ženy dodržují zásady bezpečného sexu spíše než muži. Technika: Kvantitativní výzkum formou dotazníku mezi studenty Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Předpokládané využití práce v praxi: Poznatky bude možno využít v praxi pro zkvalitnění koncepcí a metod primárních programů sexuálně přenosných chorob.
Seznam doporučené literatury
GÖPFERTOVÁ, D. a kol. Epidemiologie infekčních nemocí: učebnice pro lékařské fakulty. 1. vyd. Praha: Karolinum 2005. 230 s. ISBN: 80-246-0452-3. KREJČOVÁ, L.: Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 232 s. ISBN 978-80-3474-3. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol.: Výchova ke zdraví. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 296 s. ISBN: 978-80-247-2715-8. SONENKLAR, C.: AIDS. 1.vyd. Washington: USA TODAY, 2011. 128 s. ISBN 978-0-8225-8581-7. WEISS, P. a kol.: Sexuologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 744 s. ISBN 978-80-2492-8. WEISS, P., ZVĚŘINA, J.: Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Praha: Portal, 2001. 160 s. 80-7178-558-X.
Seznam doporučené literatury
GÖPFERTOVÁ, D. a kol. Epidemiologie infekčních nemocí: učebnice pro lékařské fakulty. 1. vyd. Praha: Karolinum 2005. 230 s. ISBN: 80-246-0452-3. KREJČOVÁ, L.: Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 232 s. ISBN 978-80-3474-3. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol.: Výchova ke zdraví. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 296 s. ISBN: 978-80-247-2715-8. SONENKLAR, C.: AIDS. 1.vyd. Washington: USA TODAY, 2011. 128 s. ISBN 978-0-8225-8581-7. WEISS, P. a kol.: Sexuologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 744 s. ISBN 978-80-2492-8. WEISS, P., ZVĚŘINA, J.: Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Praha: Portal, 2001. 160 s. 80-7178-558-X.